نخستین بازی واقعیت مجازی برای مقابله با ترس از ارتفاع (+عکس)
موبنا – یکی از جالبترین و جذابترین نمایشگاههای حوزه فناوری که طی سال جاری میلادی برگزار شد «دیجیتالی اِیآر/ویآر» نام دارد که شهر کلن آلمان میزبانی آن را برعهده داشت. این نمایشگاه در اصل بزرگترین گردهمایی مخصوص تولیدکننده محصولات و خدمات فناوریهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) بود و از جالبترین فناوریهای عرضه شده در آن یک دیوار صخرهای مجازی برای بالا رفتن بود. این بازی هوشمندانه به کاربران امکان میداد از دیوار صخرهای مجازی بالا روند و در محیط پیرامون خود با استفاده از طیف وسیع ابزارهای غجیب مجازی حرکت کنند تا عکسالعملهای واقعی خود را در دنیای مجازی ببینند و سپس به ترس از ارتفاع غلبه کنند.
شرکت تولیدکننده این بازی توضیح داد که برای ساخت آن با پزشکان و رواشناسان فراوان مشورت کرد و سرانجام توانست این دیوار صخرهای را بر اساس قوانین علمی برای مقابله با ترس از ارتفاع در مردم ارایه کند.
بازی واقعیت مجازی مذکور در نتیجه همکاریهای دانشمندان دانشگاه دوسلدورف آلمان و آزمایشگاه تخصصی «علوم کاربردی اینُویشِن هاب» ساخته شد. دیوار هوشمند مخصوص صعود به دو دوربین هوشمند «اچتیسی وایو» مجهز شده است و شخصی که قصد صعود از آن را دارد میبایست انواع ابزارهای کنترلی، یک جفت دستکش مخصوص و یک هدست هوشمند به همراه حسگرهای ویژه را به دستان، پاها و بدن خود متصل کند.
فرآیند این بازی به گونهای تعریف شده است که وقتی فرد روی دیواره قرار میگیرد تصور میکند در دیوار مرتفع و واقعی کوهستان حضور دارد و سپس میبایست جای دقیق قرار گرفتن دستها و پاهای خود را مشخص کند تا با نگه داشتن بدن خود در روی دیواره بتواند از آن بالا رود و در محیط واقعیت مجازی با سلامت به بالای دیواره برسد. سپس کاربر میتواند از بخشهای مختلف پیرامون خود بالا برود و در فضایی که شباهت بسیار زیادی به دنیای واقعی دارد به صورت کاملا ایمن حرکت کند تا بر ترس خود از ارتفاغ غالب شود. البته دو مرحله متفاوت هم برای این بازی طراحی شده است که کاربر طی آن میتواند در آسمان معلق شود.
تلاش برای به اتمام رساندن این تجربه بسیار جالب است و افرادی که از بیرون فرد را مشاهده میکنند، عکسالعملهای او را کاملا مشابه فردی میبینند که قصد دارد از یک دیواره صخرهای واقعی بالا برود. این اتفاق یکی از سختترین و علمیترین بازیهای ساخته شده در عرصه واقعیت مجازی محسوب میشود و در کنار آن یک نمایشگر ثانویه و دستگاه کنترلی ایکسباکس مایکروسافت هم وجود دارد که تماشاچیان به کمک آن میتوانند پهپاد موجود در محیط را در فضای سهبعدی بر بالای سر شخصی که در حال صعود است هدایت کنند و سپس از بهترین زاویه از او و صعود متفاوتش تصویربرداری کنند.
گروه تحقیقاتی که این بازی علمی و روانشناسانه را ساخته است توضیح داد که در نظر دارد یک سیستم هوشمند جدید ارایه کند تا به کمک آن بتوان از تردمیلها هم برای بالا رفتن مجازی استفاده کرد. بر این اساس فرد صعودکننده میتواند در دنیای واقعیت مجازی در ارتفاع بسیار بالاتر از آنچه که تصور میکرد قرار بگیرد و صعود بهتری داشته باشد.