اخبار برگزیدهاقتصاد جهانبازارفیدفید برتر

جهش 4 درصدی در بازار طلای جهانی؛ واکنش بازار ایران چیست؟

به‌روزترین‌ها| آخرین گزارش شورای جهانی از بازار طلا نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برای این فلز گرانبها در سه ماهه دوم سال، با افزایش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته، به هزار و 258 تن رسیده که بیشترین میزان ثبت شده برای هر سه ماهه دوم است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد که افزایش کلی تقاضا، به کمک معاملات قوی در بازار آزاد (OTC) به دست آمد، که این معاملات با افزایش چشمگیر ۵۳ درصد به ۳۲۹ تن رسیده است. بانک‌های مرکزی و نهادهای رسمی نیز موجودی‌های جهانی طلا را با ۱۸۳ تن افزایش دادند که این میزان نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشته، اما همچنان نشان‌دهنده افزایش ۶ درصدی نسبت به سال گذشته است.

افزایش تقاضا در بازار آزاد و خرید مستمر بانک‌های مرکزی، به علاوه کاهش خروجی ETF‌ها، به افزایش قیمت طلا به رکورد 2عزار و 427 دلار به ازای هر اونس در سه ماهه دوم کمک کرد. قیمت متوسط طلا در این دوره سه ماهه 2هزار و 338 دلار به ازای هر اونس بود که ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته است.

جهش 4 درصدی در بازار طلای جهانی؛ واکنش بازار ایران چیست؟

نظرسنجی شورای جهانی طلا از بانک‌های مرکزی تایید کرد که مدیران ذخایر معتقدند تخصیص طلا در ۱۲ ماه آینده همچنان افزایش خواهد یافت، که این موضوع به دلیل نیاز به محافظت از پورتفولیو و تنوع‌بخشی در یک محیط اقتصادی و ژئوپلیتیکی پیچیده است.

لوئیز استریت تحلیل‌گر ارشد بازار در شورای جهانی طلا، طی گزارشی اعلام کرد: افزایش و رکوردشکنی قیمت طلا باعث توجهات زیادی شده است، زیرا تقاضای قوی از سوی بانک‌های مرکزی و بازار آزاد (OTC) باعث حمایت از قیمت‌ها شده و این روند در طول سال ادامه داشته است.

تجزیه و تحلیل تقاضای بازار طلا

سرمایه‌گذاری جهانی در بازار طلا در سه ماهه دوم ثابت ماند و با افزایش اندکی نسبت به سال گذشته به ۲۵۴ تن رسید، که این موضوع روندهای متفاوت تقاضا را پنهان می‌کند. سرمایه‌گذاری در طلا و سکه کاهش ۵ درصدی داشته و به ۲۶۱ تن رسید که این کاهش به دلیل کاهش شدید تقاضا برای سکه‌های طلا بود.

شورای جهانی طلا اعلام کرد که سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی قوی در آسیا با کاهش سطح تقاضای خالص در اروپا و آمریکای شمالی که در برخی بازارها افزایش سود حاصل از فروش داشتند، جبران شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل مبادله طلا (ETF) در طول این فصل با خروج جزئی ۷ تن مواجه شدند. رشد آسیا ادامه یافت، خروج‌های گسترده اروپا در آوریل به جریان‌های ورودی ماه‌های می و ژوئن تبدیل شدند و خروج‌های آمریکای شمالی به طور قابل توجهی نسبت به فصل قبلی کاهش یافتند.

جهش 4 درصدی در بازار طلای جهانی؛ واکنش بازار ایران چیست؟

قیمت‌های بی‌سابقه بالا تقاضای جواهرات را در فصل دوم ۱۹ درصد کاهش داد، اما تقاضای نیمه اول سال همچنان مقاوم باقی ماند که به دلیل اولین فصل قوی‌تر از حد انتظار بود. علاوه بر این، تقاضا برای طلا در فناوری همچنان افزایش یافت و با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته، عمدتاً توسط رونق هوش مصنوعی در بخش الکترونیک که شاهد افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته بود، افزایش یافت.

چشم‌انداز بازار طلا

استریت در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث می‌شود که طلا در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مرکزی باقی بماند؟ گفت: با نزدیک شدن به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ایالات متحده، ورود پول به صندوق‌های ETF طلا به دلیل علاقه مجدد سرمایه‌گذاران غربی افزایش یافته است. احیای پایدار سرمایه‌گذاری از این گروه می‌تواند دینامیک تقاضا را در بازار طلای نیمه دوم ۲۰۲۴ تغییر دهد.

در هند، کاهش تعرفه‌های وارداتی که اعلام شده، باید شرایط مثبتی برای تقاضای طلا ایجاد کند، جایی که قیمت‌های بالا خرید مصرف‌کنندگان را محدود کرده بود. وی اضافه کرد: در حالی که موانع بالقوه‌ای برای طلا پیش رو است، تغییراتی نیز در بازار جهانی در حال رخ دادن است که باید تقاضای طلا را پشتیبانی و تقویت کند.

تاثیر رکورد شکنی تقاضای جهانی بر بازار طلای ایران

افزایش تقاضای جهانی و رکوردشکنی قیمت طلا در سه ماهه دوم سال، تاثیرات چندگانه‌ای را بر بازار طلای ایران به همراه خواهد داشت. به طور کلی، این افزایش تقاضا و قیمت‌ها می‌تواند باعث شود که بازار طلا در ایران به تبعیت از روندهای جهانی تحت تأثیر قرار گیرد.

با توجه به اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسیده است، بازار طلای ایران نیز تحت تأثیر افزایش قیمت‌های جهانی قرار خواهد گرفت. افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند باعث افزایش قیمت طلا و مصنوعات طلا در بازار داخلی شود. این افزایش قیمت‌ها ممکن است به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان داخلی منجر شود، که در نهایت می‌تواند به کاهش میزان خرید طلا توسط مردم منجر شود.

جهش 4 درصدی در بازار طلای جهانی؛ واکنش بازار ایران چیست؟

همچنین با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، احتمال دارد که سرمایه‌گذاران ایرانی نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در طلا علاقه‌مندتر شوند. طلا به عنوان یک دارایی امن در زمان‌های بحران اقتصادی و عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین، افزایش تقاضا برای طلا در بازار ایران به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری می‌تواند روند صعودی را در حجم خرید و فروش این فلز گرانبها ایجاد کند.

از طرفی از آنجایی که ایران به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌های وارده در بخش تجارت بین‌المللی مواجه است، افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند تأثیر مستقیم بر واردات و صادرات این فلز گرانبها داشته باشد. واردات طلا با هزینه‌های بالاتری همراه خواهد شد و این موضوع ممکن است به کاهش واردات رسمی طلا منجر شود. در مقابل، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مصنوعات طلا می‌توانند از افزایش قیمت‌های جهانی بهره‌مند شوند.

علاوه بر این، با افزایش قیمت ها در نتیجه بالا رفتن حجم تقاضا، این احتمال تقویت می شود که توان خرید مردم کاهش یابد و تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات طلا تحت فشار اقتصادی قرار گیرند. بنابراین،‌ رکوردشکنی جهانی تقاضای طلا و افزایش قیمت‌ها می‌تواند پیامدهای چندگانه‌ای برای بازار طلای ایران به همراه داشته باشد که بر قیمت‌ها، الگوهای سرمایه‌گذاری و تقاضای مصرفی تأثیرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا