اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

افزایش صادرات دارو به 200 میلیون دلار؛ ایران در مسیر توسعه بازارهای بین‌المللی

به‌روزترین‌ها| صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی یکی از محورهای حیاتی اقتصادی و بهداشتی هر کشوری محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، ایران با وجود چالش‌هایی چون تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، تلاش کرده است تا با افزایش ظرفیت‌های تولیدی و ورود به بازارهای جهانی، جایگاه خود را در این صنعت مستحکم کند.

همچنین توسعه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نه تنها به تأمین نیازهای داخلی کمک می‌کند، بلکه منبع مهمی برای ارزآوری و تقویت اقتصاد ملی به‌شمار می‌آید.

گذشته، رقم صادرات دارویی از 200 میلیون دلار گذشت که این موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود

در این راستا، سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت دولت سیزدهم و رئیس سازمان غذا و دارو به به‌روزترین‌ها گفت: سال گذشته، رقم صادرات دارویی از 200 میلیون دلار گذشت که این موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود. در سال 1401، صادرات دارویی به حدود 60 میلیون دلار رسید که عمده دلیل آن تخصیص ارز ترجیحی 4200 تومانی بود.

وی افزود: با اصلاح این روند و انتقال ارز به تالار اول به دوم، صادرات بهبود یافته و برخی از محدودیت‌ها برداشته شده است. امید می‌رود که در سال 1403، این رقم 200 میلیون دلار به طرز چشمگیری افزایش یابد.

دارو

هنوز تا دستیابی به هدف برنامه توسعه هفتم صادرات دارو فاصله داریم

محمدی با اشاره به هدف برنامه توسعه هفتم در صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ادامه داد: برنامه دستیابی به 2 میلیارد دلار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو است. اما، رقم کنونی کمتر از این میزان است و اعدادی که قبلا اعلام شده بود، کارشناسی نشده و توسط جلسات رسمی تایید نشده بود.

اینکه بتوانیم برای دستیابی به برنامه توسعه هفتم به یکباره 50 درصد بازار را صادرات داشته باشیم قدری سخت است

وی تاکید کرد: هرچند امروز رسیدن به این هدف دشوار است به خصوص که مجموع تولید دارو و تجهیزات پزشکی از 2 میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند. این درحالی است واردات تجهیزات پزشکی حدود 1.5 میلیارد دلار است و در نتیجه، بازار داخلی ما حدود 4 میلیارد دلار است. بنابراین اینکه بتوانیم به یکباره 50 درصد بازار را صادرات داشته باشیم قدری سخت است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امید است که طی پنج سال آینده به هدف برنامه توسعه هفتم دست یابیم تصریح کرد: هرچند همه تلاشمان را می کنیم که به این عدد برسیم اما در حقیقت الان همین حدود 4 برابر رشد صادرات، قابل قبول است.

دارو

چالش‌های ارز و تأثیر آن بر صادرات دارو

محمدی با اشاره به اینکه نمی‌توان به‌طور قطعی در مورد عدد منطقی برای آینده صادرات دارو اظهار نظر کرد گفت: این مسئله به شرایط منطقه‌ای و ارزی بستگی دارد. اگر ارز تک نرخی شود، صادرات رشد چشمگیری خواهد داشت، اما در صورت تخصیص ارز ترجیحی، صادرات با محدودیت مواجه خواهد شد.

ارز ترجیحی را دولت برای مردم خود می دهد و تولیدکننده ای که با ارز ترجیحی تولید می کند اجازه صادرات ندارد

وی افزود: شرکت‌های موفق در زمینه صادرات، عمدتاً از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و در بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند. به هر حال، حرکتی به سمت افزایش حجم صادرات وجود دارد. ارز ترجیحی را دولت برای مردم خود می دهد و تولیدکننده ای که با ارز ترجیحی تولید می کند نیز اجازه صادرات ندارد.

معاون وزیر بهداشت دولت سیزدهم ادامه داد: امروز در راستای افزایش ارزآوری از صادرات دارو، برنامه های بازاریابی و حضور شرکت‌های ایرانی در محافل بین‌المللی رو به افزایش است. همچنین بهبود روابط خارجی در سال‌های اخیر، نقش مهمی در تقویت بازار صادراتی ایفا کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود، نگاه خوش‌ بینانه‌ای به آینده داریم و امیدواریم که رشد خوبی را در صادرات شاهد باشیم، حتی اگر بتوانیم در مورد 5 سال آینده با اطمینان صحبت نکنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا