اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جهش اقتصادی ایران؛ حضور 30 کشور در سومین IPH

به‌روزترین‌ها| گردشگری سلامت، به عنوان یکی از بخش‌های مهم و رو به رشد صنعت گردشگری، می‌تواند نقشی حیاتی در شکوفایی اقتصاد ایران ایفا کند.

با توجه به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در این حوزه وجود دارد، از جمله کیفیت بالای خدمات پزشکی، هزینه‌های مقرون به‌صرفه و تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری، ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و حرفه‌ای‌سازی این صنعت، به یک مقصد برجسته در سطح بین‌المللی تبدیل شود.

برگزاری بزرگترین رویداد گردشگری سلامت

برگزاری سومین دوره همایش و نمایشگاه IPH، که با حضور بیش از 30 کشور برگزار، فرصتی استثنایی برای معرفی توانمندی‌های کشور و جذب بیشتر گردشگران سلامت از سراسر جهان است.

در این باره مجید زنگویی دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران به به‌روزترین‌ها گفت: برای هر صنعتی نیاز است که خدمات خود را در سطح دنیا معرفی کند و وقتی در مورد گردشگری سلامت صحبت می‌کنیم، باید به معرفی همین بخش بپردازیم. گردشگری سلامت به معنای اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های کشور به آن سوی مرزها است.

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جهش اقتصادی ایران؛ حضور 30 کشور در سومین IPH

وی تأکید کرد که بیمارستان‌ها باید نقش جدی‌ای در برنامه‌ریزی و توسعه ارتباطات بین‌المللی ایفا کنند. این رویداد، بزرگترین رویدادی است که در حوزه خدمات درمانی و گردشگری درمانی در ایران تعریف می‌شود. بنابراین حضور بیمارستان‌هایی که توانمند در این حوزه هستند بسیار لازم است.

زنگویی ضمن اظهار نارضایتی از مدیریت سنتی حوزه گردشگری درمانی در ایران گفت: لازم است که همه نقش خودشان را در این حوزه حرفه‌ای‌تر در نظر بگیرند. چه بیمارستان‌ها، چه مراکز درمانی و شرکت‌های مدیکال توریسم، چه حوزه دولت و تشکل‌ها و غیره همگی باید نقش خودشان را جدی‌تر دنبال کنند.

ضرورت معرفی توانمندی‌ها در حوزه گردشگری سلامت

زنگویی درباره ضرورت معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های کشور برای توسعه گردشگری سلامت گفت: بر اساس تجربه می‌دانیم که وقتی درباره برندسازی ظرفیت‌های کشور صحبت می‌کنیم، مجموعه‌های مختلفی در این برندسازی نقش خواهند داشت. از جمله بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌های تخصصی و یکی از موضوعات مهم نیز در این بین بحث برندسازی پزشکان است.

وی افزود: متاسفانه طی سال‌های گذشته درباره برندسازی پزشکان کشور کم‌کاری زیادی داشته‌ایم. این درحالی است که پزشکان بسیار حاذقی را در حوزه‌های مختلف داریم. همچنین در زمینه توسعه ارتباطات برای معرفی بیشتر در فضای بین‌الملل کاری نکرده‌ایم. بنابراین امسال یکی از کارگاه‌هایی که تعریف کرده‌ایم، کارگاه آموزشی برندسازی پزشکان در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی است که پزشکان ما با این فضا آشنا شوند.

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جهش اقتصادی ایران؛ حضور 30 کشور در سومین IPH

دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی همچنین به انتقال تجارب از حوزه‌های مارکتینگ و توسعه بازار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه گردشگری سلامت موفق نخواهد شد مگر اینکه یک اجماع عمومی در این زمینه رخ دهد. اجماع عمومی در بخش‌هایی که مرتبط با موضوع است، فارغ از نقش دولت که باید نقش خودشان را به صورت جامع و کامل ایفا کنند، تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی را هم داریم.

حضور 30 کشور در بزرگترین رویداد گردشگری سلامت کشور

زنگویی در مورد کشورهای دعوت شده به بزرگترین رویداد گردشگری سلامت کشور گفت: در رویداد IPH طبق روال هر سال بیش از 30 کشور مشارکت می‌کنند. همچنین غرفه‌های نمایشگاهی سالن یک و 2 نیز تکمیل است. بنابراین حجم مشارکت بسیار خوب و رضایت بخش است. هرچند دولت در این زمینه نقشی نداشته و بخش خصوصی در یک هم‌افزایی به این نتیجه رسیده‌اند که این کار را انجام دهند.

وی افزود: بیمارستان‌های بزرگ ترکیه و سایر کشورهای لیبی، اتیوپی و غیره هم حضور دارند. بنابراین امیدواریم این رویداد همچون رویدادهای گذشته در بالاترین سطح برگزار شود.

گردشگری سلامت همچنان در ابتدای مسیر

رئیس انجمن گردشگری سلامت استان تهران در مورد آمار گردشگران سلامت سال گذشته گفت: آماری که وزارت بهداشت درباره سال گذشته اعلام کرده بدون شک آمار اشتباهی است. ما با آمار اشتباه نمی‌توانیم مسیر درست را برویم و ابتدا باید آمار اصلاح شود. آمار یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت مطابق با واقعیت نیست و چه بسا کشورهایی که خیلی پیشروتر از ایران هستند بتوانند چنین آماری را کسب کنند اما هنوز برای ایران زود است.

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جهش اقتصادی ایران؛ حضور 30 کشور در سومین IPH

وی با اشاره به آمار واقعی گردشگری سلامت افزود: بر اساس اطلاعاتی که کسب کردیم وزارت امور خارجه ویزاهایی که در بخش خدمات درمان صادر کرده به 200 هزار نفر نمی‌رسد و شاید آمار واقعی را بتوان با این قبیل ویزاها دریافت کرد.

زنگویی ادامه داد: نکته اینجا است آمار دقیقی در کشور وجود ندارد اما به طور حتم یک میلیون و 200 هزار گردشگر سلامت آمار اشتباهی است. اما در مورد چشم‌انداز گردشگری برای ایران خیلی فراتر از یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر سلامت است. اما برای رسیدن به آن نیاز به یکسری از فعالیت‌ها است.

گردشگری سلامت فراتر از مرزهای جغرافیایی و به دور از تحریم ها

دبیر کل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: جالب است که در حوزه تحریم‌ها و مسائلی از این جنس، جذب بیماران خارجی کمتر با چالش مواجه می‌شود و کسی که دنبال درمان است به دنبال موضوعات تحریمی نیست. کیفیت درمان، خدماتی که دریافت می‌کند و قیمت خدمات برای آن‌ها مهم است که در هر سه این موارد می‌توان خدمات خوبی را در ایران ارائه کرد.

گردشگری سلامت؛ فرصتی برای جهش اقتصادی ایران؛ حضور 30 کشور در سومین IPH

زنگویی تأکید کرد: به طور کلی مشکل اصلی عدم حرفه‌ای‌گری در حوزه گردشگری سلامت است که شامل آموزش، عدم برندسازی مطلوب در کشورها و هدف‌گذاری‌های محدود می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمرکز صرف بر کشورهای پیرامونی نادرست است ادامه داد: باید به ظرفیت‌های سایر کشورها نیز توجه کنیم. او به ظرفیت کشورهای آفریقایی به عنوان بازارهایی با پتانسیل بالا برای جذب بیماران خارجی یاد کرد و بیان کرد که توان ایران در این زمینه نامحدود است و فقط به باور نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا