اخبار برگزیدهبازارسلامت

تبعات ناشی از صدور بی‌ رویه مجوز تاسیس داروخانه‌ ها در ایران

مداخله‌ های غیر کارشناسی و تصمیمات نهادهای مختلف بر مسائل بهداشتی ایران، توازن و توزیع صحیح داروخانه‌ ها را مختل کرده است. حذف معیارهای جمعیت و فاصله از آئین‌ نامه تاسیس داروخانه‌ ها، عدم تعادل در ارائه خدمات دارویی را به همراه داشته، و مناطق کم‌ برخوردار بیشترین آسیب را دیده‌ اند.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ مرضیه بذر افشان معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران در خصوص آثار و پیامدهای صدور بی‌ رویه مجوز برای تاسیس داروخانه‌ ها در کشور گفت: برخی از نهادها و سازمان‌ هایی که به صورت غیر تخصصی در امور وزارت بهداشت دخالت می‌ کنند، سبب شده‌ اند که دیوان عدالت اداری رأی به حذف معیارهایی مانند جمعیت و فاصله از آئین‌ نامه تاسیس داروخانه‌ ها دهد. این تغییرات، یکی از اصلی‌ ترین دلایل بر هم خوردن تعادل در توزیع خدمات دارویی مؤثر در کشور است.

تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه به ضرر مردم و داروسازان

براساس اظهارات وی، پس از صدور این رأی از سوی دیوان عدالت اداری، آئین‌ نامه تاسیس داروخانه‌ ها تغییر کرده و معیار جمعیت و فاصله که قبلاً امکان سطح‌ بندی خدمات را فراهم می‌ کرد، از میان برداشته شد. این مسئله باعث شد که سیاست‌ گذاری و برنامه‌ ریزی‌ ها به سوی عدم توازن منطقی داروخانه‌ ها در سطح کشور هدایت شود.

بذر افشان: هر شهر دارای یک حد نصاب امتیاز برای تاسیس داروخانه است و داروسازان با دستیابی به این امتیازها می‌ توانند داروخانه تاسیس کنند، بدون توجه به اینکه کدام قسمت از این شهر نیاز به خدمت‌ رسانی بیشتر دارد

بذر افشان برخی از جزئیات را نیز تشریح کرد: هر شهر دارای یک حد نصاب امتیاز برای تاسیس داروخانه است و داروسازان با دستیابی به این امتیازها می‌ توانند داروخانه تاسیس کنند، بدون توجه به اینکه کدام قسمت از این شهر نیاز به خدمت‌ رسانی بیشتر دارد.

در گذشته، یعنی تا قبل از سال ۱۴۰۰، داروسازان از نیازهای مناطق مختلف اطلاع داشتند و می‌ دانستند که داروخانه‌ ای که می‌ خواهند تاسیس کنند باید در مناطق کم‌ برخوردار یا حاشیه‌ ای باشد. اما با تغییر آئین‌ نامه، تمام این موارد دچار تحول شده و سطح‌ بندی ارائه خدمات از بین رفته است.

عدم تعادل در شبکه توزیع دارویی با تاسیس داروخانه های جدید

بر اساس گزارش‌ های ارائه شده، در برخی از استان‌ های کم‌ برخوردار مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان، به ازای هر ۱۱ هزار نفر یک داروخانه وجود دارد، در حالی که در شمال تهران، به ازای هر ۳۵۰۰ نفر یک داروخانه تاسیس شده است. این عدم تعادل در تخصیص داروخانه‌ ها، مشکلات جدی در شبکه توزیع دارویی کشور ایجاد کرده است و عدالت در دسترسی به داروخانه را زیر سوال برده است.

بذر افشان: این مصوبه، که قرار بود به نفع مردم و داروسازان جوان باشد، اکنون به چالشی جدی بدل شده است و نتیجه آن، نا عدالتی در بهره‌ مندی از خدمات سلامت است

معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران تأکید کرد: در حال حاضر به صورت متوسط، به ازای هر ۵۱۰۰ نفر یک داروخانه در کشور وجود دارد. با این حال، بر اساس ارقام پیش‌ بینی شده در برنامه هفتم توسعه، ما باید تا پایان این برنامه به وضعیت مطلوبی دست یابیم که به ازای هر ۵۰۰۰ نفر یک داروخانه داشته باشیم. البته به نظر می‌ رسد که تقریباً به اهداف پیش‌ بینی شده نزدیک شده‌ ایم.

وی هشدار داد که این مصوبه، قرار بود به نفع مردم و داروسازان جوان باشد، اکنون به چالشی جدی بدل شده است و نتیجه آن، نا عدالتی در بهره‌ مندی از خدمات سلامت است. بسیاری از مناطق کم‌ برخوردار همچنان از دسترسی مناسب به دارو و درمان محروم مانده‌ اند، و اصلاحات بیشتری در سیاست‌ ها و مقررات مرتبط لازم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا