تقویت روابط تجاری ایران با حضور نمایندگان ۹۴ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۵»
هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، «ایران اکسپو ۲۰۲۵»، در اردیبهشت ١۴٠۴ در تهران برگزار خواهد شد.
این رویداد بزرگ با حضور بیش از ۷۰۰ شرکت صادراتی و ۲۴۰۰ بازرگان از ۹۴ کشور، فرصتی بینظیر برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی کشور است.
بهروزترینها| مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری در اولین نشست خبری هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با عنوان و برند «ایران اکسپو ۲۰۲۵» به تشریح جزئیات برنامههای این نمایشگاه پرداخت و گفت: این رویداد قرار است از تاریخ هشتم تا دوازدهم اردیبهشتماه سال ۱۴۰۴ در تهران برگزار شود.
تکبیری در ابتدا به نقل از دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه، اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این رویداد، نمایش شکوه و پیشرفت ایران امن و زیبا به تجار و مردم دنیا است.
وی همچنین افزود: این نمایشگاه به همت تمامی دستاندرکاران دولتی و بخش خصوصی برگزار خواهد شد و بهعنوان یکی از موفقترین پروژههای همکاری دولت و بخش خصوصی شناخته میشود. همانطور که دکتر عارف در سخنان خود اظهار داشتند که «بازرگانی ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است» دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی را راهنمای دیپلماسی سیاسی میداند.
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۵ در ادامه به تشریح گروههای کالایی اصلی این نمایشگاه پرداخت و افزود: در این دوره نیز مانند دوره گذشته، نمایشگاه در شش گروه کالایی اصلی برگزار خواهد شد. براورد ما از حضور بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت صادراتی در گروههای صنایع غذایی، کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی، فولاد و صنعت است.
وی همچنین به آمار حضور در دوره گذشته اشاره کرد و گفت: در دوره گذشته، ۸۰۰ شرکت صادراتی در نمایشگاه حاضر بودند و بیش از ۲۴۰۰ بازرگان از ۹۴ کشور دنیا در آن حضور داشتند.
تکبیری در ادامه تصریح کرد: در حالی که کشور در دوران التهاب شبه جنگی به سر میبرد، حضور این تعداد هیئتهای بلندپایه سیاسی و تجاری از ۹۴ کشور د بیش از ۲۴۰۰ بازرگان، نشاندهنده بیاثر بودن تحریمها و جذابیت بازار تجاری ایران برای دنیا است.
به گفته وی، برای برگزاری نمایشگاه، گروهی از ۳۰۰ مترجم آموزشدیده در شش زبان دنیا بهکار گرفته شدهاند تا به هدایت و مدیریت نشستها بپردازند. در مجموع، بیش از چهار هزار نشست B2B در پنج روز برگزاری نمایشگاه برگزار شده است که تاکنون بیش از ۸۰۰ نشست موفق و قراردادهای در حال مذاکره در دست اجرا است.
تکبیری همچنین از اولویتهای امسال در جذب هیئتهای تجاری سخن گفت و افزود: در این دوره، اولویت جذب با کشورهای همسایه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است. همچنین پیشبینی میشود که بین ۹۰ تا ۱۰۰ کشور بازرگان و تاجر خود را به نمایشگاه ارسال کنند.
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۵ به فرآیند جذب تجار اشاره کرد و گفت: برای جذب تجار و بازرگانان، گروههای مختلفی در ستاد برگزاری و معاونت بینالملل تشکیل شده است. رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت، وابستههای اقتصادی و سفرای کشور در کشورهای هدف، اتاقهای بازرگانی و اتاقهای مشترک نقش مهمی در شناسایی و معرفی بهترین تجار دارند.
تکبیری تأکید کرد: هدف اصلی در این دوره کیفی کردن حضور تجار و شناسایی و دعوت از بهترینها است تا بتوانیم قراردادهای جدی و پایدار را شکل دهیم.
وی همچنین اشاره کرد: با وجود تلاش برای جذب تعداد بیشتر تجار، “به دلیل محدودیتهای زیرساختی گردشگری، ظرفیت حضور بیش از ۲۵۰۰ بازرگان در نمایشگاه ممکن نیست.
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۵ در پایان خاطرنشان کرد: این نمایشگاه نه تنها بهعنوان یک رویداد تجاری، بلکه بهعنوان ابزاری برای تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، در نظر گرفته شده است و همراستا با سیاستهای دیپلماسی اقتصادی دولت، اهداف بزرگتری را در راستای توسعه تجارت خارجی کشور دنبال میکند.