اقتصاد ایرانخودرو

بازگشت صنعت‌خودرو بر روی ریل پیشرفت با خصوصی‌سازی

نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، با اشاره به وضعیت صنعت‌خودرو گفت: ما در برهه‌ای تاریخی قرار داریم و خواسته‌های ما از دولت مشخص است؛ یکی اینکه مدیریت باید به بخش خصوصی سپرده شود و دیگر اینکه قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود. بنابراین امیدواریم که با حذف موانع، صنعت خودروی ایران دوباره به مسیر پیشرفت برگردد.

به‌روزترین‌ها| محمدرضا نجفی‌منش رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت کنونی صنعت‌خودرو اعلام کرد: که این صنعت در یک برهه نقطه عطف قرار دارد.

وی با بیان اینکه این انجمن در سال‌های اخیر دو خواسته عمده از دولت داشته است، اظهار داشت: یکی اینکه دولت از مدیریت کنار بکشد و آن را به دست بخش خصوصی بسپارد و دوم اینکه دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد.

نجفی منش افزود: اکنون قدم اول در راستای تحقق این خواسته‌ها برداشته شده است، اما عده‌ای هستند که علاقه‌ای به این موضوع ندارند و شروع به سنگ‌اندازی می‌کنند. با این حال، امیدواریم این موانع نیز برطرف شود.

وی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در شکل‌گیری صنعت‌خودروی ایران، تصریح کرد: صنعت‌خودرو را دولت به وجود نیاورده، بلکه بخش خصوصی آن را پایه‌گذاری کرده است. اما دولت با ورود خود باعث عقب‌ماندگی این صنعت شد. در دهه‌های 50 شمسی، کره‌ای‌ها آرزو داشتند کارخانه‌ای مانند ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) داشته باشند. اگر روند خصوصی‌سازی ادامه می‌یافت، ایران از کره نیز جلوتر بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با ابراز امیدواری نسبت تکرار خصوصی‌سازی ایران خودرو در سایپا، گفت: دولت باید به جای تصدی‌گری، نقش نظارت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را ایفا کند.

وی ادامه داد: دولت هند با سیاست‌گذاری درست و سپردن کار به بخش خصوصی، توانسته است صنعت خودروی خود را توسعه دهد. برای مثال، دولت هند برای ورود خودروهای جدید، شرط استفاده از حداقل 80 درصد قطعات داخلی را تعیین کرده است. دولت ایران نیز می‌تواند با سیاست‌گذاری در زمینه ساخت داخل، آلایندگی و مصرف سوخت، به توسعه این صنعت کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا