تلاش برای ابطال واگذاری ایرانخودرو یا سرکوب بخش خصوصی کشور؟

محبینژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور، با انتقاد از سنگاندازیها در مدیریت بخش خصوصی ایرانخودرو تأکید کرد: هرگونه تدبیر و تدوین چارچوب و دغدغه مندی چگونگی برگزاری مجمع ایرانخودرو توسط مسئولین بایستی قبل از مجمع به جمع بندی میرسید.
وی اضافه کرد: دخالتها و اختلاف نظرها پس از واگذاری، بیاعتمادی در زنجیره تأمین و سهامداران را افزایش داده و ترس و ابهام ایجاد میکند. باید به بخش خصوصی فرصت داد تا توان مدیریتی خود را ثابت کند و الگویی برای سایر خصوصیسازیها شود.
بهروزترینها| بعد از گذشت چند هفته از برگزاری مجمع ایرانخودرو و واگذاری این گروه خودروسازی به بخش خصوصی که عمده سهام این شرکت را هم طی سالهای قبل به صورت قانونی و از طریق بورس خریداری کرده بود، حالا بعضی از مسئولان یادشان افتاده که مخالف این واگذاری هستند و تمام توانشان را بهکار گرفتهاند تا شرایط را به قبل از مجمع برگردانند و سرمایهگذاران را از سرمایهگذاری در داخل کشور_ آن هم در شرایطی که بعضی از کشورهای همسایه در باغ سبز بهرویشان گشودهاند_ناامید سازند.
از طرفی این وضعیت نیز در شرایطی برای شرکت ایرانخودرو ایجاد شده است که مقامات عالی کشور و مجموعه حاکمیت در مورد خصوصیسازی خودروسازی به اقناع رسیدهاند.
مسئولان تازه از خواب بیدار شده، مخالف واگذاریاند یا بعد از مجمع ساز و کار میدهند
آرش محبینژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور در رابطه با عواقب سنگاندازی برخی پیش روی مدیریت ایرانخودرو توسط بخش خصوصی به بهروزترینها گفت: پیش از برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو، انجمن قطعهسازان بهعنوان تنها تشکل مردم نهاد تخصصی ، بهصورت شفاف و صریح چارچوب پیشنهادی واگذاری دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور طی نامهای به مقامات کشور این موضوع را پیشنهاد داد اضافه کرد: این نامه حدود دو هفته پیش از برگزاری مجمع ارسال و جلساتی نیز برگزار شد، اما متأسفانه در آن زمان توجه و اقدامی نشد. اکنون، پس از برگزاری مجمع، نهادها، سازمانها، مجلس و دستگاههای قضایی به این موضوع ورود کردهاند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور ادامه داد: همانطور که اشاره کردم متأسفانه تا روز برگزاری مجمع هیچ توجهی به پیشنهاد انجمن صنایع همگن قطعهسازان نشد و مجمع، با وجود وضعیت حاشیهدار آن برگزار شد و بخش خصوصی مدیریت را در دست گرفت.

محبینژاد تصریح کرد: بعد از برگزاری مجمع عطف به ماسبق غلط است و نباید به گذشته برگشت چون تبعات بسیار مخربی برای مدیران خودروسازی و ذینفعان دارد بخصوص اکنون که مدیریت به دست بخش خصوصی سپرده شده و بسیاری از تغییرات مدیریتی و تطابق زنجیره تأمین بر اساس برنامههای جدید انجام شده است. بنابراین، پس از تایید بورس و ثبت صورتجلسات در روزنامه رسمی ، تغییرات نهایی شده و چنانچه مداخله شود اعتماد عمومی به تصمیمات حاکمیتی در خصوص بخش خصوصی زیر سوال رفته و تشتت آرای مسئولان به تشتت در تصمیم گیری تبدیل میشود.
وی تاکید کرد: ادامه دادن به وضعیت فعلی نه تنها سبب ایجاد بیاعتمادی در زنجیره تامین و میان سهامداران خواهد شد بلکه این عملکردهای نامناسب که امروز شاهد آن هستیم، باعث ایجاد ابهام و ترس میشود و این گونه رفتارها اشتباه است.
بگذارید بخش خصوصی توانایی خود را نشان دهد
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور با اشاره به اینکه باید به بخش خصوصی فرصت داد بیان کرد: اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم آیا بخش خصوصی میتواند مدیریت خود را بهخوبی انجام دهد یا خیر.
وی با اشاره به چهارچوبی که انجمن صنایع همگن قطعهسازان برای واگذاری موفق خودروسازیها ارائه کرده است اضافه کرد: اگر بخش خصوصی نتوانست موفق باشد، در آن چارچوب واگذاری، این مسئله دیده شده است که عملکرد آنها در دورههای ۶ ماهه یا یکساله توسط مراجع مربوطه رصد شود. اگر مشاهده شد که از برنامههای اولیهای که تأیید شده بودند، منحرف شدهاند، آنگاه مدیریت را پس بگیرند.
محبینژاد با اشاره به اینکه اگر شرایط واگذاری ایران خودرو امروز تداوم یابد و به درستی انجام شود، خصوصیسازی سایپا نیز بهتر پیش خواهد رفت تاکید کرد: در ایران خودرو تنها مدیریت به بخش خصوصی واگذار شد و سهامی جابهجا نشد. اما در سایپا کار پیچیدهتری است، زیرا باید هم سهام و هم مدیریت واگذار شود.
به گفته وی ادامه روند خصوصیسازی ایرانخودرو ممکن است باعث تردید در میان مشتریان بالقوه خصوصیسازی سایپا شود. بنابراین مشتریانی که قصد خرید سایپا را دارند، قطعاً با تردید و شک به این موضوع نگاه خواهند کرد، بهویژه اگر خصوصیسازی ایران خودرو به شکست بیانجامد. در چنین شرایطی حتی باید به نیت خریداران احتمالی سایپا نیز شک کرد.

این قطعهساز فعال در بخش خصوصی کشور تصریح کرد: هشدار ما و تذکر ما به مسئولین این است که از هم اکنون به فکر خصوصیسازی سایپا باشند تا دیگر شاهد این همه گرفتاری و مشکل نباشیم و آبروی خود و مجموعه مسئولین را سر تصمیمگیری درباره صنعتی به نام خودرو بیشتر از این به خطر نیندازند.
وی اضافه کرد: بالاخره باید به این وضعیت پایان دهند و فرصتی به بخش خصوصی بدهند. ما قطعهسازان نیز انتقادات زیادی داشتیم، اما از زمانی که مجمع برگزار شد و بورس تایید کرد و به ثبت روزنامه رسمی رسید، انتقادات را فراموش کردیم. حالا محکم ایستادهایم که این بخش خصوصی، بتواند موفق شود و الگویی برای سایر خصوصیسازیهای کشور باشد.
چشمتان را بر روی منافع ملی نبندید
محبینژاد در پاسخ به این سوال که تشتت آرا درباره واگذاری ایرانخودرو مشکلساز شده است یا برخی به دنبال منافعی خاص هستند؟ گفت: وقتی از تشتت آرا صحبت میکنیم، باید توجه داشت که انگیزههای مختلفی پشت این آرا وجود دارد. برخی از این انگیزهها ناشی از منافع شخصی، جناحی یا سیاسی است. متأسفانه گاهی این بازیهای سیاسی و دعواها بر منافع ملی ترجیح داده میشوند.

وی ضمن انتقاد از عدم اقدام بهموقع برای مدیریت کلان افزود: اگر کسی مدافع منافع ملی است، باید پیش از برگزاری مجامع اقدامات لازم را انجام دهد، چه در سطح مجلس باشد و چه در سطح دولت. مجمع ایرانخودرو که از قبل اعلام شده بود و همه میدانستند که در هفدهم بهمن برگزار خواهد شد و هیئتمدیره دورهاش تمام میشود. بنابراین ادعای عدم آگاهی مسئولان قابل قبول نیست. همچنین کوتاهی در این زمینه غیرقابلتوجیه است.
محبینژاد تأکید کرد: حالا که مدیریت به بخش خصوصی سپرده شود دیگر وقت این اختلاف نظرها نیست و مسئولان باید دست از دخالت بردارند و حتی از خصوصیسازی ضمن نظارت، حمایت کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین مسئولان بگذارند بخش خصوصی یک دوره ششماهه یا یکساله مدیریت را به دست بگیرد و اگر موفق نشد، هرکاری که امروز دنبال میکنند را آن زمان دنبال کنند. اما الان اجازه دهند این روند ادامه یابد؛چرا که ممکن است عملکرد این گروه به نتایجی منجر شود که موجب سربلندی کشور و مردم شود.