اقتصاد ایران

رشد 45 درصدی صادرات به قرقیزستان و ظرفیت‌ پنهان ایران در اوراسیا

صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ده ماهه نخست سال جاری با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. این رشد که هم در وزن و هم در ارزش کالاهای صادر شده مشهود است، نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بازار برای توسعه تجارت خارجی ایران است.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ سید روح‌الله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این رابطه اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، بیش از 4 میلیون تن کالای ایرانی به ارزش بیش از 1.6 میلیارد دلار به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شده است. این میزان صادرات، رشد 27 درصدی در وزن و 22 درصدی در ارزش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، روسیه با خرید بیش از 2 میلیون تن کالا به ارزش حدود 890 میلیون دلار، بزرگترین شریک تجاری ایران در اوراسیا محسوب می‌شود.

به گفته لطیفی، روسیه به تنهایی 49.2 درصد وزن و 54.5 درصد ارزش کل صادرات ایران به اوراسیا را به خود اختصاص داده است. صادرات ما به این کشور نسبت به سال گذشته، رشدی نزدیک به 17 درصدی در ارزش داشته است. ارمنستان با خرید بیش از 1.7 میلیون تن کالا، دومین مقصد بزرگ صادرات ایران در این منطقه است.

لطیفی در این خصوص گفت: ارمنستان 40.1 درصد وزن و 24.7 درصد ارزش کل کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را به خود اختصاص داده است. صادرات ما به این کشور نیز با رشد قابل توجه 20.7 درصدی در ارزش همراه بوده است.

قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس دیگر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم را در بین مقاصد صادراتی ایران در این منطقه به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده، قزاقستان 9.1 درصد وزن و 14 درصد ارزش کالاهای صادراتی ایران به این اتحادیه را به خود اختصاص داده است. قرقیزستان نیز با خرید 1.2 درصد وزن و 5.8 درصد ارزش کل صادرات ایران به اوراسیا، رشد 45.7 درصدی در ارزش را تجربه کرده است. بلاروس در این میان، با کاهش 3.3 درصدی در ارزش کالاهای صادراتی ایران روبرو بوده است.

لطیفی در خصوص ارزش متوسط کالاهای صادر شده به اوراسیا گفت: بیشترین ارزش کالا در ازای هر تن مربوط به صادرات به قرقیزستان با هزار و 929 دلار و 50 سنت است. پس از آن، بلاروس، قزاقستان، روسیه و ارمنستان به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش همچنین به ترکیب کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا اشاره دارد. بر اساس این آمار، مواد معدنی و مشتقات نفتی با سهم 60 درصدی از وزن کل صادرات، تنها 11 درصد از ارزش آن را تشکیل می‌دهند. در مقابل، محصولات غذایی و کشاورزی با سهم 20 درصدی از وزن، 44.5 درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

لطیفی در پایان تاکید کرد: محصولات غذایی و کشاورزی با ارزآوری 726 میلیون دلاری، نقش مهمی در صادرات ایران به اوراسیا ایفا می‌کنند و باید این مزیت کشورمان در این بازار تقویت شود.

علاوه بر این، محصولات پلی‌اتیلن و پلاستیکی، محصولات آهنی، کاشی و سرامیک، فرش و موکت، دارو، محصولات بهداشتی و شوینده و انواع لاستیک خودرو نیز از جمله کالاهای صادراتی مهم ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ده ماهه نخست سال جاری بوده‌اند.

رشد صادرات ایران به اوراسیا نشان‌دهنده اهمیت این بازار برای اقتصاد ایران و لزوم توجه بیشتر به توسعه روابط تجاری با کشورهای این منطقه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا