اظهارات ضد و نقيض درباره موعد ورود مخابرات به بورس

چند روز پيش رييس هيات عامل سامان خصوصي سازي، در اظهاراتي که در رسانه هاي داخلي منتشر شد، گفته بود، سهام شركت مخابرات ايران قطعاً پس از تعطيلات عرضه مي‌شود، اين درحاليست که مدير عامل بورس با صراحت اعلام مي کند: به‌دليل پاره‌اي از مسائل، عرضه سهام شركت مخابرات در موعد 22 خرداد انجام نخواهد شد.
اين دوگانگي در اظهارات غلامرضا حيدري کرد زنگنه، رييس سازمان خصوصي سازي و مدير عامل بورس ايران از يک سو و اظهارات فيضي مبني بر اينکه از نظر مخابرات مشكلي براي واگذاري سهام وجود ندارد و تمام پيش شرط‌هاي تعيين شده به اجرا گذاشته شده است، حکايت از آن دارد که روند واگذاري سهام مخابرات ايران به بورس با مشکلات جدي تازه اي برخورد کرده است که پيش از اين تصور مي شد با مذاکره طرفين ماجرا برطرف شده است.
بنا بر اظهارات مدير عامل مخابرات ايران،مذاكرات با سازمان بورس و سازمان خصوصي‌سازي‌ ادامه دارد و شركت مخابرات به‌دنبال تاييد عرضه در تاريخ 22 خرداد است.
با اين حال بر اساس آنچه که علي رحماني مدير عامل بورس گفته است؛ عرضه سهام شركت مخابرات به‌دليل اينكه هنوز كارهاي قانوني اين شركت انجام نشده، به تعويق افتاده است.
رحماني در عين حال اشاره‌اي به تاريخ جديد عرضه سهام اين شركت نكرده  است اما از مواردي همچون تبديل نشدن شركت مخابرات به شركت سهامي عام و عدم ثبت آن در اداره ثبت اسناد به عنوان موانع اصلي ورود اين شرکت به بورس نام برده است.
شايد وجود همين مشکلات هم بود که باعث شد، حيدري کرد زنگنه با ترديد به مساله واگذاري مخابرات، بگويد: اگر مشكل خاصي پيش نيايد، سهام شركت مخابرات ايران 22‌ خرداد ماه در بورس عرضه خواهد شد.
بااين حال هنوز هم برغم آنچه در اظهارات مسئولان اعلام شده است، موضوع واگذاري شرکت مخابرات ايران به بورس و موانع اجراي اين کار به يکي از اساسي ترين ابهامات اين فرايند در محافل رسانه اي و کارشناسي مبدل شده است.
يک کارشناس مخابرات که خواست نامش فاش نشود در اين باره به خبرنگار موبنا مي گويد: به نظر مي رسد مساله فراتر از ثبت مخابرات به عنوان شرکت سهامي عام و يا انجام نشدن برخي مراحل اداري باشد.
وي اضافه مي کند: يکي از احتمالات قوي درباره بروز اختلال در روند واگذاري سهام مخابرات ايران به بورس مي تواند به مساله زيانده بودن شرکت هاي مخابرات استاني و شفاف نبودن گزارش هاي مالي مخابرات ايران مربوط باشد.
اين ابهامات در حالي قوت يافته است که بنابر اعلام سازمان خصوصي‌سازي‌ بايد؛ سهام شركت مخابرات ايران و چندين شركت دولتي ديگر، بلافاصله پس از پايان تعطيلات نوروزي در بورس عرضه مي شد.
اما 80 روز پس از موعد از پيش تعيين شده، مسائلي مانند،تبديل نشدن سهام اين شركت به سرمايه جديد، فعاليت اين شركت همچنان با رقم سرمايه قبلي (500 ميليون تومان) و تبديل نشدن آن به سهامي عام، درآستانه واگذاري سهام، موجب شده که عرضه سهام مخابرات با خطر تاخير مجدد مواجه شود.
اين ابهام را حتي مي توان در اظهارات برخي مسئولان از جمله مدير عامل شركت بورس نيز مشاهده کرد که اخيرا به يکي از رسانه ها گفته است:  هنوز مشخص نيست كه چرا با وجود گذشت يك سال از طرح واگذاري سهام مخابرات در بورس اقدامي درخصوص سهامي عام كردن اين شركت و موارد ديگر انجام نشده و چه كساني در اين زمينه مسئول هستند.
وي در حالي به يکي از خبرگزاري هاي داخلي گفته بود که موارد مذکور را در نشستي با مدير عامل مخابرات ايران متذکر شده است، که صابر فيضي با بيان اين که خبر ديگري در اين خصوص هنوز رسما به دست مديران مخابرات نرسيده، زمان واگذاري سهام اين شرکت به بورس را 22 خرداد ماه اعلام کرده بود.
اين اظهارات ضد و نقيض موجب شد صاحب نظران و کارشناسان مخابرات ايران از احتمال وجود برخي مسائل از جمله، مقاومت پنهان بدنه مخابرات در برابر خصوصي سازي يا بيم از شفافيت مالي اين شرکت به عنوان موانع ديگر اين روند ياد کنند.
يک کارشناس مخابرات در اين باره مي گويد: عدم تناسب آنچه امروز به عنوان سرمايه شرکت اعلام شده با درآمد ناشي از واگذاري هاي بي رويه سيم کارت و نيز ساير درآمدهاي نجومي مخابرات را نيز نمي توان در اين خصوص ناديده گرفت.
به اين ترتيب موانعي كه از ابتداي امسال‌ مسير  خصوصي‌سازي‌ مخابرات ايران را سد کرده است، محافل رسانه اي و فعالان بازار سرمايه را با اين پرسش روبرو  كرده كه آيا ‌روياي بورس ?? ميليارد دلاري مخابرات ايران به اين زودي ها و تا پيش از پايان کار دولت نهم، محقق خواهد شد؟
15/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا