بانک ها بايد مکانيزم تشويقي براي استفاده مشتريان از موبايل بانکينگ بکار گيرند
فرنود حسني در گفت و گو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: بانک ها براي اثبات تفاوت و برتري سرويس هاي خود نسبت به يکديگر ، بايد از کيفيت عالي سرويسهاي خود از نظر در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن مطمئن شوند.
وي با تاکيد بر اينکه در بحث موبايل بانکينگ بايد معرفي خدمات و آموزش ابزارهاي جديد تحت پوشش اين نوع بانکداري براي ارائه خدمات مطلوب به مشتريان و نيز گسترش سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري مطابق استانداردهاي روز دنيا مورد توجه قرار گيرد، يادآور شد: لزوم اشاعه فرهنگ كسب و كار الكترونيك و نيز تعيين امکانات و امتيازات ويژه براي بهره برداران از سيستمهاي بانکداري موبايلي در اين حوزه احساس مي شود.
به گفته اين کارشناس تجارت الکترونيک،” امروزه بدليل افزايش شمار بانکهاي ورودي به بانکداري الکترونيک و سيار جهت جذب مشتريان بيشتر، بانکها ديگر نمي توانند جنبه رقابتي و برتري خود را تنها با تعداد بيشتر دستگاههاي خودپرداز ATM يا صدور کارتهاي اعتباري براي مشتريان و يا ايجاد مراکز پاسخگويي (Call Center) حفظ کنند.”
حسني خاطرنشان کرد: بانکها در طي فرآيند توسعه بازار، بايد بر روي ابعاد مختلف فرهنگي که بر نحوه انتخاب بين سرويسهاي مختلف (سنتي، الکترونيکي و سيار) توسط مشتريان تاثيرگذار است، توجه کنند؛ لذا ضرورت دارد با درک ذايقه مشتريان، سرويسهاي مورد پسند آنان را ارايه و با فرهنگ سازي براي ايجاد ذائقه هاي جديد در بين کاربران تلاش کنند.
وي تصويب قوانين و مقررات را براي اجرايي شدن خدمات موبايل بانکينگ تنها چالش پيش رو ندانست و اظهار داشت: به هر حال چالش هاي قانوني نيز از اولويت هاي توسعه هر فناوري براي کشور خواهد بود اما آنچه که نبايد در بحث موبايل بانکينگ از ذهن دور ساخت، اين است که در کنار توسعه شاخص هاي قانوني بايد مواردي چون آموزشهاي کاربردي ،دسترسي مشتريان به اطلاعات و ابزارهاي لازم ، ايجاد و گسترش مراکز اطلاع رساني و وجود تيم هاي رفع اشکال و پشتيباني مشتريان براي افزايش ضريب اعتماد آنها را مورد توجه قرار داد.
128/16