
گروه خودروسازی سایپا با وجود مجموعهای از حوادث و چالشهای بیرونی، توانسته است روند تولید خود را تثبیت و بدهیهای بانکی و تعهدات معوق را بهطور چشمگیری کاهش دهد. مقامات این شرکت میگویند با اجرای برنامههای جبرانی و عرضه محصولات جدید، نیمه دوم سال ۱۴۰۴ میتواند دورهای متفاوت و رو به رشد برای سایپا باشد.
به گزارش بهروزترینها؛ رضا حسینی، مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا، در مراسم روز خبرنگار با ارائه گزارشی از وضعیت تولید و عملکرد مالی این خودروساز، به چالشها و دستاوردهای ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: «زمان شروع به کار مدیریت جدید در آذر ۱۴۰۳، تیراژ روزانه سایپا کمتر از ۱۴۰۰ دستگاه بود و حتی پیشبینی میشد این عدد به زیر هزار دستگاه سقوط کند. با وجود این، امروز پس از گذشت چند ماه و با وجود مشکلات متعدد، میانگین تولید روزانه به حدود ۱۴۵۰ دستگاه رسیده است.»
تأثیر عوامل خارج از کنترل بر تولید
به گفته حسینی، گروه خودروسازی سایپا همچون دیگر صنایع تولیدی کشور در ماههای اخیر با مجموعهای از مشکلات خارج از اراده مواجه بوده است. قطعیهای مکرر برق از جمله این موارد است که با هر روز تعطیلی ناخواسته، معادل یک روز تولید در هفته از دست میرود. اگر این توقفها را در طول ماه و سال محاسبه کنیم، رقم اتلاف شده بسیار چشمگیر خواهد بود.
وی ادامه داد: «جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز تولید کل صنعت خودروسازی کشور را کاهش داد و همچنین حادثه آتشسوزی و انفجار در بندر شهید رجایی، روند تأمین مواد و قطعات مورد نیاز را مختل کرد. این رویدادها نهتنها سایپا بلکه تمامی خودروسازان کشور را تحت تاثیر قرار داد.»

مدیر ارتباطات سایپا افزود: «گذشته از این مشکلات عمومی، ما با چالشهای داخلی ویژهای نیز روبهرو بودیم. به عنوان نمونه، حدود ۱۸ هزار دستگاه وانت ۱۵۱ در سهماهه اول سال به دلیل تأخیر در دریافت مجوز استاندارد از چرخه تولید خارج شد که معادل ۳۰۰ دستگاه در روز است. اگر این عوامل بازدارنده وجود نداشت، امروز میانگین تولید روزانه ما به ۱۸۰۰ یا حتی ۱۹۰۰ خودرو میرسید.»
دستاوردهای مالی؛ کاهش بدهیهای سنگین
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد مالی شرکت پرداخت و گفت: «سال گذشته در آذرماه بدهی بانکی سایپا در حدود ۲۱ همت بود، اما اکنون این عدد به کمتر از ۸ همت کاهش یافته است. این کاهش قابل توجه در بدهی بانکی سایپا، نشاندهنده پیشرفت در مدیریت مالی گروه سایپا است.»
وی همچنین با اشاره به اینکه بدهی به زنجیره تأمین نیز با وجود فشار ناشی از کاهش فروش و ورودی شرکت، در حال جبران سریع است تاکید کرد: «پیشبینی ما این است که در یک تا دو ماه آینده، بخش عمده تعهدات معوق و بدهیهای زنجیره تأمین پرداخت خواهد شد.»
مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه در حوزه تأمین و زنجیره تولید، بهزودی خبرهای بسیار خوبی از سایپا خواهید شنید، به برخی پروژههای توسعه محصول اشاره کرد و گفت: «به زودی عرضه خودروهای جدید و به روز گروه خودروسازی سایپا مانند سیتروئن C3XR و پارس نوآ و همچنین عرضه آریا آغاز خواهد شد و در کنار این خودروهای داخلی تعدادی خودروی مونتاژی و وارداتی هم به سبد محصولات امسال گروه خودروسازی سایپا اضافه خواهد شد.»

به گفته حسینی، این تنوعسازی در محصولات نهتنها پاسخ به نیاز بازار داخلی است بلکه میتواند بخشی از استراتژی افزایش سهم بازار سایپا در رقابت با دیگر خودروسازان داخلی و خارجی باشد.
بهبود در بخش قوای محرکه
وی یکی از نقاط ضعف تاریخی سایپا را عقبماندگی در ساخت و عرضه خانواده موتور و قوای محرکه دانست و افزود: «با برنامهریزی انجامشده و تاکید مدیریت ارشد، این عقبماندگی جبران خواهد شد و بهزودی شرکت مگاموتور سایپا خانواده جدید موتور و قوای محرکه را راهی بازار میکند.» این اقدام میتواند تاثیر محسوسی بر کاهش وابستگی به خارجیها و بهبود کیفیت محصولات داشته باشد.
رضا حسینی در پایان تاکید کرد: «با اجرای برنامههای فعلی، نیمه دوم سال ۱۴۰۴ زمان جبران بخش عمده تولید از دسترفته خواهد بود. افزایش تیراژ، بهبود کیفیت و کاهش چشمگیر تعهدات معوق از اهداف اصلی ماست. همچنین بخش عمده تولید از دسترفته گروه خودروسازی سایپا در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد شد و با برنامهریزی های انجامشده ضمن افزایش تولید در هفته های آینده، شاهد کاهش چشمگیر تعهدات معوق و همچنین بدهی به زنجیره تامین خواهیم بود.