ایجاد شرکت های چند ملیتی در کشور راه صادرات کالا را هموار می‌کند

محمد رجایی باغ سیایی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،کاهش واردات را نیازمند فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد:واردات کالا باید کاهش یابد و مردم با فرهنگ سازی به سمت کالاهای ایرانی حرکت کنند تا مصرف کالاهای داخلی برای هر ایرانی یک افتخار شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تولید کننده ها با تلاش باید بهروه وری را افزایش داده که هم کیفیت کالاها را بهبود بخشند و هم قیمت کالاهایشان را کاهش دهند، افزود: با این کار مردم رغبت بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی پیدا می کنند و اگر بهره وری افزایش یابد، برکیفیت کالاها و قیمت اثر می گذارد، که طبیعتا سبب رقابت برای صادرات هم با کشورهای دیگرمی شود.

تاثیرگذاری بر بازارهای اروپایی با افزایش کیفیت و کاهش قیمت

رجایی باغ سیایی با بیان اینکه افزایش کیفیت و کاهش قیمت می تواند در پیدا کردن بازار در بازارهای بین المللی و اروپایی اثرگذار باشد، ادامه داد:اگر بخواهیم در صحنه بین المللی فعال باشیم باید کالاهایمان از حداقل کیفیت برخوردار باشد و با کیفیت استاندار محصولات جهانی و اروپایی رقابت کند و اگر کیفیت آن کالاها را نداشته حداقل از لحاظ قیمتی با آنها رقابت کرده و قیمت ما به اندازه ای از آنها پایین تر بوده که مصرف کننده داخلی و اروپایی به خرید کالاهای ایرانی تشویق شود.

وی یکی از راهکارها برای انتقال تکنولوژی به کشور را تاسیس شرکت های چند ملیتی دانست و اظهار داشت: زمانی که با کشورهای دیگر مشارکت داشته باشیم، بخشی از کالای تولیدی می تواند در کشور مشترک به فروش رسیده و مورد استفاده قرار گیرد و شکل گیری شرکت های چند ملیتی با مدیریت ایران سبب انتقال تکنولوژی و بازاریابی شود.

 

انتقال تکنولوژی از کشورهای اروپایی، نه واردات محض

رجایی افزود:اگر با کشورهای مطرح دنیا کار کنیم به تدریج تکنولوژی آنها را می توانیم به داخل منتقل کرده و یک گام به جلو از لحاظ اقتصادی برداریم.

وی با تاکید براینکه ایران نمی خواهد وارد کننده محض از کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای اروپایی باشد، ادامه داد:برنامه ما بعد ازتوافق افزایش صادرات به کشورهای اروپایی و انتقال فناوری از این کشورها و نه واردات محض است.

 

عملیاتی نشدن مشوق‌های صادراتی به دلیل کمبود اعتبارات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشوق های صادراتی به دلیل کمبود بودجه، عملیاتی نمی شود، تصریح کرد: دولت توان مالی کافی برای حمایت از صادرات ندارد و بهتر است که مشوق صادراتی به موارد خاص و به جای مشوق به صادر کننده به صادرات اختصاص یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا