مشکلات اقتصادی ریشه ای اند با وام حل نمی شوند

محمد رضا مهدوی کارشناس با ذکر این نکته که مساله اساسی، تنها کمبود تقاضا نیست گفت : اگر دولت بخواهد با تحریک تقاضا 100 هزار خودرو را به فروش رساند، ظرفیت خالی مانده تولید را که حدود 500 هزار خودر را شامل می‌شود چگونه جبران می‌کند؟

وی افزود:سرمایه ملی، درآمد‌های ارزی و منابع بانکی از جمله منابعی هستند که دولت از طریق آن‌ها می‌تواند به تامین مالی منابع بپردازد. اما این منابع مگر نباید در خدمت تولید قرار بگیرد؟ در این جا دولت باید شرایطی را فراهم می‌کرد که خودروسازان به ارز لازم و نقدینگی مورد نیاز خود برسند تا با افزایش کیفیت بتوانند با واردکنندگان خودرو به رقابت بپردازند.

مهدوی در خصوص اینکه گفته می‌شود با تحریک تقاضا اشتغال ایجاد می‌شود، اظهار داشت : این طرح احتمالا برای فروش خودرو هایی مثل پراید و پژو پی ریزی شده است؛ خودروهایی که با کیفیت پایین تولید می‌شوند اما به فروش نمی رسند. به نظر می‌رسد که دولت با این سیاست قصد خالی کردن انبار‌های اشباع شده خودرو سازان را دارد. اما در این جا باید به دولت هشدار داد که حتی اگر امسال هم در اجرای این برنامه موفق باشند، سال‌های بعد با مشکل روبه‌رو می‌شوند. زیرا مشکلات ریشه ای شناسایی نشده اند و در کوتاه مدت قابل حل اند.

این کارشناس اقتصادی گفت : در حال حاضر حدود 150 هزار خودرو در انبار خودروسازی‌های کشور انباشت شده است. شاید دولت با این امید که می‌تواند به همین تعداد، افرادی را شناسایی کند که متقاضی خرید خودرو هستند، اعطای این وام را در نظر گرفته است. در نتیجه دولت در نظر دارد با اعطای وام به آنها کمک کند تا خودرو جدید بخرند.

وی تاکید کرد: این سیاست علاوه بر این که مشکلات صنعت خودرو کشور را برطرف نمی سازد، بر معضلات مردم نیز می‌افزاید. ممکن است افرادی که این وام را می‌گیرند، قادر به بازپرداخت آن نباشند. بنابراین علاوه بر این که آنها خود را بدهکار می‌سازند و متعاقب آن درگیر مشکلات دیگر می‌شوند، بخشی از منابع دولت نیز از بین می‌رود.

130/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا