ارتباطات

تکالیف گردشگری برای ورود به دولت همراه

موبنا – دولت همراه به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات دولتی به سازمان‌ها مراجعه کنند، می‌توانند با مراجعه به یک درگاه و در هر زمان، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند؛ موضوعی که می‌تواند علاوه بر شفافیت عملکرد سازمان‌ها، به حل چالش‌هایی مثل آلودگی هوا، اشتغال، محیط زیست و حقوق شهروندی کمک ‌کند.

پروژه‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژه‌هایی هستند که افتتاح آن‌ها تازه سرآغاز فعالیت‌های لازم در این طرح‌ها به شمار می‌رود و آغاز به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیده‌اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه‌جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.

اپلیکیشن دولت همراه قرار است مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های موبایلی باشد و مزایایی از قبیل دسترسی سریع به نرم‌افزارهای مشابه با امکان دسته‌بندی موضوعی، بهره‌گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم‌افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه‌دهندگان از حمایت‌های مادی و معنوی، ارزیابی دوره‌ای و امتیازدهی مستمر به سطح خدمات ارایه‌شده توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی دارد.

هر یک از کاربران جهت تعامل بیشتر با مرکز اعتبارسنجی همراه از کلیه ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و ارائه مشخصات سامانه‌های همراه خود اقدام کنند. همچنین با مراجعه به وب‌سایت دولت همراه و یا کافه بازار می‌توانید اپلیکیشن این سامانه را برای هر یک از سیستم عامل‌های آی‌اواس و اندروید دریافت کنید. همچنین همه شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به متولیان این سامانه منعکس کنند.

یکی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که برای ورود به دولت همراه وارد عرصه شده، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است؛ در این باره رزگار پوراحمدی – رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی از طرف دولت تکلیف دارد که کم‌کم به حوزه دولت همراه ورود کرده و از نرم‌افزارهای موبایل استفاده کند، گفت: ما ستادی داریم به اسم ستاد هماهنگی خدمات سفر که وظیفه‌اش نظارت مستقیم بر ارائه خدمات گردشگری در کشور در طول ایام سفر گردشگران است و برای اینکه بتوانیم نظارت دقیق‌تری روی خدمات گردشگری در کشور داشته باشیم، باید به حوزه دولت همراه ورود کنیم.

او با بیان اینکه سه دسته خدمات در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد که به فراخور سرویس‌گیرنده مشخص می‌شود، اظهار کرد: آنچه که در توسعه دولت الکترونیکی به آن اشاره شد این است که بتوانیم خدمات را در این دسته‌بندی بگنجانیم. یک دسته خدمت به مشتریان و کاربران است، یک دسته خدمات با کسب‌وکارهای مختلف و یک دسته خدماتی است که سازمان میراث فرهنگی به دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولت می‌دهد.

وی با اشاره به سامانه یکپارچه فروش بلیت اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به عنوان یکی از خدمات بیان کرد: این سامانه از سال ۹۶ توسط سازمان ارائه شده و در حال گسترش آن هستیم. در حال حاضر موزه‌ها و اماکن تاریخی تهران از جمله سعدآباد، نیاوران، موزه‌ ملی و کاخ گلستان را به این سامانه تجهیز کردیم. در آینده نزدیک هم این امکان را به سایر استان‌های کشور تسری خواهیم داد. این سرویس از طریق کانال‌های مختلف خدمتی از قبیل وب و اپلیکیشن موبایل در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و حتی استندهای خودکار فروش در خود مکان مستقر است و این سرویس‌دهی را انجام می‌دهد.

او با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی خدمات گردشگری و ظرفیت‌های گردشگری، پرتال جامع گردشگری کشور را در اسفند ۹۶ رونمایی کردیم، افزود: این پورتال مجموعه‌ جامعی از اطلاعات در خصوص ظرفیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است. جاذبه‌های طبیعی تاریخی، فرهنگی، اقامتگاه‌های بومگردی، خانه‌های تاریخی، روستاهای هدف گردشگری و رویدادهای گردشگری که در کشور وجود دارد، از طریق این پرتال اطلاع‌رسانی می‌شود. به شکل یک شبکه اجتماعی طراحی شده که ما می‌توانیم فیدبک کاربران را هم بگیریم.

پوراحمدی ادامه داد: این پرتال با آدرس visitiran.ir وجود دارد که در ماه‌های گذشته بازدید قابل توجهی داشته و ما در حوزه فنی و محتوایی در حال توسعه آن هستیم و سعی می‌کنیم سرویس‌های مختلفی را در آن بگنجانیم و آن را به یک مارکت‌پلیس یا بازارگاه تبدیل کنیم که فعالان حوزه گردشگری بتوانند خدمات خود را بدون هیچ واسطه‌ای از طریق این پرتال به اطلاع مخاطبان برسانند. نسخه‌ای که در حال حاضر در دسترس است، فارسی است که در ماه‌های آینده نسخه انگلیسی آن هم منتشر شده و برای گردشگران خارجی قابل استفاده خواهد بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان میراث فرهنگی در ادامه اظهار کرد: قبلا سامانه‌ای بود که به صورت تلفنی سرویس‌دهی می‌کرد و ما آن را به شکل اپلیکیشن موبایل درآوردیم. این اپلیکیشن تحت عنوان نظارت بر خدمات سفر در مارکت‌های ایرانی و سایت‌ سازمان میراث فرهنگی قابل دانلود است و گردشگران در کل کشور، اگر از ارائه خدمات گردشگری در حوزه‌های مختلف مثل اماکن گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، اقامت‌گاه‌های بومگرد و مراکز اقامتی نارضایتی یا شکایت و انتقادی داشته باشند، می‌توانند آن را به شکل مستقیم برای ما ارسال کنند و ما هم به شکل آنلاین بررسی می‌کنیم.

پوراحمدی با تاکید بر الکترونیکی کردن خدمات‌رسانی به ارباب رجوع سازمانی به واسطه‌ی تکلیف دولت بر سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: ما خدمات را به شکل الکترونیکی به آدرس services.ichto.ir راه‌اندازی کردیم که مهم‌ترین شاخصه آن این، آنلاین کردن مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی است. افراد می‌توانند به هر معاونتی که کار دارند، مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه و کد رهگیری دریافت کنند. این درخواست مستقیما وارد سامانه مکاتبات اداری ما می‌شود و افراد برای اطلاع از وضعیت درخواست خود، می‌توانند کد پیگیری را در سامانه وارد کنند و به شکل آنلاین گفته می‌شود درخواست آن‌ها چه مرحله‌ای را طی می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات دیگر هم یکی از شاخص‌ترین اقدامات، بحث ارائه مجوز دفاتر خدمات گردشگری و مسافری است که افراد در سامانه ta.ichto.ir می‌توانند اقدام به اخذ مجوز از سامانه‌ی ما کنند. در حوزه ارایه خدمات دولتی هم یک داشبورد مدیریت اطلاعات داریم که شاخص‌های آماری سازمان را در خود دارد. این داشبورد را به صورت وب‌سرویس در اختیار سامانه پایش اطلاعات کشور یا پاک هم گذاشتیم و از این طریق گزارش‌های دوره‌ای خودمان را در اختیار سایر دستگاه‌های اجرایی دولت قرار می‌دهیم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا