درباره بهبود عملکرد مغز و افزایش سطح پردازش سلول های آن!

درباره بهبود عملکرد مغز و افزایش سطح پردازش سلول های آن!

اما سوالی که همواره ذهن های بسیاری را به خود مشغول می کند این است که چگونه می توان برای بهبود عملکرد مغز و بالا بردن سطح پردازش سلول های مغزی به آن کمک رساند؟

سواد زندگی – هم اکنون در دورانی قرار داریم که بخش بزرگی از پیشرفت های آن را مدیون دانشمندان عصب شناسی هستیم! شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما حقیقت همین است.  اجداد ما از تاثیرات مهم سبک زندگی بر عملکرد مغز خود آگاه نبوده اند اما به لطف تحقیقات متعددی که در این حیطه به عمل آمده است، امروزه به درک شگفتی از سیستم مغزی خود و ارتباط آن با محیط زندگی و حتی نحوه زندگی دست یافته ایم که نباید آن را نادیده گرفت.

مغز هر کدام از ما سرشار از پیچیدگی و ارتباطات منحصر به فرد است که در نهایت توانایی تفکر دقیق، تمرکز و حل مسائل را مهیا ساخته است. این ارتباطات به گونه ای پیشرفته است که نمونه کامل آن در هیچ جاندار دیگری بر کره خاکی مشاهده نخواهد شد.

اما سوالی که همواره ذهن های بسیاری را به خود مشغول می کند این است که چگونه می توان برای بهبود عملکرد مغز و بالا بردن سطح پردازش سلول های مغزی به آن کمک رساند؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی راه کار هایی ساده اما مفید پیرامون این سوال بپردازیم.

+ سبک زندگی

تحقیقات علمی گسترده بر این ارگان مهم از ارتباط قوی میان شیوه زندگی با سطح عملکرد سلول های مغز پرده برداشته است. تفاوتی ندارد در چه سنی باشید، سبکی که برای زندگی خود انتخاب می کنید تاثیرات ارزشمندی بر فعالیت بدن شما و به تبع بر فعالیت ذهن خواهد داشت. هر چه این سبک سالم تر باشد قدرت مغز برای خلاقیت بیشتر شده و سیناپس های بیشتری (ارتباطات عصبی) برای انجام هرچه بهتر فعالیت های مورد نظر ایجاد می شود.

+ تغذیه و مکمل ها

سوخت اصلی مغز گلوکز است و از اولین نشانه های اختلالات مغزی همچون جنون و یا از میان رفتن حافظه، کاهش توانایی این ارگان در استفاده بهینه از گلوکز است. این عدم توانایی را می توان به طور آشکاری در بیماری های دیگر نیز مانند دیابت مشاهده کرد. از این رو با توجه به شواهد موجود دانشمندان علت بسیاری از مشکلات مغزی و آلزایمر را به همین مطلب ارتباط داده اند. اما چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ پاسخ مشخص است؛ با تغذیه مناسب!

مغز ارگانی است که بسیار در معرض تخریب های اکسیداتیو قرار می گیرد (آسیب هایی که گونه های تولید کننده رادیکال های آزاد به غشا سلول و در نهایت به خود سلول وارد می کنند) از این رو استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان های قوی بسیار مورد توجه است. از جمله این مواد می توان به اسفناج، بروکلی، سیب زمینی و به طور کلی سبزیجات اشاره کرد. همان طور که می بینید تنها با رعایت مواردی ساده همچون استفاده از مقادیر مناسب سبزیجات در رژیم غذایی خود می توانید تا حد زیادی به سلامتی مغز خود کمک کرده و فعالیت بهتر آن راه تضمین کنید.

+ فیدبک استرس

فیدبک استرس حالتی است که مغز در پاسخ به استرس های مداوم عملکرد دقیق خود را از دست می دهد. کاملا واضح است که جامعه کنونی ما بسیار سریع تر از ژن هایمان در حال تغییر و دگرگونی است. اگر در این تغییر غرق شوید، در نگاه نخست سیستم عصبی و مغز خود را مورد تهدید قرار خواهید داد. با وجود مشغله های بسیاری که همه ی ما امروزه با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم، باز هم فرصتی برای رسیدگی به خود وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

استرس را مدیریت کنید و از این طریق از تخریب رو به جلو سلول های مغزی خود به سادگی جلوگیری به عمل آورید.

  1. ورزش می تواند ریسک ابتلا به استرس های مزمن، اضطراب و افسردگی را به شدت کاهش دهد.
  2. به مکان هایی بروید که آرامش بیشتری دارند برای مثال شرکت در کلاس های یوگا، تور های جنگل گردی و یا شنا کردن می تواند بسیار مفید باشد.
  3. اجتماعی تر شوید! مغز ما به گونه ای طراحی شده است که اساسا ارتباط اجتماعی را دوست دارد! بله درست است این ارگان بسیار باهوش بوده و می تواند تغییراتی که در برقراری ارتباطات اجتماعی متحمل می شوید را درک کرده و خود را بازیابی کند.

+ حرکات هوازی

باز هم روش هایی ساده برای ارتقا فعالیت مغزی در دستان شما قرار دارد! سه ساعت در هفته را به پیاده روی، کوهنوردی و یا دویدن اختصاص دهید این عمل از فرسودگی سلول های مغز شما جلوگیری کرده و بروز اختلال زودرس حافظه را محدود می سازد. جالب است بدانید حرکات هوازی، حجم ماده خاکستری قشر مغز (سلول های پردازش کننده) و همچنین ماده سفید (ارتباطات میان نورون ها) را افزایش می دهد که در نتیجه آن مغزی پویا تر و خلاق تر خواهید داشت.

+ مطالعه

مطالعه بیشتر فرشته نجاتی است که می تواند مغز را از زوال زودرس برهاند. البته این فعالیتی است که باید از سنین پایین در فرد نهادینه شود تا بتواند اثرات خود را در سال های سال زندگی وی حفظ کرده و عملکرد مغز را تقویت کنید. اما حتی اگر به این نکته کمتر اهمیت داده اید، از همین امروز شروع کنید. سلول های عصبی مغز از هر تغییر کوچکی آگاه می شوند و خود را با آن هم جهت می سازند. همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره شد، زمانی که بر تفکرات منفی تمرکز می کنید، ذهن نیز این تمرکز را افزایش خواهد داد و در مقابل اگر مثبت نگر باشید مغز شما نیز روحیه می گیرد و بهتر از قبل کار خواهد کرد! از این رو مطالعه روزانه را در اولویت کار های خود قرار دهید. اثرات مفید آن را به تدریج مشاهده خواهید کرد.

در تکمیل نکات فوق می توان گفت هر کاری که برای سایر اعضا بدن شما مفید باشد برای مغرتان نیز سودمند خواهد بود. در نتیجه برای بهره مند شدن از ذهنی پویا لازم است بار دیگر به زندگی خود رجوع کنید. چه کار های مهمی را از قلم انداخته اید؟ از همین حالا شروع کنید، هنوز هم فرصت دارید.

 منبع: سواد زندگی