مدیریت: از رویکردهای غیرتخصصی تا عملکرد حرفه‌ای

مدیریت: از رویکردهای غیرتخصصی تا عملکرد حرفه‌ای

اداره هر مجموعه ای با این نوع رویکرد مدیریتی نه تنها دردسرهای فراوانی را متوجه مدیریت خواهد کرد بلکه تجربه نشان داده که از منظر ارائه خلاقیت ها، ثبت نوآوری ها و سرعت دستیابی به موفقیت دارای کاستی های فراوانی خواهد بود.

مجله آنلاین موبنا؛ رکسانا دانیالی – در بررسی رویکردهای مدیریتی و مسیر کسب و کار معمولا با دو حالت مختلف مواجه می شویم که هر دو صورت نیز جز آثار مستقیم روش های مدیریتی ارزیابی می شود. در گروه اول مدیرانی را می بینیم که به دلیل عدم تناسب تحصیلات و سطح معلومات با نوع فعالیت اقتصادی، بیشتر حالت صاحب کار یا مالک مجموعه را داشته و امورات تخصصی را از طریق معاونت با دانش مرتبط، پیگیری می کنند. این گروه همواره با مشکلاتی خاص خود درگیر هستند.

چالش ها: در قدم نخست مساله انتخاب تیم معاونت قابل اعتماد قرار گرفته است. شما به عنوان مدیر نیازمند گروهی هستید که امین شما باشند و فعالیت آن در راستای منافع مالی شرکت قرار داشته باشد. در مرحله بعدی مدیران با مشکلات تعاملی درگیر هستند. زیرا حضور همین تیم معاونت موجب می شود تا کارمندان پس از مدتی نسبت به توانایی های مدیر خود دچار شک و تردید شوند و ناخودآگاه به سمت تیم معاونت جذب می شوند. با این شرایط، عملا مدیریت شما در مجموعه زیر سوال خواهد رفت.

علاوه بر این ها یک کمبود دائمی نیز روح و روان شما را آزار خواهد داد. در جلسات و نشست های مهم شغلی؛ جائیکه همتایان شما از گروه های تجاری رقیب به گفتگو پیرامون مسائل تخصصی مشغول هستند هرگز نمی توانید فرصتی برای نمایش توانایی های خود بدست آورید. از طرفی حتی درک مفهوم گفتگوها چنانچه براساس آخرین بروزرسانی های حوزه کاری شما باشد، دشوار می شود. هر چند ممکن است با برخی از مفاهیم به علت تکراری بودن مشکلی نداشته باشید. اما همانطور که می دانید دانش مدیریت بسیار پویا و پیوسته در حال بروزرسانی است.

اداره هر مجموعه ای با این نوع رویکرد مدیریتی نه تنها دردسرهای فراوانی را متوجه مدیریت خواهد کرد بلکه تجربه نشان داده که از منظر ارائه خلاقیت ها، ثبت نوآوری ها و سرعت دستیابی به موفقیت دارای کاستی های فراوانی خواهد بود.

راهکار: البته گفتار فوق بدان مفهوم نیست که هر گونه کسب و کاری با این روش محکوم به نابودی خواهد بود. چنانچه تمایل دارید شانس خود را در یک حوزه جدید آزمایش کنید و سرمایه کافی نیز برای راه اندازی کسب و کار موردنظر در اختیار دارید، ابتدا یک شخص یا گروه آشنا به امور را گزینش کرده و با آنها شروع کنید اما این مساله نباید روند افزایشی وابستگی را برایتان ایجاد کند. به سرعت در دوره های آموزشی مرتبط با کسب و کار خود ثبت نام کرده و در کنار فعالیت اقتصادی به دانش اندوزی نیز مشغول شوید. اگر زرنگ باشید از همان تیم معاونت به عنوان یک کلاس آموزشی بهره برداری خواهید کرد. پیوسته در تمامی مراحل کار تیم معاونت خود را همراهی کرده و هوشیارتر از همیشه به کسب اطلاعات و آموختن مشغول باشید زیرا تغییرات مثبت فاصله چندانی از شما ندارد.

گروه دوم:

اما گروه دوم را مدیرانی تشکیل می دهند که دارای سطح تحصیلات و معلومات مرتبط با حوزه کاری خود هستند. این گروه از مدیران معمولا افرادی خوشرو، اجتماعی و نقدپذیر هستند زیرا این ها قابلیت هایی هستند که آموزه های استاندارد بین المللی همواره بر آنها تاکید دارد. زمانی که یک مدیر به اصطلاح از جنس کار باشد می توان از آن مجموعه انتظار بیشتری برای ثبت خلاقیت ها و نوآوری داشت. می توان امیدوار بود که حرف و پیشنهادات کارمندان بیشتر شنیده شود و به آینده امور بیشتر امیدوار بود.

چالش ها: این گروه از مدیران به رغم شایستگی های کاری ممکن است گرفتار چالش های جدی نیز باشند. یکی از مهمترین آفت های این سیستم درگیرشدن مدیران در غرور کاذب و آسیب های ناشی از آن خواهد بود. مساله بعدی دور شدن مدیران از رویکردهای مشورتی خواهد بود. چنانچه مدیری نظر خود را برترین ایده مجموعه بداند به تدریج از حرکت های تیمی و مشاوره با سایرین دور خواهد شد. حتی این نوع مدیریت نیز می تواند در صورت عدم توسل به روش های مناسب موجب دوری مدیران و کارمندان شود. کسی که همواره از بالا به مجموعه تحت کنترل خود بنگرد ممکن است کارمندان را گروهی از افراد فاقد لیاقت و سطح علمی در برابر خود ببینید که این حالت نه تنها از منظر اخلاقی بسیار ناشایست است بلکه از دیدگاه اصول حرفه ای دانش مدیریت نیز در قسمت آسیب ها و چالش های رفتاری مدیران طبقه بندی می شود.

راهکار: یک مدیر حرفه ای نیز باید نگران رویکردهای کاری خود باشد. اگر شما مدیری هستید که یک مجموعه را به سمت موفقیت هدایت می کنید بهتر آن است همواره به پیشنهادات و البته انتقادات نزدیکان خود توجه کنید. کارمندان را به عنوان افرادی با ارزش که چرخ کار را به جلو می رانند، مورد احترام و قدردانی قرار دهید و تلاش کنید تا علاوه بر تخصص، محبوبیت شما نیز زبانزد کارمندانتان باشد. پیوسته از طریق اینترنت پیگیر بروزرسانی های حوزه کاری خود و دانش مدیریت باشید، چه بسا مطالعه یک مثال ساده در یک وب سایت مدیریتی راهگشای بزرگترین مشکلات شما باشد. پس هر روز با خود تکرار کنید: امروز موفق ترین مدیر جهان خواهم بود.

 منبع: پول نیوز