مدیریت ایده؛ ایده ای برای مدیریت!

مدیریت ایده؛ ایده ای برای مدیریت!

امروزه در کشورهای پیشرفته "دانش"، "علم روز" و "آگاهی تخصصی" پیش نیازهای لازم برای پست مدیریت هستند. یعنی صرف آنکه شما تصمیم به راه اندازی یک فعالیت اقتصادی داشته باشید و مشکل مالی هم در میان نباشد، نمی توانید عنوان مدیر را برای خود انتخاب کنید.

مجله آنلاین موبنا؛ سمیه علی اصغری – سنتی ترین یا بهتر بگوئیم کلیشه ای ترین تفکر ممکن در رابطه بامدیریت آن است که فردی را تصور کنیم در حال ارائه دستورات به کارمندان خود آنهم با برخوردی خشک و خشن! البته در بخشی از تصورات شما نیز احتمالا این مدیر فرضی حق و حقوق کارمندانش را منصفانه پرداخت نکرده است!

چه موافق باشیم و یا خیر؛ در جوامعی که دانش مدیریت به آن جایگاه استاندارد و علمی خود دست نیافته، رویکردها و تصوراتی اینچنینی در رابطه با مدیریت وجود دارد. در این میان نمی توان سمت خاصی را نیز مقصر دانست نه آن مخاطبی که تصور نامناسبی از مدیریت دارد و نه آن فردی که بر اساس توانایی های مالی خود مدیریت یک مجموعه را برعهده دارد.

امروزه در کشورهای پیشرفته “دانش”، “علم روز” و “آگاهی تخصصی” پیش نیازهای لازم برای پست مدیریت هستند. یعنی صرف آنکه شما تصمیم به راه اندازی یک فعالیت اقتصادی داشته باشید و مشکل مالی هم در میان نباشد، نمی توانید عنوان مدیر را برای خود انتخاب کنید. همانطور که بارها گفته ایم مدیریت پیش از آنکه یک مهارت باشد، دانشی تخصصی محسوب می شود. خوب طبیعتا هر شخصی که مجهز تر وارد میدان شود از سطح توانایی و احتمال موفقیت بیشتری نیز برخوردار است.

مدتی است که در مباحث علم مدیریت بر یک مهارت به نام “مدیریت ایده” تاکید می شود. از عنوان ساده این ترکیب می توان حدس هایی زد! مدیریت ایده به توانایی های یک مدیر درشنیدن، جمع آوری، اصلاح و نهایتا اجرای ایده های برتر اطلاق می شود که در نهایت ممکن است به پیشرفت یک مجموعه کمک کند.

نکته: در درس های گذشته اشاره داشتیم که یک مدیر باید زمینه های شکل گیری و ابراز تفکرات مرتبط با کسب و کار خود را در کارمندانش ایجاد و پرورش دهد. با فرض پیروی از این قاعده، مدیران برای بهره برداری از ایده های ناب نیازمند توسعه مهارتی به نام “مدیریت ایده” خواهند بود که این مهم از مسیر تمرین و بستر سازی مناسب دست یافتنی می شود.

روش کار

شنیدن:

همانطور که می دانید گوش دادن به سخنان دیگران دارای آداب و قوانین خاصی است. به عبارت دیگر اگر مستمع خوبی باشید، صاحب سخن با علاقه بیشتری به بیان تمام جزئیات فکر خود خواهد پرداخت و ممکن است بخشی که برای شما مفید است در همان قسمت های دور فکر طرف مقابل قرار داشته باشد. حتما شنیده اید: مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد.

با روی باز و مهمتر از هر چیز “حوصله” به نظرات کارمندان خود توجه کنید و همانند یک شکارچی از تمامی فرصت ها برای جذب افکار مفید آنها بهره برداری کنید.

جمع آوری:

اینکه تنها در برابر فردی نشسته و به سخنان وی گوش فرادهید، عملا ارزش خاصی ندارد! همانند یک کلاس درس رسمی با قلم و کاغذ نظرات و ایده های کارمندان خود را یادداشت کنید. قابلیت جالبی که نوشتن به شما می دهد “ایجاد سوال” است. یعنی هنگامی که یادداشت می کنید سوالات ناخواسته در رابطه با آن ایده در ذهن شما شکل می گیرد که می توانید پاسخ آنها را در قسمت های تاریک ذهن طرف مقابل خود جستجو کنید. تمامی نظرات را یادداشت می کنید.

نکته: تاکید داریم حتما از روش سنتی نوشتن روی کاغذ برای ثبت و جمعبندی نظرات استفاده کنید سایر روش هایی که وابسته به ابزارک های دیجیتال باشند را توصیه نمی کنیم زیرا از سطح توجه شما به اصل بحث کاسته و دائم در این فکر هستید که در آینده و زمان مناسب به آنها خواهید پرداخت!

اصلاح:

زمانی را به مرور مجدد کاغذهای یادداشت اختصاص داده و با دقت یکبار دیگر همه چیز را می خوانید. در اینجا ممکن است برخی موارد از نظر شما دارای ایراد بوده و لازم است تا با تخصص خود آنها را اصلاح کنید. بدین ترتیب ایده های مناسب تر را از میان کل یادداشت ها جدا کرده و اصلاحاتی را روی آنها انجام می دهید. شاید در این مرحله لازم باشد با صاحب ایده گفتگویی داشته و برخی ابهامات را برای خود برطرف کنید. در این مرحله باید دقت ویژه ای داشته باشید. ما بدنبال برترین ایده ها هستیم. حتی اگر تعداد ایده های خوب بیشتر از انتظار باشد لازم نیست تعدادی را قربانی کمبودها کنیم بلکه می توانیم به آنها سطح اولویت داده و به نوعی در نوبت قرار دهیم. ایده هایی که نهایی شده و به مرحله اجرا نزدیک می شوند، لازم است تا توسط تیم مشاوره مدیریت نیز بررسی شوند.

اجرا:

زمانی که بررسی های تخصصی کارآمد بودن یک ایده را تایید کرد با نگرانی کمتر از تجربه یک حالت جدید، آنرا به مرحله اجرا می گذاریم. در مرحله اجرا نباید بسیار سریع نتیجه گیری داشته باشیم. به عبارت دیگر خیلی زود خوشحال یا ناامید نشوید. باید فرصت داد تا روند اجرای ایده جدید با سرعتی مناسب تداوم داشته باشد و سپس خود را برای نتیجه گیری ها آماده کرد. البته از آنجا که تمام جوانب کار را سنجیده ایم نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت.

در هر صورت شما یک مدیر پیروز خواهید بود زیرا در برابر تیم کارکنان خود به عنوان مدیری معرفی می شوید که ارزش خلاقیت و نوآوری را درک کرده و به تخصص و اندیشه های کارمندان خود ارزش می دهد.

 منبع: پول نیوز