تعرفه‌گذاری پلکانی تنها راه مدیریت ناترازی انرژی

تعرفه‌گذاری پلکانی تنها راه مدیریت ناترازی انرژی

تامين انرژي صنايع در زمستان سال گذشته يکي از مهم‌ترين معضلات دولت به‌شمار مي‌رفت تا جايي‌که دولت چاره‌اي جز قطع گاز برخي از صنايع و اعمال سياست‌هاي مصرف براي وزارت نيرو باقي نگذاشت، البته اين موضوع در خصوص برق نيز وجود داشت و ناترازي مصرف با توليد باعث شده تا بسياري از صنايع به‌ويژه فولادي‌ها از گزند قطعي برق در امان نماند و تبعات آن به‌صورت کاهش توليد ۳ تا ۸ درصدي محصولات فولادي در سال گذشته خودنمايي کرد موضوعي که در اين راستا اعمال تعرفه‌گذاري پلکاني اگرچه نتوانست مشکلات تامين برق صنايع را به‌طور کامل مرتفع کند، اما بهينه‌سازي مصرف باعث شده تا حداقل در سالجاري دولت با برنامه‌اي از پيش تعيين شده به فکر تامين برق صنايع باشد.

به‌روزترین‌ها– موضوعي که به اعتقاد کارشناسان الزام به‌کارگيري تعرفه‌گذاري پلکاني در حوزه گاز نيز اهميت داشته و اجراي اين سياست قادر خواهد بود علاوه بر بهينه‌سازي و صرفه‌جويي مصرف به ميزان ۲۵ ميليون مترمکعب، معادل سه ميليارد دلار صرفه‌جويي ارزي نيز ايجاد کند.

صرفه‌جويي در مصرف گاز

در اين رابطه موسي احمدي، نماينده مجلس مي‌گويد: دولت سيزدهم زماني بر سرکار آمد که ما در مناطقي از کشور شاهد کمبود و افت فشار گاز بوديم. در اين راستا کميسيون انرژي پيش از فرارسيدن زمستان، وزير نفت، معاونين وزير و کارشناسان را دعوت کرد و جلسات متعددي را برگزار کرد. طي اين جلسات برنامه‌ريزي‌هاي خوبي صورت گرفت و باعث شد زمستان امسال را بدون دغدغه سپري کنيم. وي افزود: يکي از مهم‌ترين برنامه‌ها، اجراي طرح تعرفه‌گذاري پلکاني بود که توانست اثري مثبتي در مصرف افراد داشته باشد. متاسفانه عده‌اي مصرف درستي از انرژي گاز، آب و برق ندارند. قطعا افرادي از اين موضوع متضرر مي‌شوند که مصرفي درست و منطقي دارند. براي اين‌که اين موضوع از بين برود، مصرف افراد پرمصرف را محدود و انحصاراتي را براي‌شان ايجاد کرديم. با استفاده از طرح تعرفه‌گذاري پلکاني اين محدوديت ايجاد و باعث شد افرادي که مصرف‌شان از حد معمول بالاتر است، هزينه‌ بالاتري را پرداخت کنند. اين موضوع بهينه مصرف‌کردن را به‌دنبال داشت و طبق گزارشي که وزارت نفت و کارشناسان دادند، تعرفه‌گذاري پلکاني باعث شد مصرف گاز افراد پرمصرف که بدون محدوديت گاز استفاده مي‌کنند، کاهش يابد. نماينده دير، کنگان، جم و عسلويه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به قرارداد ترکمنستان که توانست بخشي از کمبود گاز در کشور را رفع کند، اضافه کرد: طبق قرارداد سوآپ گازي با کشور ترکمنستان، ما گاز را از ترکمنستان مي‌گيريم و نياز کشور را برطرف و يا با قيمت مناسب صادر مي‌کنيم. اين قرارداد و ارتباط با کشورهاي همسايه قطعا مي‌تواند بخشي از مشکلات کشور را حل کند. حجت‌الاسلام احمدي جايگزين‌کردن سوخت گاز مايع براي صنايع و نيروگاه‌ها را براي دولت مقرون به صرفه دانست و خاطرنشان کرد: يکي ديگر از عواملي که باعث شد که زمستان ۱۴۰۰ را بدون قطعي گاز سپري کنيم، استفاده از سوخت مايع براي صنايع و نيروگاه‌ها بود که توانست در جبران کمبود گاز در کشور نقش موثري داشته باشد. عضو کميسيون انرژي مجلس عملکرد دولت سيزدهم در راستاي کمبود گاز در کشور را مثبت ارزيابي کرد و افزود: بنده در مجلس نهم نيز شاهد بودم که در دولت قبل براي جبران کمبود گاز، تدابيري انديشيده مي‌شد که گاهي مشکلات را کم مي‌کرد اما حقيقت اين است که نظارت، برنامه‌ريزي و دقت بيشتري در دولت سيزدهم صورت گرفت تا مردم زمستان را بدون دغدغه و قطعي گاز سپري کنند. در بخش دوم صحبت‌ها پرويز محمدنژاد قاضي محله نماينده مردم لنگرود در مجلس يازدهم نيز نظراتي را پيرامون اجراي به‌هنگام طرح تعرفه‌گذاري پلکاني مطرح کرد.

سياست‌هاي صحيح مصرف

پرويز محمدنژاد قاضي محله، نماينده مردم لنگرود در مجلس يازدهم نيز در اين رابطه مي‌گويد: توليد انرژي در کشور نبايد با مصرف تفاوت چنداني داشته باشد اما در حال حاضر مصرف انرژي در کشور بالاتر از ميزان توليد است. خدمات انرژي ما يارانه پنج برابري توليد دارد که به آن يارانه پنهان انرژي مي‌گويند. طبق آمار ۷۵ درصد افراد طبق الگوي مصرف از انرژي گاز استفاده مي‌کنند و ۲۵ درصد افراد از مشترکان پرمصرف هستند. لذا با ايجاد فرهنگ استفاده صحيح و مديريت مصرف مي‌توان اين موضوع را کنترل کرد. وي افزود: تعرفه ميان افرادي که استفاده‌ صحيحي از انرژي گاز دارند با افرادي که از مشترکان پرمصرف هستند، بايد متفاوت باشد. يکي از موضوعاتي که توانست مصرف مردم را کنترل کند، طرح تعرفه‌گذاري پلکاني پرمصرف‌هاست. با استفاده از اين طرح و مديريت مصرفي که از آن حاصل شد، ما به اندازه يک فاز پارس‌جنوبي صرفه‌جويي در مصرف گاز داشتيم. اگر مصرف بهينه با بهره‌وري بالا داشته باشيم، با کمبود انرژي روبه‌رو نخواهيم بود. عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: دولت سيزدهم زماني بر سر کار آمد که روزانه با کمبود دويست ميليون متر مکعب گاز روبه‌رو بود. اين کمبود گاز در زمستان ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هم وجود داشت و باعث شد که تامين گازهاي صنايع، ادارات، نيروگاه‌ها و منازل با مشکل روبه‌رو شود. اکنون هم اين کمبود به دولت جديد نيز به ارث رسيده است و به سادگي اين کمبود حل نخواهد شد. محمدنژاد ادامه داد: خوشبختانه مديريت مثبت و خوبي توسط وزارت نفت و دولت سيزدهم در مقابل اين کمبود صورت گرفت تا زمستان ۱۴۰۰ را بدون افت فشار و قطعي گاز سپري کنيم. سال گذشته با استفاده از سوخت جايگزين، گاز ۱۸ نيروگاه قطع شد تا دچار افت فشار و قطعي گاز نشويم. هنگامي‌که گاز نيروگاه‌ها قطع شد، بخش عمده‌اي از اين کمبود رفع شد. اگر سوخت جايگزين انتخاب نمي‌شد علاوه بر قطعي گاز صنايع با قطعي برق هم روبه‌رو مي‌شديم. عضو مجمع نمايندگان استان گيلان ادامه داد: در اين چند ماه وزير نفت علاوه بر استفاده از ميعانات گازي، توانست ارزآوري هم در کشور داشته باشد. يعني در کنار استفاده از ميعانات گازي، کنترل و مديريت داخلي، درحوزه خارج از کشور هم فعال بود و توانست اين ميعانات را صادر کند. همچنين وزير نفت در حوزه پتروپالايشگاه‌ها براي استفاده بهينه و بهره‌برداري صحيح از اين ثروت کلان کشور گام‌هاي خوبي برداشته است. وي با بيان اين‌که عمدتا در شمال کشور دچار کمبود و افت فشار گاز هستيم، عنوان کرد: انتقال گاز از جنوب به شمال کشور منطقي نيست چرا که باعث آسيب و افت فشار مي‌شود به همين دليل مي‌توان با اقدامات ديگر اين موضوع را کنترل کرد. يکي از اقداماتي که در زمستان ۱۴۰۰ در اين خصوص صورت گرفت، قرارداد سوآپ گازي با کشور ترکمنستان بود که توانست بخشي از اين کمبود را در شمال کشور جبران کند.

 منبع: آرمان ملی