با سنگ دیوار حصار فقر را شکستم

سنگ

سال ها بعد که دیگر هیچ انسانی روی کره زمین باقی نمانده، تنها سنگ هستند که از ما به جا می مانند. ساختمان های سر به فلک کشیده ای که زمانی مأمن ما بوده اند.

برخی از آن ها شاید تا سال ها بعد هم سرپا باشند، درست مانند بناهای قدیمی که از پیشینیانمان به جا مانده اند. این سازه ها از سنگ درست شده اند. سنگ های طبیعی که جدا از جلال و شکوهی که به ساختمان داده اند؛ به طول عمر آن نیز افزوده اند.

سنگ اختمانی سنگی است که برای درست کردن یک سازه یا ساختمان از آن استفاده می کنند و سال‌ ها پابرجا باقی می‌ماند. از جمله مصالحی که در تولید ساختمان ها از آن استفاده می کنند؛ سنگ است. سنگ ها یادگار هزاران سال فشار و حرارت لایه های داخلی زمین به آهک و رسوب هستند.

سنگ هایی که برای ساختمان سازی استفاده می شوند؛ باید در برابر حرارت و تغییرات آب و هوایی مقاوم باشند. قیمت مناسبی داشته باشند.

با سنگ دیوار حصار فقر را شکستم

سنگ آهن

دو کانی رایج در ترکیب سنگ آهن با نام‌های هماتیت و مگنتیت مشخص می‌شوند. هماتیت، نوعی کانی با فرمول شیمیایی Fe2O3 و نام‌های معادل حدید و شادنه است. این کانی حاوی حدود ۷۰ درصد (Fe) و ۳۰ درصد اکسیژن است. از این کانی در رنگ سازی و تولید ضد زنگ‌ها استفاده می‌کنند.

کانی دیگر با نام مگنتیت، برگرفته از واژه‌ی یونانی به معنای آهنربا است. فرمول شیمیایی کانی مگنتیت به صورت Fe3O4 بوده و حاوی ۷۲ درصد Fe است. البته انواع دیگری از سنگ آهن وجود دارند که با نام کانی‌های سازنده‌ی آن‌ها، زئولیت، لیمونیت، سیدریت، گرینالیت، مارکالیت و… مشخص می‌شوند. قدم اول در بدست آوردن منابع خام سنگ آهن، شناسایی معادن غنی از این سنگ است که توسط مهندسان و کارشناسان حرفه‌ای معدن صورت می‌گیرد.

پس از شناسایی معادن بالقوه، سنگ آهن را استخراج و برای جدا کردن ناخالصی‌ها و بدست آوردن فلز خالص آماده می‌کنند. آهنی که خالص شده به صورت پودری تیره رنگ حاصل می‌شود که در برابر اکسایش و ضربه بسیار آسیب پذیر است. در حقیقت برای اینکه جهت استفاده در سازه‌های فلزی مستحکم در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی مناسب شود، ابتدا می‌بایست با عناصر دیگر ترکیب شود. به ترکیب آهن با عناصر دیگر که عموما کربن، نیکل و کروم هستند، آلیاژ می‌گویند.

با سنگ دیوار حصار فقر را شکستم

سنگ باریت

اگر سنگ باریت از نوع کریستال خاص باشد آن را خرد و اُلک کرده و سپس از طریق دمیدن هوا آن را بر حسب اندازه ذرات دسته بندی می کنند. انواع بدرنگ آن را اغلب با اسید کلریدریک یا اسید سولفوریک عمل می کنند تا با خارج کردن نا خالصیهای موجود در آنها، که ممکن است اکسید آهن یا ترکیبات سرب باشند، رنگشان بهبود یابد. همراه با رنگدانه یار بوجود آمده ممکن است مقداری سولفات یا کربنات کلسیم نیز وجود داشته باشد. از آنجا که باریت یک رنگدانه سنگین است و به سرعت ته نشین می شود، می توان به راحتی از طریق ظرف به ظرف کردن اسید همراه آن را خارج کرد. باریت بدست آمده را فیلتر، خشک، آسیاب و از طریق دمیدن هوا برحسب اندازه ذرات، دسته بندی و جدا می کنند.

با سنگ دیوار حصار فقر را شکستم

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا