مبادلات بانکی ایران و ۱۰۰ بانک دنیا تحریم‌ناپذیر شد

مبادلات بانکی ایران و ۱۰۰ بانک دنیا تحریم‌ناپذیر شد

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد: مطابق سند دولت مردمی، اولین اقدام تحریم‌ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه انجام شد.

به‌روزترین‌ها– روز گذشته در بانک مرکزی قرارداد پولی بانکی میان ایران و روسیه امضا شد. با اجرای این قرارداد، 52 شعبه بانک ایرانی و 4 بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و 106 بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می‌شوند. از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB مشخص شدند. در فاز اول این بانک‌ها برای اجرای آزمایشی هستند و پس از مدتی، دیگر بانک‌ها نیز اضافه خواهند شد.

محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، در حاشیه برگزاری مراسم امضای قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان مالی بین ایران و روسیه، اعلام کرد: در یک سال گذشته سند اقدام مشترک بین بانک‌های ایران و روسیه امضا و امروز اولین اقدام از این سند عملیاتی شد. از امروز سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به هم متصل و این امکان فراهم می‌شود که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان بانکی ملی ایران، با همه بانک‌های کشور روسیه، تبادل پیام‌های استاندارد بانکی داشته باشند.

کریمی افزود: همه بانک‌های ایرانی در خارج کشور و تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل بیش از 100 بانک در 13 کشور خارجی است می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام بانکی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی امروز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کرد تا در این بستر تمام پیام‌های استاندارد بانکی شامل حواله، ال‌سی و ضمانت‌نامه بین بانک‌ها قابل تبادل باشد و این خدمات برای تجار و بازرگانان فراهم شده است.

معاون امور بین‌الملل بانک‌ مرکزی درباره امکان تحریم این سامانه بانکی، گفت: این اقدام تحریم‌ناپذیر و غیرقابل توقف توسط دشمنان هر دو کشور است و بنابراین بانک‌ها در یک زمین بازی ساخته‌شده توسط بانک‌های مرکزی دو کشور با یکدیگر تعامل دارند و زیرساخت‌ها به هیچ عنوان غربی و وابسته به نظام سلطه نیست.

کریمی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: مطابق سند دولت مردمی، این اولین اقدام تحریم‌ناپذیر بانک مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه بود.

 منبع: تسنیم