کابل شبکه چیست؟ انواع و کاربردهای آنها

استفاده از کابل شبکه به عنوان یکی از ابزار و لوازم ضروری برای انتقال سیگنال و داده امروزه یکی از نیازهای ضروری به شمار می آید. بسیاری از انواع این کابل حتی برای کاربران معمولی خانگی نیز ضروری است. یکی از مهمترین کاربردهای این کابل ها انتقال داده و سیگنال و به زبان ساده تر، برای اتصال به اینترنت است. در این مقاله شما را با “کابل شبکه”، انواع و نیز کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

 کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟ انواع و کاربردهای آنها

کابل های شبکه به دسته ای از کابل برق گفته می شود که از ان برای انتقال اطلاعات و داده های کامپیوتری و نیز سیگنال در کامپیوترها، روترها، سوئیچ ها، شبکه های اینترنتی، مولفه های شبکه و… استفاده می شود. در واقع کابل شبکه یکی از انواع پرکاربرد کابل است که کاربران معمولی از آن برای اتصال کامپیوتر به مودم های خانگی از طریق کابل استفاده می کنند.

این کابل ها برای نخستین بار در سال 1844 اختراع و از طریق آن امکان ارسال تلگراف فراهم شد. کار این کابل ها ارتباط  بین دستگاه های مختلف برای اتصال و انتقال داده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع این کابل ها برای انتقال داده ها و اطلاعات تولید می شود که می توان از آن برای فواصل مختلف استفاده کرد.

کار کابل شبکه به این صورت است که کدهای صفر و یک از طریق فرایند سخت افزاری و نرم افزاری از یک دستگاه در مقصد به گیرنده در مبدا منتقل می شود.

بررسی انواع کابل شبکه؛ ساختار و کاربردهای آنها

کابل شبکه چیست؟ انواع و کاربردهای آنها

کابل های شبکه انواع مختلفی دارند که با توجه به محیط مورد استفاده و نیز نوع کاربرد می توان هر کدام از این کابل ها را مورد استفاده قرار داد. از جمله انواع کابل شبکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مورد اول: کابل های  Indoor و Outdoor

این کابل ها نیز با توجه به نوعی که دارن قابل استفاده در فضاهای مختلف هستند. به طور مثال کابل Indoor قابلیت استفاده در فضای داخلی ساختمان را دارد. از مهمترین ویژگی های این کابل ها می توان به جنس روکشدار آن اشاره کرد که مقاومت کابل را در برابر رطوبت، سرما و گرما و… تا حد زیادی افزایش می دهد.

کابل Outdoor از جمله کابل هایی است که به دلیل داشتن روکش اضافه نسبت به نوع ایندور دارای مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی است. سیم بیرونی به کار رفته در این کابل دارای روکشی از جنس پلی اتیلن مشکی رنگ است که استفاده از آن را به صورت دفنی تسهیل می کند.

مورد دوم: کابل های زوج به هم تابیده

کابل های زوج به هم تابیده به کابل هایی گفته می شود که چهار زوج سیم رنگی به شکل به هم تابیده در آن تعبیه شده است. این کابل ها در دسته کابل های اقتصادی و ارزان به شمار می آید. در این کابل ها از چهار رنگ آبی، قهوه ای، سبز و نارنجی استفاده شده است که هر کدام از آن ها به یک سیم سفید رنگ تابیده اند. این کابل ها در دو نوع زیر در بازار عرضه می شود:

  • روکش دار: این کابل ها به دلیل داشتن شیلد مجزا دور هم زوج سیم از جنس فویل تا حد زیادی تداخل سیگنالی را کاهش می دهند.
  • بدون روکش:  برخلاف نوع روکش دار، در این کابل از لایه شیلد فویلی استفاده نشده است و هر سیم با مواد عایق از هم جدا شده اند. این کابل ها در بازار با عنوان کابل های CAT شناخته می شوند.برای تفکیک سرعت انتقال داده ها در این سیم ها نیز اعداد مختلفی استفاده می شود مانند CAT5، CAT6 و…

مورد سوم: کابل کواکسیال

این کابل ها دارای لایه مرکزی که هادی در آن قرار دارد و نیز عایق است. عایق تعبیه شده در بخش داخلی این کابل مانع از تداخل سیگنال ها می شود.

این کابل در دو نوع نازک و ضخیم در بازار وجود دارد. مدل کابل کواکسیال نازک دارای ساختاری نرم و منعطف است از همین رو کار با آن ساده است و می توان به صورت مستقیم آن را به کارت شبکه متصل کرد. کار این کابل ها ارسال سیگنال تا مسافت های 185 متر است. از همین رو می توان از آن برای شبکه های کامپیوتری و رادیویی استفاده کرد.

کابل کواکسیال ضخیم نیز اگرچه کابلی منعطف است اما میزان نرمی آن به اندازه کابل های نازک نیست. در این کابل ها از مس به عنوان هادی استفاده شده است. از همین رو می توان برای فواصل تا 500 متر برای انتقال سیگنال استفاده کرد.

از مهمترین کاربردهای این کابل می توان به استفاده برای ارتباط شبکه های رادیو و تلویزیون و نیز تلفن برای فواصل طولانی استفاده کرد. از مهمترین قابلیت های کابل های کواکسیال استفاده برای فواصل نزدیک نیز می باشد. کار کابل کواکسیال انتقال سیگنال ها از آنتن به گیرنده و از ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی به گیرنده ها می باشد.

مورد چهارم: کابل فیبر نوری

این کابل ها از جنس سیلیسیم دی اکسید است و داده ها را از طریق لیزر نوری منتقل می کند. در این کابل ها از فیبرهای پلاستیکی یا شیشه ای با ضخامت کمتر از یک اینچ استفاده می شود. نکته مهمی که باید درباره این نوع از کابل های شبکه بدانید، تفاوت فاحش آن با انواع دیگر کابل های زوج به هم تابیده و کواکسیال است. در دیگر سیم ها از مس برای انتقال داده ها استفاده شده اما در این کابل شیشه یا پلاستیک کار انتقال داده ها را انجام می دهد. از همین رو می توان به راحتی از ان برای فواصل طولانی استفاده کرد. این کابل ها در دو نوع سینگل و مولتی در بازار وجود دارد که اگر قصد انتقال داده در فواصل طولانی را داشته باشید کابل فیبر نوری سینگل و برای داده هایی با حجم زیاد باید از کابل های مولتی استفاده شود.

 نتیجه گیری

کابل شبکه چیست؟ انواع و کاربردهای آنها

برای اینکه بتوانید از کابل های با کیفیت برای انتقال داده و اطلاعات استفاده کنید، لازم است برای تهیه آن به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. همانطور که می دانید در بازار انواع برندهای مختلف اقدام به تولید و عرضه کابل شبکه می کنند. در صورتی که بخواهید هزینه مناسبی برای خرید کابل با کیفیت بدهید باید بدانید که عوامل مختلفی بر قیمت آن تاثیر دارد:

  • برند شرکت تولید کننده
  • کیفیت مواد اولیه به کار رفته در کابل
  • نوع کابل

در صورتی که بخواهید اقدام به خرید کابل با کیفیت کنید، پیشنهاد ما به شما انتخاب انواع کابل های شبکه از فروشگاه اینترنتی برق زوم دارنده نمایندگی برندهای معروف و  رایج انواع کابل های شبکه در کشور است. این فروشگاه امکان خرید مطمئن را به صورت آنلاین برای مشتریان خود با تضمین اصالت، سلامت و کیفیت کالا برای مشتریان خود فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید و یا به سایت اینترنتی برق زوم مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا