تحلیل بنیادی چطور به سرمایه‌گذاری در بورس کمک می‌کند؟

به‌روزترین‌ها، مهدی صالحی طاهری| برای کسب سود از بورس استفاده از انواع روش‌های تحلیلی مثل تحلیل فاندامنتال(بنیادی) و تکنیکال می‌تواند بسیار موثر باشد. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ارزش واقعی سهام یک شرکت را ارزیابی کرده و با استفاده از اطلاعاتی که به دست می‌آورند، روند سودآوری شرکت در آینده را پیش‌بینی کنند.

چرا یادگیری تحلیل فاندامنتال مهم است؟

برای موفقیت در بازارهای مالی، آموزش و یادگیری روش‌های تحلیل بازارها امری کلیدی است. همان‌طور که اشاره شد تحلیل بنیادی که در بین فعالان بازارهای مالی به فاندامنتال (Fundamental) معروف است و یکی از کاربردی‌ترین و بهترین روش‌های تحلیلی است. شما با استفاده از تحلیل فاندامنتال می‌توانید تشخیص دهید که کلاس‌های دارایی در حال حاضر چه ارزشی دارند. آیا زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند یا بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند؟ پاسخ این سوالات تنها با بررسی مولفه‌های بنیادی به‌دست می‌آید. پیش از پرداختن به مفاهیم مهم در تحلیل فاندامنتال، بهتر است با انواع کلاس‌های دارایی آشنا شوید.

کلاس دارایی چیست؟

کلاس دارایی به گروهی از انواع دارایی‌ها گفته می‌شود که از لحاظ میزان ریسک و بازدهی با یکدیگر متفاوت هستند. دارایی‌های زیر را می‌توان مهم‌ترین کلاس‌های دارایی در بازارهای مالی در نظر گرفت:

. پول نقد (ارز)

. سپرده بانکی

. اوراق درآمد ثابت

. سهام

. طلا

. املاک و مستغلات

مفاهیم مهمی که در تحلیل بنیادی (فاندامنتال) باید بدانید:

در تحلیل بنیادی مفاهیم، اصطلاحات و فرمول‌های متنوعی وجود دارد. اما آشنایی با انواع نسبت‌های مالی را می‌توان مهم‌ترین قدم برای شروع یادگیری تحلیل فاندامنتال دانست. کاربردی‌ترین نسبت‌های مالی عبارتند از:

. نسبت‌های ارزش بازار 

. نسبت‌های سودآوری

. نسبت‌های نقدینگی

. نسبت‌های کارایی و فعالیت

. نسبت‌های اهرمی

هر یک از نسبت‌های فوق دارای مفاهیم و اصطلاحاتی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است آموزش و محاسبه نسبت‌های ارزش بازار، نقدینگی و سودآوری برای سرمایه‌گذاران بسیار مفید و کاربردی است. 

کاربرد نسبت‌های ارزش بازار

نسبت‌های ارزش بازار ارتباط بین قیمت سهم در بازار و سایر مولفه‌های بنیادی مثل سود، فروش، ارزش دفتری، جریانات نقدی، خالص ارزش دارایی‌ها و‌… را نشان می‌دهند. از جمله مهم‌ترین نسبت‌های ارزش بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

.  نسبت قیمت به سود (P/E)

.   نسبت قیمت به فروش (P/S)

.   نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B)

.   نسبت قیمت به جریان نقدی (P/FCF)

.   نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV)

در میان نسبت‌های فوق، نسبت P/E را می‌توان ساده‌ترین و کاربردی‌ترین نسبت ارزش بازار نامید. به بیان ساده، این نسبت نشان می‌دهد اگر شما در یک سهم سرمایه‌گذاری کنید، طی چه مدت‌زمانی اصل سرمایه شما باز می‌گردد. به‌طور مثال اگر در سهمی سرمایه‌گذاری کنید که نسبت P/E آن معادل سه باشد، سه سال طول می‌کشد سود شما به اندازه سرمایه اولیه‌تان برسد. در نظر داشته باشید هر چه میزان P/E یک سهم یا بازار پایین‌تر باشد، میزان ارزندگی آن بیشتر است. همچنین، با استفاده از نسبت P/E می‌توان میزان حباب در سهم را شناسایی کرد. 

آشنایی با نسبت‌های سودآوری

نسب‌های سودآوری نشان‌دهنده مقایسه عملکرد کلی شرکت با میزان سودآوری است. نسبت‌های سودآوری عبارتند از:

. حاشیه سود خالص

. حاشیه سود ناخالص

. بازده دارایی‌ها (ROA)

. بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)

. بازده سرمایه‌گذاری‌ها (ROA)

هر کدام از مولفه‌های فوق می‌تواند ارزندگی یک سهام یک شرکت را نشان دهد. به طور مثال حاشیه سود ناخالص از تقسیم میزان سود بر میزان فروش حاصل می‌شود و هر چه عدد آن بیشتر باشد، نشان می‌دهد که سهم ارزنده‌تر است. معمولا حاشیه سود ۵۰ درصد عدد قابل قبولی به حساب می‌آید. 

نسبت‌های نقدینگی چیست؟

نسبت‌های نقدینگی به بیان ساده توان مالی یک شرکت در عمل به تعهداتش را نشان می‌دهند. نسبت جاری، نسبت آنی و نسبت نقد از جمله مهم‌ترین نسبت‌های نقدینگی هستند.

نسبت جاری از تقسیم جمع دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری حاصل شده و نشان دهنده توان مالی شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت خود است. در صورتی که نسبت جاری شرکتی زیر عدد یک باشد، یعنی شرکت توان پرداخت بدهی‌های خود در کوتاه‌مدت را ندارد. معمولا عدد مطلوب نسبت جاری از نظر مدیران مالی عدد دو است. 

نسبت آنی که به نسبت ورشکستگی هم مشهور است، نشان می‌دهد که آیا یک شرکت توان پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت خود را از محل نقدینگی‌اش دارد یا خیر.

نسبت نقد توان پرداخت بدهی‌های جاری یک شرکت را از محل نقدینگی‌اش نشان می‌دهد. این نسبت از تقسیم جمع اوراق بهادار و وجه نقد بر بدهی‌های جاری حاصل می‌شود.  حالا که با برخی از مهم‌ترین مفاهیم در تحلیل بنیادی آشنا شدید بهتر است با انواع تحلیل بنیادی آشنا شوید.

انواع تحلیل فاندامنتال

تحلیلگران بنیادی معمولا برای تحلیل یک شرکت و بررسی ارزش سهام آن، از دو روش کیفی و کمی وضعیت شرکت را ارزیابی می‌کنند. 

روش کیفی

در این روش تحلیلگران به ارزیابی موارد هم‌چون مدل کسب و کار، مشتریان هدف، برند و شرایط صنعت می‌پردازند.

روش کمی

در این روش اطلاعات کمی نظیر صورت‌های مالی، نسبت‌های مالی، انواع فرمول‌ها و ضرایب مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

رویکردهای تحلیل فاندامنتال

رویکرد کلی تحلیل بنیادی بررسی ارزش سهام یک شرکت تحت تاثیر مدیریت، اقتصاد کلان، صنعت و … است. معمولا تحلیلگران فاندامنتال دو رویکرد را در بررسی‌های خود در پیش‌ می‌گیرند. ارزش ذاتی سهام و ارزش فعلی سهام را می‌توان دو رویه اصلی در تحلیل بنیادی در نظر گرفت. 

تحلیل بنیادی نقش مهمی در فرایند سرمایه‌گذاری داشته و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهان مانند وارن بافت، براساس سرمایه‌گذاری با رویکرد ارزش ذاتی قادر به ساختن ثروت عظیمی گشته‌اند. آموزش تحلیل بنیادی را می‌توانید با مراجعه به سایت آموزین شروع کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا