افزایش ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و کاهش قیمت جهانی نفت

به‌روزترین‌ها| دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد سرعت خرید نفت خام برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) کشور را پس از فروش تاریخی ۱۸۰ میلیون بشکه از این ذخایر در سال ۲۰۲۲ افزایش داده است. این اقدام در پی درگیری روسیه و اوکراین و تلاش برای کنترل قیمت بنزین که به بیش از ۵ دلار در هر گالن رسیده بود، صورت گرفته است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا در این باره گفت: این وزارتخانه می‌تواند سرعت پر کردن ذخایر را در سال جاری به بیش از حدود ۳ میلیون بشکه در ماه افزایش دهد. هرچند چندی پیش 2 سایت از مجموع چهار سایت ذخیره‌سازی نفت در ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا به دلیل تعمیرات، سرعت خرید را کند کرده بودند اما تا پایان سال میلادی جاری تمامی چهار سایت ذخیره سازی به چرخه فعالیت بر می گردند. بنابراین می‌توان تصور کرد سرعت خرید بسته به بازار، افزایش خواهد یافت.

در این راستا نیز وزارت انرژی آمریکا، روز جمعه 2 درخواست برای خرید ۶ میلیون بشکه نفت خام برای تحویل به سایت بایو چاکتاو در لوئیزیانا از سپتامبر تا دسامبر صادر کرده است.

اگر این پیشنهادات و به همراه قبلی ها محقق شود، به احتمال زیاد سرعت خرید به حدود ۴.۵ میلیون بشکه در ماه برای ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر افزایش می‌یابد. بر این اساس وزارت انرژی قصد دارد نفت را با قیمت ۷۹ دلار در هر بشکه خریداری کند.

در همین حال، قیمت نفت در روز جمعه برای سومین هفته متوالی کاهش یافته است. قراردادهای آتی نفت برنت ۲۵ سنت پایین آمد و در ۷۹.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. قراردادهای آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز ۲ سنت کاهش یافت و در ۷۵.۵۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

این کاهش قیمت‌ها، منجر به این شده که سرمایه‌گذاران اطمینان‌های اوپک+ را در برابر آخرین داده‌های شغلی ایالات متحده که انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش داد، مورد بررسی قرار دهند. بر مبنای این گزارش ها، رشد اشتغال در ماه مه بسیار بیشتر از حد انتظار بوده و فدرال رزرو را ملزم شده تا حداقل سپتامبر از کاهش نرخ بهره خودداری کند. 

هزینه‌های بالای وام می‌تواند فعالیت اقتصادی و تقاضای نفت را کاهش دهد. قیمت‌های پایین‌تر نفت به نگرانی‌ها درباره افت تقاضا در بزرگترین خریدار جهانی یعنی چین نیز مربوط می‌شود. آمارها نشان می‌دهد اگرچه صادرات چین در ماه مه افزایش یافته، اما واردات نفت خام این کشور کاهش داشته است.

همچنین در روسیه نیز، عملیات پالایشگاه نفت نووشاختینسک در منطقه روستوف پس از حمله پهپادی در روز پنجشنبه، دچار اختلال قابل توجهی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا