اخبار برگزیدهخودروفناوری و خودروفیدفید برتر

نقشه بزرگ بی وای دی برای تسخیر بازار خاورمیانه از دروازه ترکیه؛ چرا بزرگترین خودروساز برقی، ایران را ترک کرد؟

به‌روزترین‌ها؛ به تازگی خبری در خصوص سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری بی وای دی در ترکیه منتشر و شوک جدیدی به بازار خودروهای برقی وارد کرده است.

ترکیه طی چند سال اخیر به لطف ایجاد قطعه سازی توانمند توانسته به عنوان بازیگر بین المللی در صنعت خودرو نقش بازی کند. این مورد سبب شده تا خودروسازان بزرگ مانند فولکس واگن، تویوتا، فورد و غیره در این کشور اقدام به مونتاژ محصولات خود کنند.

پیش از پرداختن به موقعیت بی وای دی در خاورمیانه بهتر است نگاهی کوتاه به عمر کم این برند در کشور خود داشته باشیم.

چرا بی وای دی از ایران رفت؟

اواسط دهه ۹۰ شمسی شرکت خودروسازی بی وای دی با یک شریک داخلی به نام کارمانیا اقدام به عرضه ٢ محصول کراس اوور به بازار داخل کشور کرد. در آن زمان برنامه هایی در خصوص مونتاژ بی وای دی از سوی کارمانیا و توسعه محصولات این برند شنیده می‌شد، اما در کمتر از ٢ سال، بی وای دی مجبور به ترک کشور شد.

بنابراین، بزرگترین خودروساز چینی اولین بدعهدی را نسبت به صنعت خودرو ایران انجام و با بهانه جبر تحریم های ظالمانه و حفظ سهم بازار خود در دنیا ایران را به سرعت ترک کرد.

شاید متولیان صنعت خودرو در آن زمان تصور نمی کردند که بی وای دی در کمتر از ۱۰ سال به عنوان بزرگترین خودروساز برقی در دنیا شناخته شود. بنابراین فرصت‌سوزی‌های خودروسازان به حدی بود که منجر به تقویت کشورهای همسایه به جهت رقابت شد.

بی وای دی در ترکیه چه می‌خواهد؟

طی یک سال گذشته شرکت های خودروساز چینی به دلیل کنترل کامل زنجیره تامین بین المللی خودروهای برقی، از سوی اروپا و آمریکا مورد تحریم قرار گرفتند‌.

تقابل خودروسازان شرق و غرب در سطح بین المللی کار را به جایی رساند که تولید کنندگان خودرو در اروپا برای ساخت محصولات ارزان قیمت متحد و برنامه برقی سازی را با ۵ سال تاخیر آغاز خواهند کرد.

همزمان با این مسئله، بسیاری از شرکت های خودروساز اروپایی با چشم پوشی از حجم سرمایه گذاری های خود در حال ترک چین به مقصد ژاپن هستند. این مهم نشان از عمق اختلاف میان شرق و غرب بر سر گذار از وسایل نقلیه سوخت فسیلی به برقی دارد.

این نوع تصمیمات فقط زمینه بحران مالی و فروش را برای خودروسازان برقی چینی ایجاد خواهد کرد. بنابراین چینی ها باید بازیگران جدیدی جهت فروش محصولات خود پیدا کنند.

در حال حاضر صنعت خودرو چین در آفریقا جنوبی و خاورمیانه به ویژه عربستان و ترکیه سرمایه گذاری هایی انجام داده است. ترکیه به دلیل داشتن زنجیره تامین بین المللی و ارتباط با بازارهای جهانی خودروسازان، بهترین انتخاب بی وای دی بوده است.

این درحالی است که ظرفیت تولید خودرو در این کشور در قیاس با خودروسازان داخلی بسیار کم است. بی وای دی با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اخیر خود در ترکیه سعی دارد عمق نفوذش در بازار خاورمیانه را توسعه دهد. شاید زمان آن رسیده باشد که بازیگران خودرو داخل کشور از ترکیه محصول وارد کنند.

خطر مونتاژ کاران ترکیه را تهدید کرد

رقبای بی وای دی در ترکیه سایت‌های مونتاژ خودرو دارند، فولکس واگن به عنوان بزرگترین خودروساز اروپا که در حال ترک چین است، سرمایه گذاری قابل توجهی در ترکیه انجام داده است. بنابراین می توان دریافت که آغاز به کار بی وای دی در این کشور همزمان با خروج فولکس واگن، فورد و غیره باشد.

در صورتی که خودروسازانی اروپایی ترکیه را ترک کنند، صنایع قطعه سازی این کشور که بیشترین وابستگی را به قطعه سازان ایرانی دارند، دچار بحران مالی خواهند شد.

بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که صنعت و بازار خودروی ترکیه به زودی زمین تقابل جنگ غرب و شرق خواهد شد، در این میان نیز فقط مشتریان هستند که قربانی سیاست‌های جهانی خواهند شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا