اخبار برگزیدهخودروفیدفید برتر

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

به‌روزترین‌ها| با افزایش دمای هوای استان به استان کشور، تصاویری در فضای مجازی از حریق خودروها به علت گرما منتشر شده است؛ مسئله ای که شاید درک آن برای برخی از مالکان خودروها هرچند سخت اما نگران کننده باشد.

اما در حقیقت افزایش دما فقط مولفه ای برای نشان دادن ضعف های فنی برخی از خودروها به علت عدم توجه مالکین به شرایط اصولی نگهداری از آن است.

عدم توجه مالکان به خودروهایی که با بیش از ۵ سال کارکرد؛ عدم رعایت سرویس های دوره ای است که به طور حتم منجربه بروز حوادثی از قبیل آتش سوزی خواهد شد. در ادامه به ۵ علت اصلی حریق در خودروها خواهیم پرداخت؛

نشت در مدار سوخت رسانی و شروع حریق خودروها

یکی از دلایل اصلی حریق خودروهایی که زیر تابش مستقیم خورشید پارک کرده اند و یا حتی در تردد هستند، نشت از مدار سوخت رسانی است.

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

معمولا خودروهای ساخت داخل، مونتاژی یا وارداتی که دست خوش تعمیر توسط تعمیرکاران غیرحرفه ای یا استفاده از قطعات بی کیفیت قرار می گیرند، با معضل نشت بنزین مواجه می شوند.‌ باتوجه به فراریت بنزین و افزایش دما، حریق از مدار سوخت رسانی آغاز می شود، البته گاهی نیز به دلیل شستشو غیر اصولی انژکتورها چنین حوادثی ایجاد می شود.

لذا توصیه می شود در روزهای گرم، از پارک خودرو در تابش مستقیم خورشید خودداری شود و با حس کردن بوی بنزین سریعا به نمایندگی ها مراجعه کنید.

ضعف خنک کاری عامل حریق خودروها

یکی دیگر از دلایل حریق خودروها در روزهای بسیار گرم، ضعف سیستم خنک کاری خودروها است. ۷۰ درصد از گرمای موتور به کمک سیستم خنک کاری جذب می شود. بنابراین اگر رادیاتور، واتر پمپ یا ترموستات دچار عیوب فنی باشد، دمای کاری موتور افزایش خواهد یافت. این مسئله منجربه ایجاد دمای کاری بحرانی برای قطعات و متعلقات اطراف موتور خواهد شد.

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

در چنین شرایطی دسته سیم، سنسورها، مدارات سوخت رسانی و قطعات پلاستیکی دچار حریق می شوند. معمولا در خودروهای که کیفیت قطعات آن ضعیف است یا سال ساخت خودرو بیشتر از ۸ سال است، زمینه حریق در گرما برای آن ها افزایش می یابد.‌

لذا بارها توصیه شده است که با شروع فصل گرما، سیستم خنک کاری خودرو مورد بررسی و تعویض مایع خنک کاری قرار گیرد. در صورت تعلل در بررسی فنی چالش جدی برای مالکان خودروها ایجاد می شود.

حریق خودروها و سیم کشی معیوب

با توجه به اینکه در فصل گرما استفاده از سیستم های الکتریکی خودرو جهت تهویه مطبوع افزایش می یابد، فشار مضاعفی به سیستم برق خودرو وارد و این موضوع می تواند به حریق خودروها منجر شود؛ چرا که در زمان روشن کردن خودرو و عبور جریان الکتریکی در شبکه برق، دمای قطعات الکتریکی و الکترونیکی به اصطلاح به دمای کاری می رسد، به بیانی بهتر دمای قطعات برقی افزایش می یابد.

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

با چنین شرایطی فرض کنید که دمای محیط نیز افزایش یابد، بنابراین خرابی قطعات و احتمال حریق افزایش می یابد. باتری خودرو یکی از قطعات برقی است که با افزایش دمای در معرض انفجار و ایجاد حریق قرار می گیرد.

سیم کشی معیوب عامل دیگر حریق در خودروها است؛ چرا که در گرما روکش سیم ها ضعیف است. بنابراین اگر سیم کشی معیوب باشد در این شرایط اتصال کوتاه ایجاد و سبب حریق خودرو به علت ورود جریان الکتریکی به منبع سوخت می شود. بنابراین در فصل گرما بیشترین توجه را به سیستم برق خودرو داشته باشید. لازم به ذکر است که در فصول گرما خرابی دینام بیش تر از سایر فصول است.

حریق خودروها از تایر آن ها آغاز می شود

یکی از قطعات ایمنی در خودرو لاستیک است که وظیفه دفع ضربات جاده و سهولت در حرکت را عهده دار است. لاستیک خودرو حساسیت های نگهداری فراوانی دارد که مهم ترین آن دما کاری لاستیک است.

لاستیک خودرو در زمان اولیه حرکت دمای ۳ برابری از حالت ایستادن را تجربه می‌کند، در روزهای گرم سال معمولا تایر خودرو علاوه بر دمای کاری، دمای سطح حرکت که همان آسفالت معابر باشد و گرمای خورشید را تجربه می کند.

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

این سه منبع حرارتی به ساختار لاستیک خودرو نفوذ کرده و با توجه به اینکه تایر با مواد قابل اشتعال ساخته می شود، به سرعت دچار حریق می شود. پس اگر در روزهای گرم با خودرو در سطح شهر در حال تردد بودید و بوی تایر را در خودرو حس کردید، به سرعت توقف کنید.

لازم به ذکر است که اگر سیستم ترمز خودرو نیز معیوب یا دارای نشت روغن ترمز شود، زمینه حریق در خودرو به سرعت فراهم می شود. متاسفانه در فصول گرم سال مالکان و رانندگان خودرو کمترین توجه را به تایرها دارند.

انفجار و حریق خودروها

یکی دیگر از عوامل حریق خودروها طی روزهای گرم سال، استفاده از اسپری های خوش بو کننده، نگهداری فندک در کابین یا قرار دادن بطری آب در زیر تابش نور آفتاب در داخل خودرو است.

چرا گرمای تابستان باعث حریق خودروها می شود؟ 5دلیل عمده شعله ور شدن خودروها

اسپری های خوش بو کننده که در کابین خودرو قرار می دهید، با افزایش دما منبسط شده و در صورت انفجار کابین خودرو با حریق مواجه می شود. عامل دیگر حریق در کابین خودروها جا ماندن فندک است، فندک به علت داشتن سیلندر گاز قابل اشتعال اگر در معرض افزایش دما قرار گیرد، به سرعت منفجر و دچار حریق می شود.

عامل اصلی حریق خودروها این روزها بطری های آب هستند، اگر بطری آب نیمه در داخل کابین زیر نور خورشید قرار دهید، این بطری مانند ذره بین عمل کرده و قطعات پلاستیکی را دچار حریق می کند. چرا که تمرکز نور روی قطعات پلاستیکی سبب آتش آن می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا