اخبار برگزیدهبازارسلامتفیدفید برتر

چطور کاهش نقدینگی بانک‌ها صنعت دارو را به زانو درآورد؟

در حالی که صنعت داروسازی کشور با چالش‌ های بسیاری از جمله کاهش نقدینگی دست و پنجه نرم می‌ کند، کارشناسان بر این باورند که ناهماهنگی بین دستگاه‌ های مختلف دولتی و نبود برنامه‌ ریزی منسجم، عمده‌ ترین دلایل این مشکلات هستند.

به‌روزترین‌ها| بر این اساس، ایجاد فضایی برای مفاهمه و هماهنگی میان سازمان‌ های مرتبط می‌ تواند کلید حل معضلات موجود و بهبود وضعیت تأمین دارو در کشور باشد. موضوعی که محمدرضا زرگرزاده عضو هیئت‌ مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به مشکلات و چالش‌ های موجود در حوزه دارو به‌روزترین‌ها گفت: هماهنگی بین سازمان‌ های مختلف یکی از ارکان اصلی رفع مشکلات دارویی کشور است.

دارو یک محصول چند بخشی است که نمی‌ توان مدیریت آن را تنها به وزارت بهداشت واگذار کرد؛ چرا که متولی دارو به تنهایی وزارت بهداشت نیست

وی افزود: دارو یک محصول چند بخشی است که نمی‌ توان مدیریت آن را تنها به وزارت بهداشت واگذار کرد؛ چرا که متولی دارو به تنهایی وزارت بهداشت نیست و دارو یک محصول چند بخشی است که بخش‌ های مهم و حساس حاکمیتی در آن نقش دارند.

زرگرزاده ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت که انتظارمان از وزارت بهداشت دولت چهاردهم چیست؟ اما می توان گفت انتظارمان از حاکمیت اجرایی جدید این است که فضایی را فراهم کند که این بخش‌ها بتوانند مفاهمه کنند؛ مسائل یکدیگر را بفهمند و در نهایت مردم تأثیر تصمیمات‌ آن ها را بر روی آخر زنجیره دارو ببینند.

وی بر اهمیت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: همکاران ما در وزارت بهداشت در تمام ادوار، حتی در دوره اخیر کم زحمت نکشیدند، اما بسیاری از زحمات آن‌ها به هدر رفت؛ ‌چرا که بی‌برنامگی یا ناهماهنگی بین بخش‌های دیگر مثل سازمان برنامه، بانک مرکزی، وزارت صمت و بسیاری جاهای دیگر که درگیر آن هستند وجود دارد.

کاهش نقدینگی تا چالش مردم برای تامین دارو

زرگرزاده بر این باور است که هماهنگی بین بخش‌ های مختلف می‌ تواند کلید حل مشکلات موجود از جمله کاهش نقدینگی باشد و در این باره بیان داشت: همچین چند وقت دکتر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در سخنرانی‌ شان گفتند که چقدر ارز تخصیص داده شد و چقدر شرکت‌ ها نتوانستند بخرند، چرا؟ چون ریال نداشتند. ریال نداشتند چون بانک‌ ها به‌ شان اعتبار نمی‌ دهند.

وی افزود: بانک مرکزی متوجه نیست که این کاهش نقدینگی که به بانک‌ ها دستور می‌ دهد باید بدنه دارو را از آن مستثنی کند و نمی‌ کند. تسهیلات به بدنه دارو باز نمی‌ گردد و بودجه دارویار هم پرداخت نمی‌ شود. این اتفاقات باعث می‌ شود که صنعت دارو نتواند تولید کند.

بانک مرکزی متوجه نیست که این کاهش نقدینگی که به بانک‌ ها دستور می‌ دهد باید بدنه دارو را از آن مستثنی کند و نمی‌ کند

زرگرزاده همچنین اضافه کرد: مدیرانی که در سازمان برنامه و بودجه بودند، نمی‌ دانستند که اگر این دستور را بدهند یا ندهند چه اتفاقی در انتهای زنجیره دارو می‌ افتد و این مفاهمه باید صورت بگیرد. درباره اصلاح این امور در دولت چهاردهم باید به نحوی باشد که مردم آن را حس کنند.

این داروساز امیدوار است که با اصلاح این مشکلات، تولیدکنندگان داخلی بتوانند نیاز داخل و نیز صادرات دارو را تأمین کنند و در اقتصاد کشور نقش مؤثری ایفا کنند.

وی با اشاره به اثرات کاهش نقدینگی در صنعت دارو افزود: ما اکنون اصلی‌ ترین بخش‌ مان که تامین داروی مردم است با مشکلات انجام می‌ شود و مردم برای تأمین داروهای مختلفی همچون اعصاب و روان، انسولین و غیره دچار مشکل هستند و ناچار به مراجعه به داروخانه‌ های دولتی می‌ شوند.

زرگرزاده ادامه داد: تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم؟ این فقط یک مفاهمه می‌ خواهد و مطمئنم از سطح معاون وزیر، وزیر بهداشت و وزیر صمت خارج است و حتماً رئیس دولت چهاردهم باید چتری بزرگ بگستراند تا این مسئله را حل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا