اخبار برگزیدهانرژیسلامتفیدفید برتر

کاهش 30 درصدی تولید دارو با 3 روز قطعی برق؛ انتقال بحران انرژی به صنایع داروسازی

در دنیای امروز، داروسازی به عنوان یکی از ارکان حیاتی در تأمین سلامت جامعه، با چالش‌های متعددی روبه‌روست. یکی از مسائل بحرانی که این صنعت با آن دست‌به‌گریبان است، قطعی مکرر برق و ناترازی انرژی است که نه تنها چرخه تولید را مختل کرده، بلکه سبب کاهش قابل توجه تولید دارو نسبت به سال‌های گذشته شده است.

تأثیرات مستقیم این مسئله بر جان بیماران و سلامت عمومی، نیازمند توجه فوری و چاره‌اندیشی دقیق است تا این صنعت کلیدی در کشور تداوم خود را حفظ کند و بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

افزایش قطعی برق و تاثیر بر صنعت داروسازی

محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفتگو با خبرنگار به‌روزترین‌ها بیان داشت: در سال جاری قطع برق ابتدا از یک روز در هفته آغاز شد، اما به تدریج به دو روز و در برخی از شهرک‌های صنعتی حتی تا سه روز در هفته افزایش یافت.

وی با انتقاد از وضعیت موجود صنعت دارو افزود: وضعیت قطعی برق امسال به قدری پیش رفته است که اگر بگویند صنعت دارو را هم تعطیل کنید برایمان دیگر عجیب نیست. متاسفانه قطع مستمر برق، روند تولید دارو را مختل کرده و باعث کاهش چشمگیر تولید شده است.

کاهش 30 درصدی تولید دارو با 3 روز قطعی برق؛ انتقال بحران انرژی به صنایع داروسازی

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره کاهش معنا دار تولید دارو در نتیجه قطعی برق ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، میزان شناسه‌گذاری داروها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. این آمار به وضوح نشان می‌دهد که تولید دارو در سال جاری به دلیل مشکلات ناشی از قطع برق ۳۰ درصد افت داشته است. هرچند که شرکت‌ها به تفکیک، بر اساس بودجه خود فعالیت می‌کنند و ممکن است به زودی آمار دقیق‌تری از تولیدات 6 ماهه ارائه شود، اما به طور کلی این کاهش تولید قابل چشم‌پوشی نیست.

نقش وزیر نیرو و اهمیت تامین پایدار انرژی در صنعت داروسازی

عبده زاده به نقش مهم وزیر نیرو در حل مشکل ناترازی انرژی اشاره کرد و با انتقاد از وضعیت فعلی گفت: ما در تأمین برق صنایع با مشکلات جدی مواجه هستیم. صنعت داروسازی به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و تأمین داروهای بیمارستانی و داروهای مورد نیاز مردم نمی‌تواند به تعویق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه نمی توان به بیمار گفت دارو نیست و هفته دیگر آن را تحویل بگیر، تصریح کرد: داروی بیماران اورژانسی یا بستری، باید به موقع تأمین شود تا به لحظه آن را دریافت کنند.

این داروساز تاکید کرد: تولید دارو یک جریان مستمر است و نیازمند زیرساخت‌های پایدار تأمین انرژی از جمله برق و گاز است. بنابراین از متولیان مربوطه درخواست داریم که به دلیل اهمیت این موضوع، قطع برق صنایع داروسازی را متوقف کنند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره راهکارهایی که مسئولان دولتی برای رفع بحران انرژی در کشور باید در پیش گیرند گفت: هرچند بنده متخصص حوزه انرژی نیستم اما به گفته متخصصان این حوزه، مشکلات ناترازی در حوزه انرژی، از جمله برق و گاز، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی بیان کرد: ایجاد تراز تجاری مثبت در حوزه انرژی به عنوان راه‌حلی زمان‌بر نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. همچنین  سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌تواند به تسریع این فرآیند کمک کند و مسئولان باید بر ایجاد تراز تجاری مثبت در یک بازه زمانی مشخص تمرکز کنند.

چالش‌های تأمین ژنراتور و هزینه‌های سنگین داروسازی

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه به اقدامات بخش خصوصی برای جبران کاهش تولید اشاره کرد و گفت: ما روزهای تعطیل را برای جبران تولید جایگزین کرده‌ایم و شیفت شب را نیز فعال کرده‌ایم. با این حال، این تدابیر نیز نتوانسته‌اند از کاهش تولید جلوگیری کنند. نیروی کار شب‌کار به دلیل خستگی نمی‌تواند روز بعد به کار بازگردد که این امر خود منجر به کاهش بیشتر تولید می‌شود.

عبده زاده همچنین به مشکلات تأمین ژنراتور و گازوئیل اشاره کرد و افزود: بسیاری از کارخانه‌ها ژنراتور دارند اما خرید گازوئیل با قیمت‌های آزاد، هزینه‌های تمام شده تولید را به شدت افزایش می‌دهد. این افزایش هزینه‌ها در نهایت به قیمت تمام شده داروها و خدمات داروسازی منتقل می‌شود که بار بیشتری را بر دوش مصرف‌کنندگان و بیماران تحمیل می‌کند.

در نهایت، این داروساز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی صنعت داروسازی در کشور، خواستار توجه جدی مسئولان به مشکلات ناترازی انرژی و تأثیرات منفی آن بر تولید دارو شد و در این باره تاکید کرد: با توجه به ارتباط مستقیم این صنعت با سلامت مردم، باید تدابیر فوری برای جلوگیری از کاهش بیشتر تولید و تأمین مستمر داروها اتخاذ شود.

پیچیدگی پروسه داروسازی و تأثیرات توقف ناگهانی

امیرحسین جمشیدی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و سنتی ایران نیز درباره مشکلات صنعت دارو به دنبال قطع مکرر برق به‌ به‌روزترین‌ها گفت: صنعت سلامت و دارو با توجه به اهمیت حیاتی خود نمی‌تواند تعطیل شود یا با وقفه‌های طولانی‌مدت در روند تولید مواجه گردد.

کاهش 30 درصدی تولید دارو با 3 روز قطعی برق؛ انتقال بحران انرژی به صنایع داروسازی

وی توضیح داد: پروسه تولید یک محصول دارویی یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است. برخلاف تصور برخی، تولید دارو تنها به یک روز یا یک شیفت کاری محدود نمی‌شود. به عنوان مثال، برخی از فرمولاسیون‌های دارویی ممکن است چهار تا پنج روز زمان ببرد تا کامل شود و در این مدت نمی‌توان به‌طور ناگهانی روند تولید را متوقف کرد.

جمشیدی اضافه کرد: توقف ناگهانی، نه تنها به فرآیند تولید آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند ضایعات تولید را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. از این رو، قطع برق در این کارخانه‌ها نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید می‌شود، بلکه باعث به‌هم‌ریختگی برنامه‌های تولیدی نیز می‌گردد.

ضرورت شنیده شدن صدای صاحب نظران داروسازی

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و سنتی ایران همچنین از مشکلات بروکراتیک و قوانین دست‌وپاگیر که به‌جای تسهیل کار صنایع، مانع رشد آنها می‌شود، انتقاد کرد و گفت: برخی از این قوانین و مدارک، که از صنایع خواسته می‌شود، هیچ تاثیری در بهبود کیفیت یا ارتقای صنعت ندارد و تنها به‌عنوان مانعی برای تولیدکنندگان عمل می‌کند. این درحالی است که قانون گذاری برای صنایع دارویی باید با مشورت خود صنعتگران و انجمن‌های مرتبط انجام شود تا مسیر تولید داروها به‌ویژه در شرایط بحرانی فعلی هموارتر گردد.

وی افزود: سازمان‌های رگولاتوری، به‌ویژه سازمان غذا و دارو، باید به‌طور مستمر با انجمن‌ها و نمایندگان صنایع مشورت کنند تا بتوانند روندهای قانونی خود را بازبینی و اصلاح نمایند. این تعامل و همکاری نه تنها می‌تواند از پیچیدگی‌های غیرضروری در فرآیند تولید بکاهد، بلکه از خسارت‌هایی که بر صنعت تحمیل می‌شود نیز جلوگیری کند.

جمشیدی به ضایعات ناشی از قطع برق اشاره کرد و ادامه داد: هرچند نمی‌توان درصد دقیقی از میزان افزایش ضایعات را ارائه داد، اما واقعیت این است که قطع برق تأثیر بسیار منفی بر روند تولید داروها داشته و ما از برنامه‌های تولیدی به‌طور جدی عقب افتاده‌ایم.

وی افزود: به عنوان مثال، یک کارخانه داروسازی که دارای یک خط تولید جامدات است و تولید 15 کپسول در روز را برای یکسال و حتی بیشتر برنامه‌ریزی کرده، وقتی با قطع ناگهانی برق مواجه می‌شود، تمامی برنامه‌ریزی‌هایش به هم می‌ریزد. این مسئله نه تنها منجر به ضایعات بیشتر می‌شود، بلکه موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید داروهای ضروری نیز می‌گردد.

صنایع سلامت محور باید در اولویت رفع مشکلات قرار گیرند

جمشیدی همچنین بر ضرورت توجه جدی به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و اتخاذ تدابیر مناسب برای جلوگیری از وقوع مجدد این مشکلات تاکید کرد و گفت: برای صنعتی که به سلامت جامعه وابسته است، هیچ‌گونه اختلالی قابل تحمل نیست و رفع موانع بروکراتیک و مشکلات ناشی از ناترازی انرژی باید در اولویت قرار گیرد.

با توجه به اینکه عباس علی‌آبادی، وزیر سابق صنعت، اکنون سکان وزارت نیرو را در دست دارد و نام او با خودروهای الکتریکی پیوند خورده است، انتظار می‌رود که در دولت چهاردهم، چاره‌ای برای رفع مشکل ناترازی و قطعی مکرر برق صنایع، به‌ویژه داروسازی که مستقیماً با سلامت مردم مرتبط است، اندیشیده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا