اخبار برگزیدهامنیتبازارفیدفید برتر

وزیر تعاون: معادن کشور فاقد استانداردهای ایمنی!

میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه‌ای اعلام کرد: تمامی تجهیزات وارداتی معادن کشور فاقد استانداردهای لازم هستند. این مشکل، عامل اصلی حوادث کاری در معادن، به ویژه معادن زغال‌سنگ، به شمار می‌رود. تحقیقات برای شناسایی علل حوادث اخیر در حال انجام است.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اظهار نگرانی از وضعیت فعلی تجهیزات وارداتی معادن کشور تاکید کرد: این تجهیزات فاقد استانداردهای لازم هستند. هنوز استاندارد مشخصی برای تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ و دیگر معادن تعریف نشده است.

وی، در جمع نمایندگان مجلس اعلام کرد: پس از حادثه ناگوار معدن «معدنجو» طبس، تحقیقات گسترده‌ای آغاز شده است. این تحقیقات با استفاده از یک گروه ۹ نفره در حال انجام است تا علت اصلی حادثه که می‌تواند به دلیل انفجار گاز متان یا ریزش معدن باشد، مشخص شود. معدن ۱۰ روز پس از آخرین بازرسی به عمق ۲ هزار متر پیشروی کرده بود که منجر به ریزش و در نهایت بروز این فاجعه شده است؛ نتیجه تحقیقات این گروه به زودی اعلام خواهد شد.

تمام تجهیزات معادن کشور فاقد استاندارد هستند

وزیر تعاون بر لزوم تامین امنیت جانی کارگران، به‌ویژه در معادن زغال‌سنگ که خطرات بیشتری نسبت به سایر کارگاه‌های اقتصادی دارند، تاکید کرد و گفت: سالانه حدود ۱۲۰۰ نفر در حوادث کاری جان خود را از دست می‌دهند.

میدری مشکل اصلی در نظام ایمنی و بازرسی را عدم یکپارچگی دانست و افزود: وزارت تعاون بخشی از مسائل ایمنی را بررسی می‌کند و بخش دیگر این وظایف بر عهده سازمان استاندارد است. نمایندگان مجلس باید توجه کنند که تمام تجهیزات معادن کشور فاقد استاندارد هستند و ما هنوز موفق به تعریف استانداردی برای این تجهیزات و ماشین‌آلات نشده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: وظایف بررسی ایمنی معادن میان سازمان‌های مختلفی همچون سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان نظام مهندسی معدن تقسیم شده و هیچ‌گاه به‌صورت متمرکز عملیاتی نشده‌اند. برای حل این مشکل، پیشنهاد شده که یک سازمان ایمنی تخصصی ایجاد شود. همچنین وزارت صمت و تعاون کارگروه مشترکی تشکیل داده و بررسی ۱۰۱ معدن زغال‌سنگ را آغاز کرده است که نتایج نشان می‌دهد همه این معادن فاقد استانداردهای ایمنی هستند.

هفت معدن مشکلات متعدد ایمنی دارند

میدری اعلام کرد: از ۶۶ معدن بررسی‌شده، هفت معدن مشکلات متعدد ایمنی دارند که وزارت تعاون تقاضای تعطیلی آن‌ها را کرده است. برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از تعطیلی معادن، هیات وزیران بودجه‌ای جهت پرداخت سه ماه حقوق کارگرانی که در این معادن مشغول به کار بوده‌اند، تخصیص داده و همچنین ردیفی در بودجه سالانه برای ایمنی معادن تعیین کرده است.

وزیر تعاون به تلاش‌های وزارتخانه برای آموزش کارگران با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و تاکید کرد: علی‌رغم نداشتن بودجه کافی و عدم موفقیت در استخدام کارشناسان لازم، تلاش‌ها برای بهبود وضعیت ایمنی معادن ادامه خواهد داشت.

در نهایت، میدری از اقدامات انجام‌شده برای اختصاص یک میلیارد تومان به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس خبر داد و بیان کرد: احکام بیمه تکمیلی برای جان‌باختگان صادر شده و هر خانواده ۲۰۰ میلیون تومان بیمه مسئولیت دریافت کرده است. برای کمک به این خانواده‌ها، تضمین‌هایی برای تهیه مسکن و کاهش مشکلات ناشی از این حادثه ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا