اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانانرژی

ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی؛ کلید کاهش وابستگی به بنزین؟

آینده مصرف بنزین در ایران با چالشی جدی مواجه است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود مصرف روزانه بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر برسد.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ علی محمودیان مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته، در نشستی به نام «همایش شکوفایی سبز» بر لزوم توجه به بحران انرژی تاکید و این بحران را نه تنها اقتصادی، بلکه مسئله‌ای کلان قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر، تولید بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است، در حالی که مصرف آن به ۱۳۵ میلیون لیتر افزایش یافته است. این اختلاف ۲۰ میلیونی به تنهایی نشان‌دهنده چالش‌های موجود است که اگر روند فعلی ادامه یابد، مصرف بنزین از مرز ۲۵۰ میلیون لیتر نیز عبور خواهد کرد.

محمودیان: روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین و دیزل به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود که از نظر مالی، معادل ۶ میلیارد دلار است

وی همچنین به مشکلات دیگری مانند هدررفت سوخت دیزل اشاره کرد که سالانه خسارتی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار به کشور وارد می کند. پدیده قاچاق سوخت نیز مزید بر علت شده است؛ به طوری که روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین و دیزل به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود که از نظر مالی، معادل ۶ میلیارد دلار است.

محمودیان خاطرنشان کرد: وابستگی کشور به سوخت‌های فسیلی و عدم استفاده کافی از منابع انرژی تجدیدپذیر، یک شکاف بزرگ با استانداردهای جهانی ایجاد کرده است. در حالی که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی ۲۶ درصد است، این رقم در ایران تنها به ۳ درصد می‌رسد.

افزایش قیمت بنزین؛ راهکار یا چالش؟

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در بحث‌های تکنولوژی سوخت، به سهم فعلی سی‌ان‌جی (CNG) در مقایسه با سوخت بنزین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۱۸ درصد از سوخت خودروهای سبک از این طریق تأمین می شود، اما این ظرفیت می‌تواند تا ۳۵ درصد افزایش یابد و سالانه ۴ میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

همچنین، وی توصیه کرد: ال‌پی‌جی (LPG) بار دیگر به سبد سوخت اضافه شود، چراکه در گذشته توان صرفه‌جویی ۷ میلیون لیتری در روز را داشته است.

محمودیان: ایران یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است، و خسارت‌های ناشی از این آلودگی بالغ بر ۸ میلیارد دلار در حوزه سلامت است

محمودیان به میزان آلودگی هوا نیز پرداخت و بیان کرد: ایران یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان است، و خسارت‌های ناشی از این آلودگی بالغ بر ۸ میلیارد دلار در حوزه سلامت است.

وی با انتقاد از عدم پرداخت بدهی‌های صنعت CNG، عدم ساختار مناسب در مدیریت بودجه را نیز برجسته کرد و خواستار مشارکت مردم و بخش خصوصی در طرح‌های توسعه‌ای شد.

در تکمیل این سخنان، شهرام اتفاق به بررسی گزینه‌های افزایش قیمت سوخت پرداخت و خاطر نشان کرد: این امر گرچه ممکن است در ظاهر منابع مالی را افزایش دهد، اما اثرات تورمی آن می‌تواند به وضع اقتصادی ناپایدار دامن بزند.

وی همچنین تاکید کرد: تنها با تغییر ترکیب سبد سوخت و تخصیص منابع به شکل موثر، می‌توان به یک تجدید نظر اساسی در زمینه مصرف انرژی دست یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا