خصوصیسازی بدون اصلاح قیمتگذاری به شکست میانجامد

نجفیمنش، رئیس هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: «همواره دو مطالبه روشن از دولت داشتهام؛ یکی اینکه دست از مدیریت مستقیم صنعت خودرو بردارد و دیگر اینکه قیمتگذاری دستوری را کنار بگذارد. اگر قرار باشد شرکتهای واگذار شده مثل ایرانخودرو همچنان با قیمتگذاری فعلی زیانده باقی بمانند، تداوم فعالیتشان دشوار خواهد بود. مهمترین چالش امروز صنعت، اصلاح فوری شیوه قیمتگذاری است.»
بهروزترینها| محمدرضا نجفیمنش، رئیس هیئتمدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران که در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: «چالش عمدهای که همیشه مطرح میکنم و دو درخواست مشخص از دولت دارم، این است که اولاً از مدیریت این صنعت دست بردارد و ثانیاً دست از قیمتگذاری بردارد. الان یک چهارم کار انجام شده و یکی از شرکتهای خودروسازی مدیریتش واگذار شده و امیدواریم مراحل واگذاری آن شرکت دیگر هم انجام بگیرد. البته مخالف زیاد دارد و کسانی هستند که نمیخواهند این اتفاق بیفتد اما قطعاً واگذاری به نفع کشور است.»
این مقام صنفی با اشاره به اهمیت حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو اضافه کرد:«اگر همین ایرانخودرو که به بخش خصوصی واگذار شده، قیمتگذاری بر همین روال پیش برود و زیاندهی ادامه پیدا کند، بعید میدانم بتواند ادامه دهد. زمانی که شرکت دولتی بود، اگر ضرر هم میکرد کسی با آن کاری نداشت. اما حالا که به بخش خصوصی و مدیریت جدید واگذار شده توقع سودآوری و تراز مالی مناسب وجود دارد. بنابراین فوریترین چالش، اصلاح شیوه قیمتگذاری این صنعت است و امیدواریم این موضوع نیز مرتفع شود.»
رئیس هیئتمدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور با اشاره به سایر دستاندازهای تولید تصریح کرد:«اگر یک صنعتگر بخواهد ارز و پول خود را دریافت کند، آنقدر گرفتار میشود که بعید میدانم واردکنندگانی که دو تا سه برابر ما ارزبری دارند این میزان گرفتاری داشته باشند. خواهش میکنم این مسیر را تسهیل کنید. مطمئن باشید اگر قطعهساز پول و ارز داشته باشد، علیرغم همه مشکلات و تحریمها این توانمندی وجود دارد که در خدمت کشور باشیم و این کار را بهدرستی انجام دهیم.»