اخبار برگزیدهبازارخودروفیدفید برتر

قطعه‌سازان خودرو فقط تا 2ماه دیگر قطعه دارند

جلالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تهران، در همایش «بازآفرینی قطعه‌سازان در دل بحران» اعلام کرد: موجودی قطعه‌سازان فقط برای دو ماه آینده کافی است و خطر توقف تولید قطعات خودرو جدی‌ است.

به‌روزترین‌ها| امیرحسین جلالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو استان تهران درباره وضعیت صنعت قطعه در همایش تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو «بازآفرینی قطعه‌سازان در دل بحران» بیان داشت: «به عنوان یک قطعه‌ساز متوسط، تا اواسط ۱۴۰۲ به هر حال مشکلات هر شکلی بود، امورات را می‌گذراندیم و البته سختی‌های خیلی زیادی بود، ولی می‌توانستیم با امکاناتی که در اختیار بود مشکلات را حل کنیم.»

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به تحول وضعیت ارزی در پایان سال ۱۴۰۲ افزود: «نزدیک به اواخر ۱۴۰۲ و اوایل ۱۴۰۳ ناگهان توزیع ارز متوقف شد. برای چند ماه – تا پنج ماه – این شرایط ادامه داشت. در ابتدا اصلاً جواب نمی‌دادند. تخصیصات نمی‌آمد. بعد از اینکه پیگیری کردیم، اعلام کردند که باید بروید تولید سال را بارگذاری کنید. واقعاً در این شرایط چه کسی می‌تواند تولید سال را بارگذاری بکند؟ خودروساز مدام برنامه‌هایش تغییر دارد، پروژه‌ای را شروع می‌کند و پروژه دیگری را متوقف می‌کند. بنابراین با وجود اینکه شرایط سختی بود اما به هرحال این کار را هم انجام دادیم.»

وی ادامه داد:‌«پس از آن گفتند نه نمی‌شود، شما هم رفته‌اید ارز برای ایران خودرو گرفته‌اید هم سایپا. حالا باید این را هم مدیرعامل ایران خودرو و هم سایپا امضا کند و نامه برای ما بفرستید.»

کاهش 30درصدی تولید

جلالی ضمن اشاره به روند قبلی سامانه تخصیص ارز خاطرنشان کرد: «این درحالی است که در گذشته سامانه‌ای برای تخصیص بود و از آنجا ارز می‌گرفتیم. بنابراین مجموع این مسائل باعث شد ۳۰ درصد کاهش تولید داشته باشیم.»

قطعه‌سازان خودرو فقط تا 2ماه دیگر قطعه دارند

وی با اشاره به چرخه معیوب تخصیص ارز اضافه کرد: «یک چرخه معیوب وجود داشت و نمی‌دانستید کی تخصیص ارز می‌دهند؛ و بعد که تخصیص می‌دادند، می‌گفتند ۲۰ روز وقت داری این را بخری. بعد، 26اسفند می‌آمدند فلان مقدار تخصیص می‌دادند و به دلایل تعطیلات، بخشی از اختصاص ارز و امکان تهیه آن از دست می‌رفت. ارز می‌گرفتیم، ریال مشکل بود؛ و بعد که ریال را جور می‌کردیم، ثبت سفارش به مشکل می‌خورد. ثبت سفارش را دنبال می‌کردیم، می‌گفتند تاریخ بارنامه باید قبل از سفارش باشد.»

این مقام صنفی با انتقاد به تأثیر مشکلات ساختاری گفت: «بنابراین در این چرخه معیوب افتادیم و هر کاری می‌کردیم نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم و این باعث شد ۳۰ درصد کاهش تولید داشته باشیم.»

وی با اشاره به تجربه شخصی خود خطاب به دیگر قطعه‌سازان گفت: «مطمئنم که شما هم به همین شکل تولید داشتید و الآن ما نمی‌دانیم کی ارز را می‌گیریم. رو چه حسابی، با چه منطقی ارز را می‌گیریم؟ جالب اینجاست که هر چند روز یک گروهی می‌روند یک شهری یا استانی، مثلاً می‌گویند روز جمعه هر کسی مشکل دارد بیاید. روز جمعه، ۳۰ نفر، ۴۰ نفر، ۶۰ نفر، ۲۰۰ نفر پشت در این اتاق منتظر می‌مانند و یک نفر با یک کامپیوتر نشسته و سؤال می‌پرسد مشکلاتان چیست؟»

بحران ارزی و فقدان نقدینگی

جلالی به انتقادات از عملکرد بانک مرکزی و دولت در تأمین ارز و ماشین‌آلات پرداخت و تأکید کرد: «ارز چیزی نیست که شما در این زمان کوتاه بخواهی حلش کنی. از ۱۴۰۲ به این طرف، نه گذاشتند ما ماشین‌آلات بیاوریم و نه گذاشتند نوسازی کنیم. هیچ کدام از این‌ها نشد انجام شود. از آن طرف، می‌گویند کیفیت شما چنین و چنان است و از راه انتقاد کردن به ما می‌گویند مافیا هستیم.»

وی با انتقاد از برخی از واردکنندگان خودرو افزود: « ما مافیا نیستیم، آن‌ها مافیا هستند. طرف می‌رود خودرو وارد می‌کند، 20-25 هزار دلار می‌آورد و اینجا دو برابر می‌فروشد. از طرفی طوری برخورد می‌کنند که انگار قطعه‌سازان جلوی واردات را گرفته‌اند و نمی‌گذارند مردم ماشین خوب سوار شوند. و از طرف دیگر، با فشار مالی و ارزی که بر ما می‌آورند، کیفیت ما به دلیل عدم نوسازی و ماشین‌آلات کاهش می‌یابد و همین باعث می‌شود آقایان نسبت به واردات اقدام کنند.»

این مقام صنفی درخصوص موضع خود درباره تعرفه واردات خودرو گفت: «به‌تازگی دیدیم که دستور موقت برای تعرفه واردات خودرو گرفته‌اند و دست‌شان درد نکند. هر کسی این کار را کرده حمایت کامل ما را دارد.»

قطعه‌سازان خودرو فقط تا 2ماه دیگر قطعه دارند

وی با اشاره به همکاری با دو خودروساز اصلی کشور افزود: « با دو خودروساز همیشه کار کرده‌ایم و کار می‌کنیم. یکی‌شان مشکلاتی دارد که همه شما مطلع هستید که چک برگشتی دارد. تمام حساب‌های بانکی ما را دچار اشکال کرده‌اند. اصلاً گردش مالی دچار اشکال شده و کسی به ما اعتبار نمی‌دهد. ما به یک بن‌بست بسیار بزرگ خورده‌ایم. همین الان به مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گویم که ما تا دو ماه دیگر بیشتر قطعه نداریم، چون ریال نداریم که ارز بخریم.»

قطعه‌سازان بین تعطیلی و زیان

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در تبیین مشکلات نقدینگی بیان داشت: «50درصد ورودی ما از سایپاست و به خاطر اینکه نتوانسته پرداختش را انجام بدهد، ما نتوانستیم تخصیصات را بخریم. موجودی ما فقط برای دو ماه است و من اعلام خطر می‌کنم. موجودی ما کم است و این مشکلی است که برای شما هم وجود دارد.»

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط خودروسازان گفت: «واقعاً نمی‌دانم با سایپا چه باید کرد. ما جلسه‌ای که خدمت آقای وزیر بودیم، وزیر از ایران‌خودرو گله داشت که ایران‌خودرو قیمت‌ها را رعایت نکرده و غیرذالک؛ و از سایپا تعریف می‌کرد. ما همان‌جا گفتیم که ایران‌خودرو کار درستی کرده. فروختن خودرو زیر قیمت کار درستی نیست.»

جلالی در جمع‌بندی مشکلات اقتصادی صنعت قطعه‌سازی و اختلاف رویه‌های وزارت صمت یادآور شد: «دو تا خودروساز را باید با یک چشم ببینیم. خودروساز نمی‌تواند زیان بدهد. سهامدارانش خصوصی هستند و به هر حال با زیان رسیدیم به اینجا.»

این مقام صنفی قطعه‌سازان در پایان خطاب به وزارت صمت گفت: « فرق ما با فولاد مبارکه چیست؟ فرق ما با مس باهنر چیست؟ فرق ما با فولاد آریایی و پتروشیمی چیست؟ آن‌ها روزانه قیمت‌شان با ارز آزاد تطبیق می‌یابد. به ما و خودروسازان می‌گویند با فلان قیمت بفروش، اصلاً منطق ندارد. خواهش ما از وزارت صمت این است که نهادهای تولید را اگر قیمت‌شان را به‌روز می‌کنند، بگذارند قیمت خودرو هم به‌روز شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا