قیمت بنزین، مانعی بر سر راه خودرو هیبریدی ایرانخودرو

پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، با تأکید بر اهمیت توسعه خودروهای هیبریدی در کشور، تصریح کرد: باوجود آمادگی کامل این شرکت برای تولید سالانه ۲۵۰ هزار خودروی هیبریدی تا سال ۱۴۰۶، فروش بنزین با قیمت چهار تا پنج سنت مانع جدی استقبال مردم از این خودروهاست.
بهروزترینها| عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو، در همایش تابآوری صنعت قطعهسازی خودرو «بازآفرینی قطعهسازان در دل بحران» ابتدا از تمام قطعهسازان کشور قدردانی کرد و گفت: «از همه قطعهسازان تشکر میکنم که در این شرایط سخت همچنان ایستادند، تلاش میکنند و ما را برای زنده نگه داشتن تولید یاری میکنند.»
وی افزود: «همه میدانند مشکل کجاست. ما در کشور نیاز به رشد اقتصادی داریم؛ رشد اقتصادی برای اینکه حال همه خوب بشود و از این شرایط بیرون بیاییم. در طول دوران تاریخ، حداقل طی 100سال اخیر، هرگاه کشور در رشد اقتصادی خوبی بوده، حال همه خوب شده است.»
پیرمحمدی ضمن تاکید بر اولویت رشد اقتصادی، تصریح کرد: «چیزی که ما الان نیاز داریم بحث رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی دو پارامتر بیشتر ندارد: یکی اشتغال است. هر چقدر رقم اشتغال بالاتر برود، درآمد ناخالص ملی همان اندازه افزایش مییابد. دومین پارامتر، و مهمتر، بحث بهرهوری است؛ اینکه این شاغلین چه چیزی تولید میکنند؟ آیا باید مواد اولیه تولید کنیم یا برویم محصول نهایی را تولید کنیم؟ محصول نهایی که ارزش افزوده ایجاد میکند، ما را به یک رشد اقتصادی بالاتر میرساند.»
وی با مقایسه ایران و آلمان افزود: «کشور آلمان با جمعیتی تقریباً برابر با ما، شما میدانید آنها کجا هستند و ما کجاییم؟ آنها در پارامتر تولید محصول میدانند باید چه کار کنند. چیزی که الان در کشور ما اتفاق میافتد، حمایت از خامفروشی و محدود کردن تولید محصول است. به عبارتی، با دستان خود داریم رشد بهرهوری را در تولید به شدت پایین میآوریم.»
خامفروشی بلای جان صنعت
مدیرعامل ایرانخودرو بیان داشت: «یک زمانی هست که ما فقط ورق تولید میکنیم یا مواد پتروشیمی و معدنی را استخراج و فرآوری میکنیم، یا حتی تا مرحله تولید کاتد مس پیش میرویم. در مقطعی شاید کاتد مس را مستقیماً صادر کنیم؛ اما ارزشمندتر این است که همان کاتد را به قطعه تبدیل کنیم و قطعه ساختهشده را به بازارهای جهانی بفرستیم.»

وی افزود: «همه عزیزان قطعهساز از نقطه صفر، خودشان را به تولیدکننده رساندهاند. بسیاری از شهرکهای صنعتی را یادم هست که در دوران دانشجویی، هنوز زمینهای خاکی و فاقد زیرساخت بودند؛ امروز این اراضی به کارخانه و مراکز تولید تبدیل شدهاند. پشت این دگرگونی، سالها تلاش بیوقفه بوده است و خدا میداند تمام این عزیزان قطعهساز و صنعتگر، مسیر پیشرفت را با دشواری، صبوری و همت طی کردند و این رشد، نه یک شبه و نه در عرض یک یا دو سال اتفاق افتاده است.»
پیرمحمدی با اشاره به مشکلات نیروی انسانی و تعدیل نیرو گفت: «آقای صبوری خلبان اف-۴ زمان جنگ بوده، زمانی از کشور دفاع کرده و الان آمده به سمت تولید قطعات. امروز، روز تأسف ماست که بشنویم او به سمت تعدیل نیرو حرکت کرده و چارهای ندارد. ما به کجا رسیدهایم؟ حمایت از خامفروشی و محدود کردن و نابود کردن تولید، محصولی که ارزش افزوده ایجاد میکند را نیز نابود کردهاست.»
وی در تشریح وضعیت مواد اولیه و ارزش افزوده افزود: «اگر محصول دارای ارزش افزوده را صادر کنیم، قطعاً برای کشور سودمندتر است. الآن همه مواد خام ما کجا عرضه میشود؟ بورس کالا. محصول نهایی کجا قیمتگذاری میشود؟ این شده تکلیف.»
تلاش ایرانخودرو برای پرداخت مطالبات قطعهسازان
پیرمحمدی با تاکید بر نقش خودرو در اقتصاد کشور بیان داشت: «من این مسائل را گفتم تا مشخص شود رشد اقتصادی مردم بر همین دو پارامتر اساسی استوار است. صنعت خودرو چه میکند؟ دقیقاً اگر کشور بخواهد به رشد اقتصادی معقول برسد به این دو پارامتر نیاز دارد. صنعت خودرو روی این دو پارامتر است و بیشترین نرخ اشتغال با کمترین سرمایهگذاری در تمام دنیا در صنعت خودرو است. علت اینکه تمامی جوامع به سمت توسعه رفتند، همین است؛ صنعت خودرو تمام صنایع را با خودش میکشد.»
وی در تبیین مسائل مالی و مشکلات نقدینگی این صنعت اذعان داشت: «پایان ماجرا این است که ما در ایران خودرو با قیمت دستوری روبهرو هستیم. بله، ما در مقاطعی نتوانستیم پرداخت داشته باشیم چون ورودیهای خوبی نبود. خیلی صادقانه صحبت میکنیم: ما ورودی پول، فرض کنید که در یک ماه به دلیل برنامه فروش ۴۲۰ همت امسال، باید برای این رقم، حدود ۳۸ همت ماهانه ورودی نقدینگی داشته باشیم.»
مدیرعامل ایرانخودرو به اقدامات اجرایی اخیر اشاره کرد: «در خرداد، با تدابیری که در هیئت مدیره بود و کمک عزیزان، ما آمدیم از طریق بانکها یک سری کارها انجام دادیم و نگذاشتیم زنجیره تأمین لنگ بماند. اکثر ورودیها را به سمت زنجیره تأمین سرازیر میکنیم. بزرگترین سرمایه خودروسازی، زنجیره تأمین آن است که به خوبی شکل گرفته است.»
برنامه تولید خودروی هیبریدی در ایرانخودرو
پیرمحمدی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود وضعیت تامین مالی گفت: «از هفتههای آتی ورودیها قدری بهتر خواهند شد و تقاضای تسهیلات بانکی هم کردیم. به محض اینکه انشاءالله موافقت بشود—که هفته گذشته بانک مرکزی قولهایی دادهاند و امیدوارم به سرانجام برسد—تمام تسهیلاتی که از بانک مرکزی خواهیم گرفت همه در اختیار زنجیره تأمین قرار خواهد گرفت و برنامههای خوبی در زمینه توسعه محصول داریم.»

وی درباره استمرار تولید در شرایط خاص توضیح داد: «در جریان جنگ ۱۲روزه هم اگرچه تولید کاهش یافت اما برنامه تولید ادامه دارد.»
پیرمحمدی سپس به حجم واردات بنزین و نقش خودروهای جدید اشاره کرد: «آیا شما خبر دارید سالانه چقدر بنزین داریم وارد میکنیم؟ همین امسال، سالی تقریباً بر اساس آمار سال ۱۴۰۴، رقم ۳.۵ میلیارد دلار بنزین است؛ و این رقم زیادی است که به راحتی وارد میکنیم.»
وی برنامههای آینده ایرانخودرو را تشریح و تأکید کرد: «از باب مسئولیتی که ایرانخودرو دارد، نسبت به طراحی خودروی هیبریدی اقدام کرده و اهتمام ویژهای نسبت به این مسئله داریم. امیدواریم که سال آینده، خودروهای هیبریدی را در خط تولید ببینیم. البته به شرط اینکه با این بنزین لیتری چهار-پنج سنت، کسی خودروی هیبریدی از ما نمیخرد. اینجا باید حتماً همه عزیزان کمک و مشوقهایی داشته باشند تا ما خودرو هیبریدی تولید کنیم و آمادگی لازم برای تولید این محصول را ایجاد میکنیم.»
وی در پایان به آمار تولید اشاره کرد: «برای تولید ظرف سه سال آینده یعنی تا سال ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ بهخصوص، ما آمادگی تولید قریب ۲۵۰ هزار دستگاه در سال خودروی هیبریدی را داریم.»