خودرو

رکوردشکنی جنرال موتورز در پیمایش خودروهای برقی

جنرال موتورز با عبور شورولت سیلورادو EV از مرز ۱۷۰۰ کیلومتر تنها با یک شارژ، قدرت مهندسی و ظرفیت باتری خود را به رخ رقبای برقی کشید؛ رکوردی که مسیر حرکت خودروهای الکتریکی را بازتعریف می‌کند، اما برای تکرار آن باید صبر و شجاعت سفر بدون کولر داشت.

به‌روزترین‌ها| جنرال موتورز از رسیدن به دستاوردی جدید در زمینه پیمایش خودروهای برقی خبر داد. تیمی از مهندسان این شرکت موفق شد یک دستگاه شورولت سیلورادو EV مدل 2026 را با یک بار شارژ، مسافت خیره‌کننده ۱۷۰۴٫۶ کیلومتر طی کند. این عدد چشمگیر، رکورد رسمی فعلی گینس که در اختیار یک سدان شرکت Lucid Motors است را با اختلافی قابل توجه پشت سر می‌گذارد. با این حال، اگر قصد دارید این رکورد را در سفر بعدی‌تان تکرار کنید، باید خود را برای سفری بسیار آهسته و بدون استفاده از کولر آماده کنید.

کاهش مصرف باتری با حذف شتاب‌گیری و مقابله با باد

این آزمایش بیشتر شبیه یک پروژه علمی کنترل‌شده بود تا یک رانندگی واقعی در دنیای روزمره. آزمایش مذکور طی هفت روز، در جاده‌های عمومی اطراف مرکز تست میل‌فورد جنرال موتورز اجرا شد و سیلورادو EV با سرعت‌های بسیار پایین، بین ۳۲ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد. انتخاب این سرعت‌های پایین، مصرف انرژی را با کاهش مقاومت هوا و حذف شتاب‌گیری‌های شدید به حداقل می‌رساند؛ دو عامل اصلی که باعث افزایش مصرف باتری در خودروهای برقی می‌شوند، به‌ویژه در خودرویی بزرگ و غیراستاندارد از نظر آیرودینامیکی همچون سیلورادو.

رکوردشکنی جنرال موتورز در پیمایش خودروهای برقی

برای عبور از برد تخمینی EPA این خودرو که حدود ۷۹۳ کیلومتر اعلام شده، مهندسان جنرال موتورز مجموعه‌ای از اقدامات ویژه انجام دادند. طبق اعلام شرکت، این پروژه یک «پروژه شور و اشتیاق» بود و هدف اصلی آن دستیابی به بیشینه بازدهی بود. آزمایش در فصل تابستان انجام شد تا حداکثر بهره را از دمای مطلوب محیط و عملکرد بهینه باتری ببرند. فشار باد لاستیک‌ها تا بالاترین حد مجاز افزایش یافت تا مقاومت غلتشی کاهش یابد و حتی برف‌پاک‌کن‌ها نیز برای کاهش کشش هوا پایین آورده شدند.

از جمله اقدامات دیگر، حذف لاستیک زاپاس برای کاهش وزن، تنظیم دقیق زوایای چرخ برای روان‌ترین حرکت ممکن و خاموش نگه داشتن کامل سیستم تهویه مطبوع در طول آزمایش بود. همچنین پوشش محکمی (تونئو کاور) بر روی بخش بار وانت نصب شد تا جریان هوا به صورت صاف از بالای خودرو عبور کند و آشفتگی آیرودینامیکی در بخش بار به حداقل برسد. انتخاب نسخه Work Truck سیلورادو نیز بی‌تاثیر نبود، چرا که این مدل فاقد امکانات لوکس و تجهیزات سنگین مانند نمایشگرهای بزرگ و تریم داخلی پرزرق‌وبرق است و وزن کلی خودرو به نسبت مدل‌های دیگر کاهش یافته است.

رقابت سیلورادو، لوسید و مرسدس در مسیر رکورد گینس

اگرچه دستاورد جنرال موتورز از نظر مهندسی بسیار قابل توجه است، اما این شرکت اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای ثبت این رکورد نزد مراجع رسمی ندارد. به گفته «کاترین اسکیلز» سخنگوی جنرال موتورز: «در حال حاضر قصدی برای ثبت رکورد نزد گینس وجود ندارد.» بنابراین عنوان رسمی همچنان در اختیار Lucid Motors خواهد ماند؛ شرکتی که با مدل Air Grand Touring و پیمایش ۱۲۰۶ کیلومتر رکورد گینس را در اختیار دارد. پیش از آن نیز مرسدس EQS 450+ با ۱۰۴۴ کیلومتر صاحب عنوان بود. رکوردهای رسمی هم معمولاً از روش رانندگی‌های بسیار اقتصادی (hypermiling) و در شرایط نسبتاً زیر نظر و کنترل شده استفاده می‌کنند.

رکوردشکنی جنرال موتورز در پیمایش خودروهای برقی

این آزمایش برای مشتریان خودروهای برقی بیش از آنکه نشانه‌ای از قابلیت‌های روزمره سیلورادو باشد، گواهی بر ظرفیت عظیم باتری این خودرو است. حتی بدون اقدامات افراطی، سیلورادو EV یکی از پیشتازان برد مسافتی در میان خودروهای برقی محسوب می‌شود.

در یک تست مستقل‌تر که توسط یوتیوبر معروف «زک نلسون» انجام شد، مدل RST سیلورادو EV توانست با یک بار شارژ ۷۴۰ کیلومتر را طی کند، که از عدد اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) نیز فراتر رفت.

در نهایت، هرچند سیلورادو EV از نظر ظرفیت باتری و پیمایش در رده‌ای فراتر از رقبا قرار دارد، اما بهره‌وری الکتریکی‌ترین خودرو بازار محسوب نمی‌شود. نتیجه‌گیری اصلی این است که گرچه انتظار نمی‌رود که با هر شارژ بتوانید ۱۶۰۰ کیلومتر برانید، اما برد استاندارد و واقعی این خودرو برای اکثر رانندگان برقی بیش از کافی خواهد بود و نگرانی از بابت مسافت را رفع می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا