فید

دستورات مهم رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور درباره اجرای «برجام»

به گزارش موبنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به حجه الاسلام روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹/۵/۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.

متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای روحانی

رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی امنیت ملی دامت توفیقاته

با سلام و تحیت،

اكنون كه موافقتنامه‌ی موسوم به برجام پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی؛ كمیسیون ویژه و دیگر كمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیت ملی سرانجام از مجاری قانونی عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم می‌دانم نكاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندركاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصت‌های كافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی كشور در اختیار داشته باشید.

۱ ـ پیش از هر چیز لازم می دانم از همه‌ی دست‌اندركاران این فرآیند پرچالش، در همه‌ی دوره‌ها

از جمله: هئیت مذاكره كننده‌ی اخیر كه در توضیح نقاط مثبت و در اصل تثبیت آن نقاط همه‌ی سعی ممكن خود را به كار بردند، و نیز از منتقدانی كه با ریزبینی قابل تحسین، نقاط ضعف آن را به همه‌ی ما یادآور شدند و مخصوصاً از رئیس و اعضاء كمیسیون ویژه‌ی مجلس و نیز از اعضای عالی مقام شورای عالی امنیت ملی كه با درج ملاحظات مهم خود برخی از نقاط خلاء را پوشش دادند، و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند، و نیز از رسانه‌ی ملی و نویسندگان مطبوعات كشور كه با همه‌ی اختلاف نظرها در مجموع، تصویر كاملی از این موافقتنامه در برابر افكار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعه‌ی پر حجم كار و تلاش و فكر در مسأله‌ئی كه گمان می‌رود از جمله‌ی مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه‌ی خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان می‌توان گفت كه پاداش الهی برای این نقش آفرینی‌های مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود ان‌شاءالله، زیرا وعده‌ی نصرت الهی در برابر نصرت دین او تخلف ناپذیر است.

۲ ـ جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی طبعاً دانسته‌اید كه دولت ایالت امریكا در قضیه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسأله‌ی دیگری، در برابر ایران رویكردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل كند. اظهارات رئیس جمهور امریكا در دو نامه به این جانب مبنی بر اینكه قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداریش از فتنه‌های داخلی و كمك مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله نظامی ـ و حتی هسته‌ای كه می‌تواند به كیفر خواست مبسوطی علیه وی در دادگاه‌های بین‌المللی منتهی شود ـ پرده از نیت واقعی سران آمریكا برداشت. صاحبنظران سیاسی عالم و افكار عمومی بسیاری از ملت‌ها به وضوح تشخیص می‌دهند كه عامل این خصومت تمام‌نشدنی، ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران است كه برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حق اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ایستادگی در برابر زیاده طلبی و دست‌اندازی به ملت‌های ضعیف، افشای حمایت امریكا از دیكتاتوری‌های قرون وسطائی و سركوب ملت‌های مستقل، دفاع بی‌وقفه از ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلم‌های عمده‌ئی را تشكیل می‌دهند كه دشمنی رژیم ایالات متحده امریكا را بر ضد جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب ناپذیركرده است. و این دشمنی تا هنگامی كه جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس كند ادامه خواهد داشت.

چگونگی رفتار و گفتار دولت امریكا در مسأله‌ی هسته‌ای و مذاكرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد كه این نیز یكی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبكاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه‌ی آنان كه با نیت قبول مذاكره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام می‌شد، با نقض عهدهای مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلوماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولت‌ها و مؤسسات اروپائی دخیل در مذاكرات، همه نشان دهنده‌ی آن است كه ورود فریبكارانه‌ی آمریكا در مذاكرات هسته‌ای، نه با نیت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پیشبرد هدف‌های خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
بی شك حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریكا و ایستادگی‌هایی كه بر اثر آن در طول مسیر مذاكرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به كار رفت، توانست در موارد متعدّدی از ورود زیان‌های سنگین جلوگیری كند.
با این حال محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است كه در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، ‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی كشور منتهی شود.

۳ـ بندهای نه‌گانه قانون اخیر مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ی ذیل مصوبه‌ی شورای عالی امنیت ملی، حاوی نكات مفید و مؤثر است كه باید رعایت شود، با این حال برخی نكات لازم دیگر نیز هست كه همراه با تأكید بر تعدادی از آنچه در آن دو سند آمده است، ‌ اعلام می‌گردد.

اولاً: از آنجا كه پذیرش مذاكرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام‌های ایران موكول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و كافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارك شود، كه از جمله‌ی آن اعلام كتبی رئیس‌جمهور امریكــا و اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است. در اعلام اتحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور امریكا باید تصریح شود كه این تحریم‌ها به‌كلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌كه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله‌ی نقض برجام است.

ثانیاً: در سراسر دوره‌ی ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تكراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یك از كشورهای طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف كند.

ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد كه آژانس پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام نماید.

رابعاً: اقدام در مورد نوسازی كارخانه‌ اراك با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین كافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌ شده‌ی موجود در برابر كیك زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین كافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور باید به‌ تدریج و در دفعات متعدد باشد.

سادساً: مطابق مصوبه‌ی مجلس،  طرح و تمهیدات لازم برای توسعه‌ی میان‌مدت صنعت انرژی اتمی كه شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اكنون تا ۱۵ سال و منتهی به ۱۹۰ هزار سو است، ‌ تهیه و با دقت در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.

سابعاً: سازمان انرژی اتمی، ‌تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌ای ساماندهی كند كه در پایان دوره‌ی ۸ ساله هیچ كمبود فناوری برای ایجاد غنی‌سازی مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.

ثامناً: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، ‌تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاكرات است.

تاسعاً: وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبكاری در طرف مقابل بویژه امریكا، ایجاب می‌كند كه یك هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، ‌ تشكیل شود. تركیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.

با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه‌ی جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۳۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی با رعایت موارد یاد شده تأیید می‌شود.

در خاتمه همان‌طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كرده‌ام، رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از امریكا جداً پرهیز شود.

توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندركاران را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا