اخبار برگزیدهسلامت

سیزدهمین همایش داروسازی بالینی؛ فرصتی برای تعامل با ژنتیک و هوش مصنوعی

به‌روزترین‌ها| سیزدهمین همایش داروسازی بالینی با حضور سید حیدر محمدی مشاور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، خیرالله غلامی رئیس انجمن متخصصان داروسازی بالینی ایران، محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمعی از داروسازان پیشکسوت و جوان آغاز به کار کرد.

خدمت‌رسانی داروسازان بالینی هم‌پای پزشکان

در ابتدای این همایش خیرالله غلامی رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران با اشاره به مغفول ماندن حوزه داروسازی که انجمن به آن‌ها ورود کرده گفت: انجمن متخصصین داروسازی بالینی از سال ۱۳۸۶ تشکیل شده و در این مدت مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های تمامی افراد، تشکل‌ها و نهادهای مختلف مرتبط است.

وی افزود: این انجمن در طول فعالیت خود توانسته در زمینه‌های گسترده‌ای که برخی از آن‌ها تا پیش از این مغفول مانده بودند، گام‌های مؤثری بردارد. به عنوان مثال، با فعالیت‌های این انجمن، دیوان عدالت اداری یک کد را به عنوان خدمات تشخیصی و درمانی مورد تأیید قرار داده است.

غلامی ادامه داد:در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، داروسازان همپای پزشکان در ارائه خدمات به بیماران تلاش‌های بسیاری انجام دادند. بنابراین امیدواریم این همایش‌ها بتوانند خدمات بیشتری به بیماران ارائه دهند.

افق‌های نوین در داروسازی
سها نمازی رئیس این همایش نیز در ادامه به ضرورت پرداختن به افق‌های تازه داروسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترش روزافزون خدمات دارویی در دنیا، شعار این دوره از همایش «افق‌های نوین در داروسازی» انتخاب شده است. برنامه‌های این دوره نیز بر مبنای همین محور سازماندهی شده‌اند.

وی افزود: در این همایش، ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی با ما همکاری کرده‌اند و ۱۱ کارگاه تخصصی و ۳ کارگاه فوق تخصصی در نظر گرفته شده است. همچنین، بیش از ۶۰ سخنرانی برای این دوره برنامه‌ریزی شده است.

نمازی ادامه داد: در این دوره تلاش شده است تا تعامل بیشتری با رشته‌های متنوع نظیر ژنتیک و هوش مصنوعی برای سخنرانی‌ها انجام شود. همچنین بحث مسئولیت‌های داروسازی نیز از جمله مباحثی است که در این دوره توجه و تمرکز زیادی بر آن شده است.

ضرورت توجه به جایگاه واقعی داروسازان

محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در آیین گشایش سیزدهمین همایش داروسازی بالینی ایران عنوان کرد: تلاش‌های علمی و تخصصی داروسازان کشور در سال‌های اخیر، نظام دارویی کشور را به جایگاه مترقی کنونی رسانده است و این تلاش‌ها باید همچنان ادامه یابد.

وی اضافه کرد: داروسازی در ایران از ابتدا تا امروز یک سرگذشت افتخارآمیز بوده است که در قرن نهم با ظهور محمد بن زکریای رازی به اوج رسیده و امروز به دست داروسازان جوان ما ادامه یافته است.

رئیس‌زاده تأکید کرد: در ساختار بسیار پیچیده نظام سلامت، هدف غایی و نهایی این است که دارو با دوز مناسب و شکل مناسب در زمان مناسب و برای بیمار مناسب تجویز شود، به دست او برسد و با مصرف مناسب به درمان وی بیانجامد.

وی افزود: نمی‌توان انتظار داشت پزشکان امروز میزان دوز و دوره همه داروهای گران‌قیمت را برای بیماران مختلف تشخیص دهند و این موضوع جایگاه داروسازان بالینی را در این حوزه مشخص می‌کند.

رئیس‌زاده ابراز امیدواری کرد که با کمک داروسازان بالینی بتوانند تجویز و مصرف منطقی دارو را در کشور به شکل مناسب پیاده کنند.

تجویز و مصرف منطقی دارو را جدی بگیریم

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در آیین گشایش سیزدهمین همایش داروسازی بالینی ایران عنوان کرد: تجویز و مصرف منطقی دارو یکی از موضوعات بسیار مهم در نظام سلامت و وزارت بهداشت است.

وی تاکید کرد: یکی از کلیدی‌ترین مسئولیت‌ها در منطقی کردن مصرف دارو به عهده داروسازان در مراکز درمانی است و باید نقش‌های بیشتری برای این فعالان حوزه سلامت تعریف شود.

محمدی به نگاه کالا محور به دارو اشاره کرد و گفت: برخی از افراد بدون رویکرد تخصصی قصد داشتند داروها را از طریق اینترنت مانند سایر کالاهای تجاری توزیع کنند. البته سازمان غذا و دارو با صدور دستورالعمل‌های لازم، از این اقدام جلوگیری کرده است.

وی افزود: مصرف دارو نیاز به مشاوره‌های تخصصی دارد، زیرا بسیاری از بیماران آگاهی کافی نسبت به مصرف داروهای مختلف ندارند و نیاز به مشاوره دارویی دارند.

محمدی مصرف بی‌رویه سرم سدیم کلراید را یکی از مصادیق تجویز و مصرف بی‌رویه دارو دانست و تاکید کرد: برای این نوع مصرف خاص توجیهی وجود ندارد.

تولید مقاله علمی به تنهایی کافی نیست

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: باید با کمک تحقیقات خود را جزو سرآمدان علم و فناوری قرار دهیم.

وی اشاره کرد: طبق شاخص‌های موجود در وزارت بهداشت، درصد قابل قبولی از سرآمدان علم داروسازان هستند. از ۲۷۰ نفر دانشمندان یک درصدی موجود در کشور نیز درصد قابل قبولی را داروسازان تشکیل می‌دهند.

پناهی تأکید کرد: شتاب تولید علم در کشورهای منطقه دو رقمی است، در حالی که این میزان در کشور نهایتاً ۸ درصد است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: تولید مقاله علمی به تنهایی نمی‌تواند شاخص مناسبی برای ارتقاء علمی کشور باشد و ما باید به این دیدگاه برسیم که به مباحثی بپردازیم که در نهایت منجر به تولید محصول شود. این نگاهی است که کشورهای پیشرفته دنیا به آن دست یافته‌اند و با این رویکرد دانشگاه‌های نسل اول خود را تا دانشگاه‌های نسل ۵ ارتقا داده‌اند.

در انتهای این مراسم از چند تن از دستیاران داروسازی بالینی به پاس تلاش هایشان برای بهبود نظام سلامت کشور تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا