اخبار برگزیدهسلامتعلم و دانشفناوریفیدفید برتر

5 دلیل برای شکست دید فراطبیعی نورالینک ماسک

به‌روزترین‌ها| پروژه ایمپلنت مغزی نورالینک ایلان ماسک می‌تواند بهبود چشمگیری در دید مصنوعی برای افراد با مشکلات بینایی ایجاد کند، اما بر اساس تحقیقات دانشگاه واشنگتن به احتمال زیاد نمی‌تواند ادعای جسورانه ماسک در مورد دید فراطبیعی «دید بهتر از دید طبیعی» را محقق کند.

در مطالعه‌ای که در نشریه Scientific Reports منتشر شده، روان‌شناسان دانشگاه واشنگتن، یون فاین و جفری بویتون توضیح می‌دهند که سیستم بینایی مغز به تعاملات پیچیده نورون‌ها وابسته است که به سادگی قابل ترجمه به تصاویر پیکسل به پیکسل نیست.

فاین در این باره بیان داشت: مهندسان اغلب فکر می‌کنند که الکترودها پیکسل تولید می‌کنند، اما بیولوژی این‌طور کار نمی‌کند.

نورالینک در حال توسعه ایمپلنت‌های مغزی برای کمک به بیماران آسیب نخاعی جهت کنترل ابزارها با ذهن خود است.

نولاند آربا یکی از بیماران، در ماه ژانویه یک ایمپلنت دریافت کرد و اعلام کرد که با وجود برخی مشکلات عملکردی بسیار خوشحال است. در این راستا، ماسک امیدوار است که تعداد گیرندگان ایمپلنت را در سال جاری افزایش یابد

دید فراطبیعی هدف ایلان ماسک

هدف بعدی ماسک ارائه دید مصنوعی دید فراطبیعی از طریق سیستمی به نام Blindsight است. آزمایش‌های اولیه روی میمون‌ها نشانه‌های امیدواری را نشان داده، اما آزمایشات انسانی هنوز دور از دسترس است.

ماسک اذعان کرد که وضوح اولیه پایین خواهد بود، مثل گرافیک آتاری، اما ادعا کرد که احتمالاً می‌تواند در نهایت از دید طبیعی پیشی بگیرد.

شبیه‌سازی‌های فاین و بویتون نشان می‌دهند که حتی با ده‌ها هزار الکترود، تصاویر تولید شده به دقت دید طبیعی نخواهند رسید. فاین به چالش بزرگ شبیه‌سازی پردازش بصری مغز اشاره کرد، زیرا هر نورون کد منحصر به فرد خود را دارد.

این مطالعه بر پیچیدگی ایجاد دید مصنوعی موثر تاکید می‌کند و نسبت به هیجان‌زدگی بیش از حد در مورد این فناوری هشدار می‌دهد.

در این باره فاین تأکید کرد: برای کسانی که در طول زندگی بینایی خود را از دست داده‌اند و ممکن است به شدت منتظر راه حلی باشند باید انتظارات واقع بینانه تری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا