بازارفیدفید برترفین تک و فناوریموبایلنرم‌افزار

نگرانی کاربران از به‌ روز رسانی جدید آیفون؛ تاخیر در انتشار iOS 18.1

اپل با به‌روزرسانی جدید آیفون، نگرانی‌هایی برای کاربران گوگل ایجاد کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که iOS 18.1 با تأخیر و مشکلات متعدد در پروتکل RCS معرفی می‌شود. کاربران آیفون تمایلی به استفاده از RCS ندارند و واتساپ به عنوان پیام‌رسان اصلی در بسیاری از کشورها باقی مانده است.

به‌روزترین‌ها| اپل با به‌روزرسانی جدید آیفون خود، خبرهای نگران‌کننده‌ای برای میلیون‌ها کاربر گوگل به همراه آورده است. بر اساس گزارش‌های اخیر، تنها چند هفته باقی مانده تا انتشار iOS 18.1، که قرار است با تاخیر ویژگی Apple Intelligence، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های iOS جدید، عرضه شود. اما تا آن زمان، مهم‌ترین به‌روزرسانی برای آیفون همچنان مربوط به RCS است؛ پروتکل جدیدی که به‌طور گسترده جایگزین پیامک‌های سنتی (SMS) شده است، هرچند که این به‌روزرسانی نیز با مشکلات متعددی همراه است.

از مهم‌ترین مشکلات به‌روزرسانی RCS می‌توان به عدم رمزنگاری سرتاسری اشاره کرد؛ نبود این ویژگی از دید بسیاری از کاربران و کارشناسان به عنوان یک عقب‌گرد مهم تلقی می‌شود. علاوه بر این، پشتیبانی ناقص از سوی اپراتورهای مختلف، عدم یکپارچگی کامل با iMessage، و ادامه استفاده از حباب‌های سبز، که نشان می‌دهند پیام‌ها از طریق SMS ارسال شده‌اند، از دیگر مشکلات این پروتکل هستند. در حالی که گوگل سال‌ها برای به‌کارگیری RCS در آیفون‌ها تلاش می‌کرد، اپل به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های گوگل را نادیده گرفته و به پایگاه کاربران گسترده خود در ایالات متحده، که بیشتر از iMessage استفاده می‌کردند، اتکا داشته است.

عدم استقبال کاربران آیفون از RCS

گوگل از مدت‌ها پیش اپل را به‌خاطر استقرار ناقص و محدود RCS به تمسخر گرفته است، اما به‌صراحت نیز اعلام کرده که از این اقدام استقبال می‌کند. با این حال، همیشه این احتمال وجود داشت که کاربران گوگل به‌دلیل پیچیدگی‌های این پروتکل به آن اندازه‌ای که گوگل انتظار داشت از آن استقبال نکنند و اکنون به‌نظر می‌رسد این خطر به واقعیت تبدیل شده است.

نگرانی کاربران از به‌ روز رسانی جدید آیفون؛ تاخیر در انتشار iOS 18.1

به تازگی وب‌سایت Android Authority گزارش داده که «کاربران آیفون به اندازه کاربران اندروید علاقه‌ای به استفاده از RCS ندارند.» برخی موانع آشکار در مسیر پذیرش این پروتکل وجود دارد، به‌ویژه عدم پشتیبانی همه‌جانبه اپراتورها، اما مشکل اصلی بسیار ساده‌تر است: واتساپ. تأخیر زیاد در عرضه پروتکل RCS و عدم یکپارچگی کامل آن با iMessage باعث شده که واتساپ در بیشتر بازارهای جهان (به‌جز ایالات متحده و چین) به پیام‌رسان اصلی کاربران تبدیل شود.

به‌عنوان مثال، از زمانی که iOS 18 منتشر شده است، به‌ندرت کسی در اروپا، انگلستان یا آسیا درباره RCS صحبتی کرده است؛ همه از واتساپ استفاده می‌کنند. بسیاری از کاربران Android Authority نیز به همین موضوع اشاره کرده‌اند. یک کاربر می‌گوید: «من هرگز درک نکردم که این همه جنجال پیرامون iMessage و RCS برای چه بود. ۱۰۰٪ دوستانم که از آیفون استفاده می‌کنند چیزی از iMessage نمی‌دانند و ۱۰۰٪ دوستانم که اندروید دارند نیز از RCS بی‌خبرند. همه‌جا واتساپ استفاده می‌شود.»

پذیرش محدود RCS در بازارهای جهانی

استقبال کم از RCS تا حد زیادی به وضعیت متفاوت بازارهای جهانی برمی‌گردد. برای مثال، کاربران خارج از ایالات متحده و کانادا بیشتر به واتساپ و سایر پیام‌رسان‌ها عادت دارند و بنابراین علاقه‌ای به پروتکل‌های دیگر، از جمله RCS، نشان نمی‌دهند. با توجه به این که iMessage با رمزنگاری سرتاسری و امنیت بسیار بالا شناخته می‌شود، پذیرش یک پروتکل جایگزین که این ویژگی‌ها را کنار می‌گذارد، از دید بسیاری از کاربران آیفون عجیب و ناهماهنگ به‌نظر می‌رسد.

همین موضوع با اقدامات اخیر گوگل نیز پیچیده‌تر شده است. گوگل رمزنگاری سرتاسری را در پیام‌رسان‌های خود پیاده‌سازی کرده، به‌طوری که حتی خود گوگل نیز نمی‌تواند به محتوای پیام‌های کاربران دسترسی داشته باشد. اما این ویژگی در پروتکل RCS برای پیام‌های میان‌پلتفرمی از بین می‌رود. از طرف دیگر، واتساپ به‌تازگی اعلام کرده که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده دارد؛ رقمی که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر محبوبیت این پیام‌رسان در این کشور است. این در حالی است که تا پیش از این، پیام‌رسان‌های سنتی مانند SMS و iMessage همچنان در آمریکا محبوبیت بیشتری داشتند.

نگرانی کاربران از به‌ روز رسانی جدید آیفون؛ تاخیر در انتشار iOS 18.1

نتیجه‌گیری این شرایط این است که پروتکل RCS به‌نظر می‌رسد مشکلی را حل کرده که بسیاری از کاربران آن را به‌عنوان یک مشکل نمی‌دیدند. به گفته وب‌سایت Android Authority: «بسیاری از کاربران آیفون احساس می‌کنند که RCS و مزایای آن تنها بر افرادی که در آمریکای شمالی زندگی می‌کنند تأثیر می‌گذارد، جایی که iMessage هنوز هم محبوب است و نبرد میان حباب‌های سبز و آبی ادامه دارد. اما سایر کاربران از استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مانند واتساپ و مسنجر راضی هستند.»

تأثیر حباب‌های سبز بر روابط کاربران؛ چالش‌ها و انتخاب‌ها

تحقیقات جدیدی که توسط All About Cookies انجام شده نیز نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم (۲۲٪) از کاربران آیفون در ایالات متحده معتقدند که وقتی در یک گفت‌وگو با حباب سبز مواجه می‌شوند، دید منفی نسبت به شخص مقابل پیدا می‌کنند. همچنین تقریباً یک چهارم (۲۳٪) از این کاربران گفته‌اند که این موضوع حتی می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در روابط عاطفی باشد.

در همین راستا، حدود ۳۰٪ از کاربران اندروید اعلام کرده‌اند که به دلیل فشارهای اجتماعی و تمسخر از سوی کاربران آیفون، به فکر تعویض دستگاه خود و خرید آیفون افتاده‌اند. اما با توجه به اینکه پروتکل RCS هنوز هم نتوانسته مشکل حباب‌های سبز را حل کند، به‌نظر می‌رسد که این مشکل همچنان پابرجا باشد. هرچند قابلیت‌هایی مانند نشانگرهای تایپ و ارسال تصاویر با کیفیت بالاتر به این پروتکل اضافه شده، اما همچنان امنیت و حباب‌های آبی iMessage از جذابیت بیشتری برخوردار است.

نتیجه‌گیری این شرایط برای کاربران این است که اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی شخص ثالث، به‌ویژه واتساپ، همچنان بهترین گزینه برای ارتباط میان پلتفرمی محسوب می‌شوند. بر اساس گزارش All About Cookies، «بیش از ۴۲٪ از کاربران آیفون از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی شخص ثالث مانند واتساپ استفاده می‌کنند تا با کاربران دستگاه‌های غیر iOS ارتباط برقرار کنند.» این مسئله برای کاربران مفید است، اما برای گوگل و کاربران پیام‌رسان‌های آن چندان امیدوارکننده نیست.

در نهایت، اپل با تصمیم به ادامه استفاده از حباب‌های مختلف در پیام‌رسان‌ها و پذیرش پروتکلی که به اپراتورها وابسته است، به‌نظر می‌رسد در مراحل اولیه اجرای RCS موفقیت چندانی کسب نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا