اقتصاد ایرانخودرو

تعرفه 20 درصدی خودرو، قطعه‌سازی را به سمت واردات می‌برد

نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: اگر تعرفه خودرو ۲۰ درصد شود، باید تعرفه قطعات به ۴ یا ۵ درصد برسد؛ در غیر این صورت، قطعه‌سازی به سمت واردات رانده و تولید تعطیل خواهد شد.

به‌روزترین‌ها؛ محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در نشست خبری این انجمن اظهار کرد: «در جلسه‌ای با مسئولان ایران‌خودرو، اعلام شد که از ابتدای سال تا امروز، دو ماه از فعالیت کارخانه متوقف بوده و تنها سه ماه تولید انجام شده است. این تعطیلی‌ها کاملاً اجباری بوده؛ بخشی به‌دلیل تعطیلات ناشی از شرایط جنگی و بخشی دیگر به‌دلیل تعطیلات تابستانی اجباری، آن هم به علت نبود مواد اولیه. به بیان دیگر، در پنج ماه گذشته، دو ماه واحدها تعطیل و فقط سه ماه فعال بوده‌اند.»

تعرفه قطعات نباید قربانی تعرفه خودرو شود

این مقام صنفی در مورد رویکرد انجمن در مواجه با تعرفه خودرو تصریح کرد: «به هیچ‌وجه مخالف واردات خودرو نیستیم، این قدم اول است. اما اگر کشورهای مختلف را بررسی کنیم، حتی ترکیه که کنار دست ماست و اقتصاد آزاد دارد، هم‌اکنون هزینه واردات خودرو در آن بیش از 100 درصد است. البته این هزینه‌ها نه به اسم تعرفه، بلکه تحت عنوان مالیات وضع شده است. بسیاری از کشورها چنین سازوکاری دارند.»

وی اضافه کرد: «سؤال اینجاست که چرا در این مدت اصلاً خودرو وارد نشده است؟ در 6ماه گذشته چرا هیچ وارداتی انجام نشده؟ ما سال‌هایی داشتیم که تا 100هزار دستگاه خودرو وارد می‌شد و در آن زمان هم اعتراضی به واردات نداشتیم. امروز که می‌پرسیم چرا تعرفه پایین است، در شرایطی است که حتی آمریکا، که خود مهد سرمایه‌گذاری و آزادسازی اقتصادی است، برای حمایت از تولید داخلی تعرفه تعیین می‌کند.»

این قطعه‌ساز ادامه داد: «ما می‌گوییم میزان تعرفه باید به نحوی باشد که به صنعت قطعه‌سازی لطمه نزند. اگر تعرفه خودرو را ۲۰ درصد بگذارند، معنایش این است که باید تعرفه قطعات چهار تا پنج درصد شود، زیرا طبق قانون گمرکی، تعرفه اجزاء نمی‌تواند بیشتر از تعرفه کل باشد. در غیر این صورت، قطعه‌سازی که سال‌ها برای توسعه آن زحمت کشیده شده هم به سمت واردات رانده می‌شود و تولید تعطیل خواهد شد.»

انتخاب کیفیت؛ حق خریدار است

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه درباره تعرفه واردات خودرو تاکید کرد: «دولت پیش از آنکه قانونی را وضع کند که به یک صنف یا مجموعه‌ای آسیب می‌زند، باید از آن‌ها استعلام و نظرخواهی کند. تاکنون هیچ نظرخواهی از انجمن قطعه‌سازان، که بیشترین تأثیر را در این بخش دارند، انجام نشده است.»

وی اضافه کرد: «حتی متن قانونی مصوب مجلس را هم تفسیر کرده‌اند و گفته‌اند از ۱۰۰ درصد، حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۱۶۰ درصد تعرفه دریافت می‌کنند. نه استعلامی صورت گرفته و نه پرسشی مطرح شده است. اگر قرار است کار درست انجام شود، باید مطابق قانون عمل کنیم.»

نجفی‌منش یادآور شد: «قانون در بند ۹۰ اصل ۴۴ تصریح می‌کند که اگر دولت وارد قیمت‌گذاری کالایی شد و موجب ضرر و زیان گردید، باید آن زیان را جبران کند. به این معنا که حتی اگر دولت بخواهد خودرو را مجانی به مردم بدهد، باید زیان خودروساز را جبران کند. بنابراین، اگر اراده دارند قیمت خودرو حتی صفر باشد، اشکالی ندارد، اما جبران خسارت باید انجام گیرد.»

وی در پایان اظهار داشت: «در موضوع کیفیت هم بهتر است با توجه به اینکه هم خودروهای وارداتی و هم خودروهای داخلی به وفور موجود است، انتخاب را به خریدار بسپاریم تا مردم خود تصمیم بگیرند چه خودرویی سوار شوند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا