نصرالله سردشتی درخصوص وضعیت فعلی بازار جهانی کشتیهای نفتکش، افزود: در حال حاضر بازار اجاره کشتیهای نفتکش پس از گذر از سالهای ضعف و رکود شدید، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که کاهش شدید بهای نفت ظرف یکسال اخیر به افزایش تقاضا برای خرید و حمل محمولات نفتی منجر شده که این عامل در کنار سایر عوامل مقطعی دیگر؛ تقویت بازار کشتیهای نفتکش و افزایش نرخ های اجاره را در پی داشته است.
وی درباره تاثیر بازگشت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در بازارهای بین المللی پس از لغو تحریم ها نیز گفت: بازگشت کشتی های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای بینالمللی به دلایل مختلف تاثیری در وضعیت بازار حمل و نقل دریایی مواد نفتی و کاهش نرخهای اجاره و کرایههای حمل نخواهد داشت.
وی در تشریح این دلایل اظهار داشت: از آنجا که ایران قصد دارد پس از تحریم بلافاصله به افزایش تولید اقدام کند و سهمیه صادراتی قبلی خود را به میزان 2.5 میلیون بشکه در روز احیا کند، نفتکشهای ایرانی که مسوولیت صادرات نفت خام کشور را برعهده دارند با این افزایش، بیشتر از گذشته در خدمت صادرات نفت کشور قرار خواهند گرفت.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران افزود: افزایش صادرات نفت خام کشور به میزان دو برابر سطح فعلی(1.2 تا 1.3 میلیون بشکه در روز) مستلزم بکارگیری 17 فروند نفتکش VLCC در ماه است که انتظار میرود این ظرفیت به طور کامل به نفتکشهای ایرانی اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: پیشبینی میشود با افزایش ورود نفت ایران به بازار، بازار نفت که در حال حاضر نیز با مازاد عرضه مواجه است شاهد کاهش بیشتر بهای نفت باشد که این امر به افزایش مصرف و البته رونق حمل و نقل جهانی آن منجر خواهد شد.
سردشتی با بیان اینکه در این شرایط، جهان با اشتیاق بیشتری خواهان استفاده از نفت ارزان قیمت خواهد بود، ادامه داد: این در حالی است که درحال حاضر مصرف نفت و فرآوردههای نفتی در آمریکا به دلیل سقوط قیمتها بسیار افزیش یافته است که البته مشابه این وضعیت کمابیش در سایر کشورهای مصرف کننده نیز مشاهده میشود.
وی به ذخیره سازی نفت در روی آب توسط سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ازطرف دیگر با توجه به ارزان تر شدن قیمت نفت و ورود نفت اضافی ایران به بازار، خریداران ذخیرهساز از جمله چین و هند رغبت بیشتری به خرید نفت ارزان و ذخیره کردن آن از خود نشان میدهند.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت مخازن ذخیره ساز زمینی، بخشی از نفت خریداری شده باید در روی آب ذخیره شود طبیعتا این امر به بکارگیری تعداد بیشتری از نفتکشهای VLCC ناوگان جهانی و افزایش نرخ اجاره آنها منجرخواهد شد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر تعدادی از کشتیهای نفتکش در سطح جهانی به عنوان مخزن ذخیره نفت بکار گرفته شدهاند با ادامه کاهش قیمت نفت و افزایش خرید آن، میزان ذخیره نفت روی کشتیها نیز افزایش خواهد یافت.
سردشتی اضافه کرد: علاوه براین از آنجا که نفت کوره با سولفور بالا در اروپا مشتری ندارد، شاهد جابجایی این محصول از شمال اروپا و دریای کارائیب، مدیترانه به سمت سنگاپور و خاور دور خواهیم بود که در این صورت تعدادی از کشتیهای نفتکش 100 تا 300 هزار تنی به عنوان مخزن شناور نفت کوره بکار گرفته خواهند شد که این اتفاق به تداوم و افزایش نرخ های اجاره منجر خواهد شد.
وی افزود: در این شرایط ورود کشتیهای ما به بازار، به حفظ این وضعیت و جلوگیری از کاهش نرخ ها کمک خواهد کرد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که مخازن نفت خام ترش جهان عمدتا در خاورمیانه قرار دارد، در صورت جایگزین شدن ایران به جای سایر کشورهای تولید کننده /صادر کننده این نوع محموله در این منطقه و با توجه به عدم تغییر در مسافت (تن – مایل)هیچگونه تاثیر منفی در بکارگیری کشتی های نفتکش ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: تنها موردی که ممکن است با ورود کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای جهانی رخ دهد این است که برخی از مشتریان قبلی ما از جمله هند که نفت مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند نیجریه و دریای کارائیب تامین میکردند به سراغ ایران بیایند که در این صورت نفت ایران میتواند تن- مایل (مسافت) را دستخوش تغییراتی کند و اثر معکوس در بازار بگذارد.
سردشتی با بیان اینکه در پی کاهش بهای نفت، ظرفیت ذخایر استراتژیک برخی از کشورها از جمله آمریکا و ژاپن افزایش یافته است، گفت: انتظار میرود در صورت کاهش بیشتر بهای نفت، میزان ذخائر جهانی نیز افزایش یابد به عنوان مثال میزان ذخائر جهانی در چهار ماهه نخست سال 2015 حدود 1.9 میلیون بشکه در روز بودکه این میزان در چهار ماهه دوم سال جاری میلادی به 3.3 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
به گزارش شرکت ملی نفتکش، وی افزود: از طرف دیگر از آنجا که در سالهای گذشته به دلیل نامناسب بودن وضعیت بازار، ساخت کشتیهای نفتکش زیادی سفارش داده نشده است بنابراین در سال 2015 و همچنین 2016 نیز همانند سال های اخیر، تعداد کشتیهای نوساز وارده به بازار، قابل توجه نخواهد بود که دراین شرایط و باتوجه به عرضه مازاد نفت، ورود کشتیهای ما به بازار، باعث حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افت آن خواهد شد.