حال تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی خوب نیست؛ تولید با سود 17 درصدی و تورم 50 درصدی امکان پذیر نیست

به‌روزترین‌ها| جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی و ملزومات دارویی کشور نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی در شهرآفتاب گفت: اگر امروز با افتخار نمایشگاه دائمی از یک بیمارستانی که به طور کامل تجهیزات آن ایرانی است افتتاح می شود تنها به دلیل این است که همکاری های خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

وی  با انتقاد از شرایط تولید اضافه کرد: هرچند چند سالی است که به موضوع تولید و اهمیت آن پرداخته می شود اما نمی دانیم چرا به تولید اولویت داده نمی شود. این درحالی است که اگر می خواهیم تولید بالنده شود باید حال تولیدکنندگان را بهبود ببخشیم، متاسفانه امروز حال تولیدکننده خوب نیست.

سعیدلو ادامه داد: مسئولان باید بحث گردش در نقدینگی در تولید تجهیزات پزشکی را جدی بگیرند؛ چرا که در شرایطی که تورم اقتصادی در حدود 50 درصد است ادامه فعالیت تولیدکنندگانی که با حاشیه سود 17 درصد کالای خود را در اختیار بیمارستان قرار می دهد و بعد از یک و نیم سال هنوز مطالبات شان را دریافت نکرده اند دشوار است.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی تصریح کرد: بدون گردش نقدینگی فقط می توان نسبت به حفظ وضعیت موجود اقدام کرد. اگر می خواهیم 50 درصد از تجهیزات سرمایه ای و 80 درصد از تجهیزات مصرفی را توسعه دهیم باید این مسائلی که جزو بدیهات است را برطرف کرد.

وی افزود: امیدوار هستیم در سال 1403 این مسائل و مشکلات برطرف شود. همچنین توانمندی اقتصادی کشور نشان می دهد که این مشکلات غیرقابل حل نیستند و نیاز است که مشکلات حوزه تولید حل و فصل شود تا تولید کننده به فکر تولید محصولات جدیدتر باشد.

سعیدلو با اشاره به فرسودگی خطوط تولید تجهیزات پزشکی کشور ادامه داد: در این حوزه نیاز به سرمایه گذاری است و اگر ارز ترجیحی است باید در اختیار خطوط تولید قرار گیرد. وقتی به یک کالای مصرفی ارز داده می شود بعد از مدتی ارز از بین می رود اما وقتی خط تولید ایجاد می کنیم و خطوط تولید به روز است هم محصولات کیفی تر و قابل رقابت تر می شود و هم اینکه سالیان سال می توانیم از این خطوط بهره مند شویم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با انتقاد از سیاست قیمت گذاری دستوری گفت: سوالی که مطرح می شود این است که کدام کشور توسعه یافته با قیمت گذاری دستوری به جایی رسیده است که بخواهیم این مسیر را دنیال کنیم؟ اجازه دهیم که بازار خودش را متعادل کند و قیمت ها در یک بستر رقابتی سالم کنترل شود.

وی اضافه کرد: این قیمت گذاری دستوری به تولید لطمه می‌ زند و همه کسانی که در این حوزه فعال هستند از این پدیده رنج می ‌برند. متاسفانه سرعت دستگاه های دولتی با سرعت تورم هماهنگ نیست. بنابراین اگر قیمت گذاری دستوری می شود فقط شامل کالاهایی که ارز ترجیحی می‌ گیرند شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا