اعمال ممنوعیت واردات تجهیزات پزشکی برای حمایت از تولیدکننده داخلی؛ مراحل اخذ پروانه های جدید تسهیل می شود

به‌روزترین‌ها| اسحاق عامری معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره برنامه های وزارت بهداشت در سال 1403 در گفت و گو با به‌روزترین‌ها گفت: شعار اصلی مان همانی است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند: «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ برای اینکه این جهش تولید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد نیز بحث تفویض اختیار و موضوع برون سپاری و تمرکز زدایی از مرکز را در برنامه کاری مان قرار داده ایم.

وی با اشاره به بهبود روند اخذ پروانه برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اضافه کرد: دسترسی تولیدکننده به حاکمیت برای گرفتن پروانه هایشان راحت تر خواهد شد، برای دست یابی به این مهم نیز تا پایان سال بخش به بخش تفیض اختیار انجام می دهیم و نسبت به برون سپاری کارها اقدام خواهیم کرد.

کاهش نیاز ارزی با تولید داخل

عامری با اشاره به روند رو به رشد و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی کشور ادامه داد: در این حوزه میزان ارزی که طی این سال ها دریافت کرده ایم، سال به سال رو به کاهش است و تعداد تولیدکننده ها که نیز در حال افزایش هستند. همچنین با توجه به شاخص های جمعیتی شاهد هستیم که میزان عمل های جراحی نیز رو به افزایش است که همین موضوع نشان دهنده رشد تولید تجهیزات پزشکی است.

معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در خیلی از کالاها خودکفا شده اند تاکید کرد: دسته بندی تجهیزات پزشکی شامل تی تولید تی یک تا تی چهار می شود؛ کالاهایی که تولید می شود تی یک گذاشته ایم و اجازه واردات به آن ها را نمی دهیم.

وی تصریح کرد: به مرور لیست ممنوعیت واردات تجهیزات پزشکی با تولید با کیفیت و تضمین کننده سلامت مردم افزایش خواهد یافت و این صنعت مسیر رو به رشد و توسعه ای را طی خواهد کرد.

هر ماه پنج محصول جدید

معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که تا پایان سال جاری ثبت چند پروانه جدید پیش بینی شده است گفت:  برنامه مان این است که تا پایان سال هرماه حداقل پنج محصول و یک کارخانه جدید به صنعت اضافه شود. بنابراین باید ببینیم با زیرساخت هایی که فراهم شده تا پایان سال چقدر این برنامه محقق خواهد شد؟

عامری در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان با توجه به مطالبات 10 همتی شان از بخش دولتی چقدر توان توسعه و تولید محصول جدید دارند افزود: هرچند مطالبات تولیدکنندگان کم نیست اما خوشبختانه هر روز شاهد افزایش آن ها در صنف تجهیزات پزشکی هستیم. همانطور که می دانید در این بخش عمده تولیدکننده ها، تولیدکننده خصوصی و شرکت ها نیز از نوع کسب و کارهای خانوادگی هستند.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان صنف تجهیزات پزشکی تاکنون صادقانه و با تمامی فراز و نشیب ها در کنار ما برای سلامت مردم حضور داشته اند و تلاش کرده اند. بنابراین طی این 15 سال اخیر ندیده ام و نشنیده ام که یک تولیدکننده هر چقدر هم مطالبه داشته باشد سلامت مردم را برای منافع مالی خود گرو کشی کند.

عامری ادامه داد: ما نیز در سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی آن تمام تلاش مان این است که در برنامه های توسعه ای و بودجه های سالیانه بحث مطالبات شرکت ها را خیلی جدی تر ببینیم. امید است از این پس نیز شاهد این نباشیم که روزی یک شرکت به خاطر عدم نقدینگی تعطیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا