ششمین نمایشگاه بین المللی فارمکس ٢٠٢۴ افتتاح شد؛ دست یابی به خودکفایی 72 درصدی در تولید مواد موثره دارویی

به‌روزترین‌ها| ششمین نمایشگاه بین المللی فارمکس ٢٠٢۴ با حضور سیدحیدرمحمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، فرامرز اختراحی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی و جمعی از مدیران عرصه تولید دارو و مواد موثره دارویی آغاز به کار کرد.

نزدیک به خودکفایی 100 درصدی در تولید دارو

فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس اعلام کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود تحریم‌های شدید، کشور قادر به تولید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود بوده و اکنون این توانمندی به مرز خودکفایی کامل در تولید دارو نزدیک شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها از بابت صادرات محصولات و بسته‌بندی‌های دارویی نگرانی نداریم، بلکه توانسته‌ایم 16 قرارداد مهم برای انتقال دانش فنی و تولید مولکول‌ها با کشورهای دیگر منعقد کنیم.

به گفته اختراعی، پس از شیوع ویروس کرونا، اهمیت استقلال در تولید دارو و مواد موثره دارویی در جهان به وضوح افزایش یافت، این در حالی است که هنوز برخی از کشورهای پیشرفته نتوانسته‌اند در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته باشند.

وی با اشاره به عمق قابل توجه ساخت تولید مواد اولیه دارویی در کشور ادامه داد: در حالی که تنها 30 درصد از مواد اولیه دارو در کشورهای اروپایی تولید می‌شود، این رقم در کشور ما به 70 درصد می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی در انتها تاکید کرد: کشورهای منطقه همچون کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و الجزایر تمایل زیادی به واردات دانش فنی و تکنولوژی از کشور ما نشان داده‌اند و در این رابطه نیز تاکنون مذاکراتی را انجام داده ایم.

تاکید بر رفع موانع صادرات دارو

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس اظهار داشت: وزیر بهداشت در گذشته تأکید کرده بود که حداقل 20 درصد از تولیدات هر واحد تولیدی باید بدون تشریفات قانونی اجازه صادرات داشته باشد. با این حال، در بدنه مدیران اجرایی این مهم با موانع مختلف و محدودسازی‌هایی در بخش صادرات مواجه بود.

وی افزود: علیرغم اینکه صادرات دارو در سه سال اخیر 80 درصد رشد داشته، اما ظرفیت بالقوه‌ای برای دستیابی به جهش‌های بیشتری نیز در این حوزه وجود دارد؛ به عنوان مثال بازار جهانی دارویی ساده مانند استامینوفن به 14 میلیارد دلار می‌رسد که با صادرات این دارو در تراز بین‌الملل می‌توانستیم رشد قابل توجهی داشته باشیم.

برادران با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره خودکفایی در تولید مواد اولیه دارویی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی، ادامه داد: در حال حاضر در تولید 72 درصد از مواد موثره دارویی خودکفا شده‌ایم.

وی افزود: اگر نمی‌توانستیم داروها را در داخل کشور تولید کنیم، برای واردات آنها نیاز به بیش از 100 میلیارد دلار ارز داشتیم. با توجه به اینکه اکنون بیش از 97 درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شوند، تنها حدود 2 تا 3 میلیارد دلار هزینه صرف واردات می‌کنیم و برای کمتر از 3 درصد از داروهای وارداتی نیز مقادیر زیادی ارز از کشور خارج می‌شود.

وی ادامه داد: به کمک شرکت‌های تولیدکننده، توانمندی لازم را کسب کرده‌ایم که نه تنها نیاز کشور، بلکه نیاز منطقه را نیز تامین کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به ضرورت کاهش هزینه‌های ارزی، بیان کرد: برخی فسادهای موجود در صنعت دارو و مافیای واردات دارو را منکر می‌شوند. اما هنگامی که از مافیای واردات دارو صحبت می‌کنیم، این موضوع را نادیده می‌گیرند، در حالی که پرونده مکمل‌های منقضی و داروهایی که به اسم داروی خارجی و با ارز وارد شده بودند، همچنان باز است.

بازار دارویی و چالش‌های پیش رو

سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در انتها بیان داشت: از آغاز سال 1403، بازار دارویی کشور حدود 45 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان، 98 درصد به داروهای تولیدی داخلی و 2 درصد به داروهای وارداتی اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر ریالی بیشترین فروش مربوط به کدام گروه از داروها بوده است افزود: کپسول آموکسی‌سیلین، آی‌وی‌آی‌جی و سرم سدیم کلراید بیشتر سهم از فروش داروها را به خود اختصاص داده اند که این امر نشان‌دهنده مصرف و تجویز غیرمنطقی این داروها است.

محمدی ادامه داد: در سه‌ماهه اول سال جاری، از نظر تعداد فروش، آموکسی‌سیلین با فروش 500 میلیون عددی در صدر، قرص سرماخوردگی در رتبه دوم و متفورمین در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تامین شیرخشک و دارو وابسته به تخصیص ارز و نقدینگی است، اما از 1.5 میلیارد دلار تخصیص‌یافته به صنعت دارو، تنها حدود 600 میلیون دلار تامین شده است. این امر نشان‌دهنده مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان است.

محمدی ادامه داد: علاوه بر مشکلات گفته شده یکی دیگر از مشکلات اصلی، عدم بازگشت سرمایه، به‌ویژه در مراکز درمانی دولتی با گردش مالی زیاد است که به دلیل تأخیر در پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر، بدهی‌ها در این حوزه به 27 هزار میلیارد تومان در بخش دارو رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: هفته گذشته با پیگیری‌های صورت‌گرفته، حدود 20 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد تا به رفع مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد. تاکنون 7 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و از سازمان تامین اجتماعی خواستاریم بدهی‌های خود به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را تسویه کند.

وی با اشاره به وضعیت تخصیص بودجه طرح دارویار نیز بیان کرد: امسال 15 هزار میلیارد تومان از سهم دارویار را دریافت کرده‌ایم که با وجود اینکه ممکن است عدد قابل توجهی نباشد، نسبت به سال گذشته بهبود یافته، این درحالی است که مجموع ارز تخصیص‌یافته به تولید مواد اولیه دارویی در سال گذشته به حدود یک میلیارد و 160 میلیون دلار رسیده است.

شایان ذکر است که ششمین نمایشگاه فارمکس از امروز تا 17 تیرماه با حضور 480 شرکت فعال در حوزه‌های تولید مواد اولیه، تجهیزات داروسازی، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، داروهای گیاهی و بسته‌بندی دارویی در محل نمایشگاه‌های شهر آفتاب در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا