اعمال تعرفه‌های موقت اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی چینی؛ مذاکرات بی‌نتیجه ماند

به‌روزترین‌ها| پس از اعلام تعرفه‌های جدید بر واردات خودروهای الکتریکی چینی در اوایل ژوئن، اتحادیه اروپا این تعرفه‌ها را بازبینی کرد و از امروز به صورت موقت اجرایی شدند. این تعرفه‌ها بسته به چند عامل، از ۱۷.۴ درصد تا ۳۷.۶ درصد متغیر است. این مالیات‌های وارداتی جدید علاوه بر ۱۰ درصد تعرفه قبلی، از روز جمعه به صورت موقت اعمال می‌شوند و در ماه نوامبر به تعرفه‌های قطعی تبدیل خواهند شد.

مذاکرات همچنان ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد چین و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند به توافق برسند. کمیسیون اروپا معتقد است شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی چینی از یارانه‌های نامناسب برخوردار می‌شوند که در نهایت به تولید داخلی آسیب می‌زند.

شرکت‌های MG و SAIC Motor که با تحقیقات اتحادیه اروپا همکاری نکردند، با تعرفه ۳۷.۶ درصدی مواجه می‌شوند، در حالی که Geely و BYD به ترتیب ۱۹.۹ درصد و ۱۷.۴ درصد تعرفه دارند. خودروسازانی که همکاری کردند اما به صورت جداگانه نمونه‌گیری نشدند، به طور متوسط ۲۰.۸ درصد تعرفه واردات دارند.

تا ماه نوامبر هنوز زمان باقی است و ممکن است طرفین به توافق برسند یا اتحادیه اروپا حداقل تعرفه‌های پیشنهادی را کاهش دهد. در همین حال، چین تهدید کرده است که تحقیقات خود را درباره واردات گوشت خوک، محصولات کشاورزی، صنعت هوانوردی و خودروهای با موتورهای بزرگ از اتحادیه اروپا آغاز کند.

نمایندگان شرکت‌های نیو و اکسپنگ اعلام کردند که این دو شرکت همچنان به بازار اروپا متعهد هستند و اکسپنگ در حال بررسی گزینه راه‌اندازی یک واحد تولیدی محلی برای دور زدن تعرفه‌ها است. هر دو شرکت اظهار داشتند که قیمت‌ها در حال حاضر تحت تأثیر تعرفه‌های جدید قرار نخواهد گرفت، اما ممکن است در آینده تعدیل شوند. اکسپنگ حتی اعلام کرد که مشتریانی که خودروی جدید این شرکت را سفارش داده‌اند یا در حال سفارش هستند، با قیمت فعلی آن را دریافت خواهند کرد و تعرفه‌ها حتی اگر خودرو پس از اعمال آن‌ها برسد، اعمال نخواهد شد.

پیش از این، خودروسازان آلمانی مانند مرسدس بنز، BMW و فولکس واگن از اتحادیه اروپا خواسته بودند که از برداشتن گام بعدی خودداری و استراتژی تعرفه‌ای خود را بازنگری کند. شاید این سه خودروساز نگران هستند که چین در اقدامی متقابل، مالیات‌هایی بر واردات از آلمان اعمال کند. در نهایت، چین بزرگترین بازار این خودروسازان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا