اخبار برگزیدهسلامتفناوریفیدفید برتر

نقش حیاتی داروسازان در عصر نوآوری و فناوری سلامت

در چهل و ششمین همایش روز داروساز، دستاوردها و چالش‌های حوزه داروسازی به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت. این همایش بر نقش برجسته داروسازان در تولید علم، فناوری و نوآوری در حوزه سلامت تأکید داشت و همچنین به مشکلات موجود در نظام سلامت و اهمیت شخصی‌سازی درمان‌ها و تولید داروهای پرسنالایز شده پرداخت.

به‌روزترین‌ها| یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در چهل و ششمین همایش ضمن تبریک روز داروساز با تأکید بر نقش مهم داروسازان در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و درمانی کشور گفت: یکی از وظایف دانشگاه‌های کشور تولید علم است.

وی افزود: به سامانه سنجی وزارت بهداشت که نگاهی بیندازید، درصد قابل توجهی از محققین و پژوهشگران که جزو یک درصد برتر دنیا هستند، داروساز هستند. این نکته اول است؛ نکته دوم این است که در ارزیابی محققین و پژوهشگران دنیا، کشور ما دارای هفت نفر از افرادی است که بیشترین ارجاعات را دارند که سه نفر از آنان در حوزه وزارت بهداشت فعال هستند.

پناهی ادامه داد: نکته سوم اینکه ما در کشور حدود ۲۸۰ دانشمند به‌طور ویژه و مشخص داریم که این دانشمندان یک درصد داروسازان جزو آنان هستند. تفاوت ویژه داروسازان با دیگران در این است که علاوه بر تولید علم و چاپ مقالات و کتاب‌ها، در عرصه فناوری هم نقش بسزایی دارند. این روزها، کشورها نیاز جدی به فناوری دارند و داروسازان ما در این زمینه شکوفا هستند و در ارزشیابی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها سهم قابل توجهی دارند.

وی با اشاره به رتبه علمی کشور در دنیا که ۱۶ است، اظهار داشت: رتبه علمی داروسازان در این حوزه حتی بالاتر است و این نشان‌دهنده کار ارزشمندی است که داروسازان انجام می‌دهند. همچنین در حوزه فناوری، سهم کشور ما در سال 2014 رتبه ما 120 بود اما الان 62 است و همین موضوع نشان دهنده سهم بالای داروسازان در تولید علم و فناوری است.

مشکلات نظام سلامت و نقش داروسازان

پناهی به بررسی ناکارآمدی نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: علل مختلفی برای این ناکارآمدی وجود دارد. سه علت از 10 علت مربوط به دارو است، از جمله مصرف یا تجویز غیرمنطقی دارو.

وی تصریح کرد: میانگین تعداد دارو در یک نسخه در دنیا حدود ۱.۸ تا ۲.۱ است، در حالی که در ایران حدود ۴ است. این یک معضل جدی است و نیاز به توجه و رفع دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از پزشکان خواست تا نگاه خود را به داروسازان تغییر دهند و فقط به آنها به عنوان تأمین‌کننده نگریسته نشود بلکه نقش آنها در توزیع، تولید و مصرف صحیح نیز مدنظر قرار گیرد. داروسازان علاوه بر تولید دارو باید در توزیع صحیح و مصرف منطقی دارو نیز نقش‌آفرینی کنند.

پناهی گفت: امروز نیاز داریم تا با توسعه علم بیماری‌ها و داروهای جدید، به عرصه‌هایی مانند بیماری‌های غیرواگیر و مدیریت مشکلات مرتبط با آن‌ها بیشتر توجه کنیم. در سال ۲۰۰۹ شایع‌ترین علتی که مردم می‌مردند بیماری‌های عفونی بود، اما در سال ۲۰۱۹ این علت به بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های نورولوژیک تغییر یافته است.

نیاز به شخصی‌ سازی درمان‌ ها با کمک داروسازان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: ما نمی‌توانیم با همان نگاه گذشته بیماری‌های جدید را مدیریت کنیم. بنابراین برای کنترل بهتر بیماری‌ها، باید به شخصی‌سازی درمان‌ها بپردازیم و روند بیماری‌ها را رصد کرده و توضیح بیماری‌ها را در کشور بررسی کنیم. عفلاوه بر این باید در تولید داروهایی که شخصی‌سازی شده‌اند ورود کنیم.

وی ادامه داد: مراکز علمی و انجمن‌ها باید نقش بیشتری در تولید و تجهیز دارو ایفا کنند و به مسائل جدید در علم و فناوری پرداخته شود. تغییرات اقلیمی و بیماری‌های ناشی از بی‌آبی و ریزگردها نیز معضلات جدی هستند که باید مدیریت شوند.

پناهی گفت: باید در کنار توانمندی‌های داروسازان، به روز مشکلات حوزه سلامت نیز توجه ویژه کنیم. افزایش امید به زندگی و کنترل بیماری‌های مرتبط با فشار خون و دیابت از جمله مواردی هستند که نیاز به مدیریت جدی دارند.

افتخار به دستاوردهای داروسازان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه به عنوان یک داروساز به رشته خود افتخار می کنم، گفت: شما داروسازان در عرصه‌های مختلف، از تولید تا علم و فناوری، جایگاهی برجسته دارید. در چهار سال گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان 2 برابر شده و محصولات متنوعی ساخته می‌شود. ما باید به تلاش ها، فداکاری‌ها و دستاوردهای شما افتخار کنیم.

پناهی با آرزوی موفقیت برای همه داروسازان افزود: من به عنوان نماینده شما در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته‌ام و یقیناً به توانمندی‌های شما ایمان دارم و امیدوارم در مسیر پیشرفت و توسعه علم و فناوری همواره موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا