هزینه سنگین قیمتگذاری دستوری؛ چه بر سر کیفیت خودرو آورده؟
![هزینه سنگین قیمتگذاری دستوری؛ چه بر سر کیفیت خودرو آورده؟ 1 هزینه سنگین قیمتگذاری دستوری؛ چه بر سر کیفیت خودرو آورده؟](https://berouztarinha.ir/wp-content/uploads/2025/02/170565020.jpg)
دوستزاده رئیس کمیسیون کیفیت انجمن همگن قطعهسازان کشور، با بیان اینکه کیفیت خودروهای ایرانی به دلیل قیمتگذاری دستوری و مشکلات اقتصادی کاهش یافته و این سیاستها موجب سردرگمی در کیفیت شده است، تاکید کرد: خودروسازان باید بر مسائل مهندسی تسلط داشته باشند تا کیفیت بهبود یابد.
بهروزترینها| قیمتگذاری دستوری در صنعت خودروسازی ایران به یکی از چالشهای بزرگ تبدیل شده است. این سیاست، در ظاهر به نفع مصرفکنندگان است، اما در عمل منجر به کاهش کیفیت خودروها، کاهش توان تولیدکنندگان و افزایش زیانهای خودروسازان شده است. این مشکلات، ریشه در سیاستهای نادرست اقتصادی دارند.
ابراهیم دوستزاده رئیس کمیسیون کیفیت انجمن همگن قطعهسازان کشور به تشریح وضعیت کیفیت در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: کیفیت، ماحصل صدها ساعت کار علمی و عملی با همکاری مشترک پنج خودروساز بزرگ، وزارت صمت، انجمن و ISQI است.
وی با بیان اینکه کیفیت در سطح خودرو گاهی اشکال دارد، افزود: وقتی به سطح سیستمها و مکانیزمها میرسیم، اشکالاتی را مشاهده میکنیم، اما در سطح قطعه، عمدتاً قطعات با کیفیت مطلوب هستند. گرهای که سالها در بحث کیفیت خودروسازی باز نشده، سردرگمی در این خصوص بوده است. قطعات، به عنوان پایینترین سطح، مطابق استانداردها و تستهای خود، پاس میشوند، اما وقتی مجموعه میشوند و یک مکانیزم را ایجاد میکنند، کیفیت مطلوب نیست.
دوستزاده با رد تقصیر قطعهسازان در این موضوع، تصریح کرد: قطعهساز استاندارد دارد، تست برند دارد و به او میگویند این قطعه را با این شرایط بساز. تست آن هم مورد تایید آزمایشگاه معتبر موسسه استاندارد قرار میگیرد. بنابراین قطعهساز در اینجا مرتکب اشتباهی نشده است.
وی در ادامه، خودروسازان را مسئول دانست و گفت: آیا این اشکال، اشکال خودروساز است؟ قطعاً بله. آیا میتواند کاری بکند؟ خیلی از خودروسازان دنیا نمیتوانند. در دنیا شرکتهایی هستند که خدمات STS میدهند و اینجا خلاء به نام عدم تسلط خودروساز بر مسائل مهندسی وجود دارد.
رئیس کمیسیون کیفیت انجمن همگن قطعهسازان کشور، با اشاره به نیاز به شرکتهایی که خدمات STS ارائه دهند، اظهار داشت: خودروساز و قطعهساز اگر بخواهند تغییراتی در قطعات ایجاد کنند و سیستمی را ایجاد کنند که چند سیستم شوند یک خودرو، نیاز به این خدمات دارند.
وی با اذعان به وجود ضعف در بخشهایی از خودروسازی داخلی، ابراز امیدواری کرد: با بهتر شدن شرایط اقتصادی صنعت خودروسازی، بتوانیم به مقوله مهندسی مرتبط با STS برسیم. البته تا زمانی که مشکلات قیمتگذاری دستوری و مسائل نقدینگی وجود دارد، با رفع مسائل مالی و اقتصادی خودروساز، میتوانیم مقوله افزایش کیفیت را بهتر از قبل فکر و عملیاتی کنیم.