کشاورز: تغییر نگرش، کلید عبور از بحران صنعت خودرو

کشاورز نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو تصریح کرد: مشکلات صنعت خودرو قابل حل است، اما نیازمند تغییر نگرش و اصلاح ساختارهای ناکارآمد هستیم. با استراتژیهای جدید، احیای برند ایرانخودرو بهزودی محقق خواهد شد و با بازپسگیری بخشی از بازار، بسیاری از چالشها را پشت سر خواهیم گذاشت.
به گزارش بهروزترینها؛ حمید کشاورز نماینده صاحبان اکثریت سهام ایرانخودرو، با تاکید بر چالشهای پیشروی صنعت خودرو اظهار داشت: ما صنعتگر هستیم و سالها در این حوزه تلاش کردهایم. مسیری دشوار در پیش داریم، اما با این باور قدم برداشتهایم که در ایران میتوان پیشرفت کرد، صنعتی موفق ساخت و به کشوری ثروتمند دست یافت.
وی با اشاره به تجربه خود در حوزه قطعهسازی گفت: در ۴۳ سال گذشته تلاشهای بسیاری را پشت سر گذاشتهایم. از دهه ۶۰ وارد عرصه قطعهسازی شدیم. آنچه ما را به سمت سهامداری ایرانخودرو سوق داد، تجربیاتمان در همان زمان بود. ما قطعات لوازم خانگی تولید میکردیم، اما متاسفانه نظام مدیریتی دولتی باعث شد بسیاری از شرکتها ورشکست شوند.
کشاورز با بیان اینکه بیش از یک دهه است در مدیریت ایرانخودرو فعالیت دارد، افزود: ۱۳ سال است که در هیات مدیره ایرانخودرو هستیم و ۱۶ سال است که جزو سهامداران محسوب میشویم. از وضعیت شرکت کاملاً آگاهیم. این شرکت در حال حاضر ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، اما از این شرایط واهمهای نداریم. مشکلات با قدرت و تصمیمگیریهای صحیح قابل رفع است.
وی درباره پیچیدگیهای ساختاری این شرکت اظهار داشت: ایرانخودرو زیرمجموعههای زیادی دارد که ضمن ایجاد لایههای بوروکراتیک، تمرکز بر وظایف اصلی را دشوار کردهاند. در آینده نزدیک و دوره میانمدت، این مسائل را بدون کاهش نیرو حل خواهیم کرد. حتی برنامه داریم متخصصان بیشتری را به مجموعه اضافه کنیم.
کشاورز در ادامه به مرور تاریخچه این صنعت پرداخت و گفت: در دهه ۴۰، مرحومان احمد و محمود خیامی به جای مونتاژ، تولید خودرو را هدف قرار دادند. این تصمیم، ظرفیت کشور برای ساخت خودرو را ثابت کرد. با این حال، متاسفانه در ۱۰ سال گذشته، این صنعت در مسیر سراشیبی قرار گرفته است و اعتماد عمومی به خودروسازان به شدت کاهش یافته است.
وی در تحلیل مشکلات موجود تاکید کرد: یکی از دلایل این وضعیت، نبود استراتژی مناسب در طراحی محصولات است. تنوع بیش از اندازه در قطعات مشکلات بزرگی ایجاد کرده است. سادهسازی در مهندسی و حذف برخی قطعات برای کاهش هزینه، اقدامی نابخشودنی است که به کیفیت خودرو لطمه میزند. در شرایط تحریمی، نباید اجازه داد قطعات کمدوام بر روی خودروها نصب شوند. علاوه بر این، تمرکز صرف بر افزایش تولید بدون توجه به کیفیت، مشکلات بسیاری را بوجود آورده است.
نماینده اکثریت سهام ایرانخودرو با اشاره به برنامههای پیشرو گفت: برای بازسازی برند ایرانخودرو، تغییر نگرش، اولویت دادن به کیفیت و توجه ویژه به نیروهای انسانی ضروری است. احیای برند ایرانخودرو به زودی اجرایی خواهد شد و بخشی از بازار از دست رفته را بازپس میگیریم. این اقدامات به حل بسیاری از مشکلات کمک خواهد کرد.
وی همچنین به چالشهای اقتصادی نمایندگیهای ایرانخودرو پرداخت و تصریح کرد: درآمد پایین و هزینههای بالای نمایندگیها، این بخش را تحت فشار قرار داده است. افزایش ارزش داراییهای فیزیکی در این صنعت، دیگر سرمایهگذاری در آن را از نظر اقتصادی توجیهپذیر نمیکند. از سوی دیگر، تورم بالا و تحریمها شرایط را پیچیدهتر کرده است. نهادهای قیمتگذار به حدی فشار وارد کردهاند که سود نمایندگیها به منفی ۲۰ درصد رسیده است.
کشاورز در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: قطعات بیکیفیت و کمدوام باید به صورت کامل از چرخه تولید کنار گذاشته شوند. از مردم بابت مشکلات گذشته عذرخواهی میکنیم و هدف ما، ارائه خدمات بهتر به مشتریان است تا بتوانیم رضایت آنها را جلب کنیم. در همین راستا، محصولات جدید و باکیفیتی به زودی وارد بازار خواهند شد. این برنامهها عملی بوده و هماکنون در حال اجرا هستند.
وی با اشاره به توانایی ایرانخودرو اظهار داشت: ما میتوانیم نیاز ۹۰ درصد جامعه را با خودروهای قابل قبول تامین کنیم و خدمات مناسبی ارائه دهیم. اما ۱۰ درصد باقی مانده که خودروی لوکس میخواهند، باید از طریق واردات تأمین شوند.
کشاورز همچنین با مرور تغییرات صنعت خودرو در سطح جهان گفت: ۱۵ سال پیش، شرکتهای اروپایی و ژاپنی بازیگران اصلی این صنعت بودند، اما امروزه چین با برندهای متنوع جایگزین آنها شده است. هرچند این مساله فرصتهایی ایجاد کرده، اما تهدیدهای خاص خود را نیز دارد. فناوریهای نوینی وارد بازار شدهاند، اما هزینههای بالای آن تولید داخل را دشوار کرده است.
در پایان وی خطاب به سیاستگذاران درخواست کرد: برای محصولات مختلف، سبد تعرفهای تعریف کنید. اگر بازار را به روی کالاهای ارزان باز کنیم، در نهایت مردم مجبور خواهند شد هزینه بیشتری پرداخت کنند. همچنین باید با مدلهای جدید، اقتصاد نمایندگیها را بهبود بخشیم. با کنار گذاشتن تعارف و نگاه واقعبینانه، میتوان به حل مشکلات صنعت خودرو امیدوار بود.