اخبار برگزیدهسلامتفناوریفناوری های نوینفیدفید برتر

انقلابی بزرگ در درمان فلج نخاعی؛ تراشه های مغزی ماسک موفق شدند

به‌روزترین‌ها| شرکت نورالینک ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده است که سیم‌های کوچک ایمپلنت تراشه مغزی کاشته شده در مغز اولین بیمار شرکت‌کننده در آزمایش این شرکت، اکنون کم و بیش پایدار و به نتایج مطلوبی نزدیک شده است.

در این رابطه یکی از مدیران این شرکت اعلام کرد که در ماه مه، تعدادی از سیم‌های ریز داخل مغز نولاند آرباگ، که به دلیل حادثه غواصی در سال ۲۰۱۶ از شانه‌ها به پایین فلج شده است، از جای خود خارج شده بودند.

دونگجین دی.جی سو، مدیر اجرایی نورالینک، توضیح داد: پس از انجام جراحی مغز، مدتی طول می‌کشد تا بافت‌ها در محل خود جا بیفتند و سیم‌ها را در جای خود ثابت و همه چیز پایدار شود.

آرباگ در آریزونا، تنها بیماری بوده که این ایمپلنت را دریافت کرده است. اما ماسک ابراز امیدواری می‌‌کند که با توجه پیشرفت های اخیر امسال تعداد متقاضيان این ایمپلنت افزایش قابل توجهی یابد.

این شرکت طی یک برنامه پخش زنده در شبکه اجتماعی ایکس اعلام شده که مدیران آن درحال انجام اقداماتی برای کاهش ریسک هستند که شامل شکل‌دهی به جمجمه و کاهش غلظت دی‌اکسید کربن در خون به سطح نرمال در بیماران می‌شود.

متیو مک‌دوگال رئیس جراحی مغز و اعصاب نورالینک، گفت: در ایمپلنت‌های آینده، برنامه ما این است که سطح جمجمه را به طور دقیق شکل دهیم تا فاصله زیر ایمپلنت را به حداقل برسانیم. این کار آن را به مغز نزدیک‌تر می‌کند و برخی از تنش‌ها روی سیم‌ها را از بین می‌برد.

نورالینک در حال آزمایش ایمپلنت خود است تا به بیماران فلج شده امکان استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را تنها با فکر کردن بدهد. این دستگاه با استفاده از سیم‌های ریز، که نازک‌تر از موی انسان هستند، سیگنال‌های مغز را دریافت کرده و آنها را به اقداماتی مانند حرکت دادن نشانگر ماوس روی صفحه کامپیوتر ترجمه می‌کند.

هرچند ماسک در طول پخش زنده اعلام کرده که این دستگاه به مغز آسیب نمی‌رساند اما در ابتدا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نگرانی‌های ایمنی را مطرح کرده بود. با این حال، در نهایت سال گذشته به این شرکت اجازه داده شد تا آزمایش‌های انسانی را آغاز کند.

تاکنون، این دستگاه به آرباگ امکان داده است تا بتواند بازی‌های ویدئویی انجام دهد، در اینترنت جستجو کند و نشانگر ماوس روی لپ‌تاپ خود را تنها با فکر کردن حرکت دهد.

همچنین بر اساس اعلام مدیران اجرایی نورالینک، این شرکت در حال کار بر روی دستگاه جدیدی است که معتقد است نیاز به نصف تعداد الکترودهای کاشته شده در مغز دارد تا آن را کارآمدتر و قدرتمندتر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا