پراید رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی
بهروزترینها– نوروز امسال همچون سالهای گذشته شاهد تصادفاتی بودیم که پراید در یکی از دو طرف تصادف قرار داشت و بیشترین آسیبها را به سرنشینان خود وارد کرد به طوری که هر روز چند خبر از تصادف پراید با خودروهای دیگر در رسانهها منعکس شد و سرنشینان خود را راهی بیمارستان یا دیار ابدی کرد.البته باید گفت خودروهای ناامن در سرتاسر جهان کم نیستند؛ در بسیاری از کشورهای جهان که قوانین سختگیرانهای در خصوص ایمنی خودروها وجود ندارد و تولید مدلهای ارزان قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایج است. ماجرای پراید نیز کم و بیش به همین ترتیب است، تولید این مدل در واقع به دلیل بیرقیب بودن در بازار فروش و نبود قوانین سختگیرانه ایمنی بود.
در چنین وضعیت غمناکی، هیچ جای تعجب ندارد که هر روزه شاهد تصادفات عجیب و دلخراش در کشورمان باشیم، تصادفاتی که گاهی تصاویر آن در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود تا بلکه سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرناک بودن رانندگی بیاحتیاط افزایش یابد. بر طبق شواهد، این روش ظاهراً نتایجی را نیز به دنبال داشته است، آنچنان که طی چند سال گذشته به رغم افزایش تعداد قابل توجه رانندگان و خودروها، از آمار مرگ و میر و تلفات جادهای در کشورمان کاسته شده است.
هرچند کارشناسان براین باورند که ایمنی پراید برای رانندگی در شهر کافی است اما برخی از تصادفات درون شهری تصاویری غمانگیزی برجای گذاشتهاند. وجود کپسول آتشنشانی در خودرو، یکی از نکات ایمنی غیر اجباری اما بسیار مفید فایده است که میتواند در شرایط بحرانی از بروز خسارات مادی و حتی جانی جلوگیری کند.
کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی بارها اعلام کردهاند که این خوردو برای استفاده در جادههای برون شهری مناسب نیست زیرا از حداقل ایمنی برخوردار بوده و در صورت بروز تصادف بیشترین صدمه را خواهد دید؛ از این رو آن را یک خودروی شهری تلقی کرده و در سالهای گذشته اصرار داشتند روند تولید آن متوقف شود.
زمانی که کارشناسان امر به یقین رسیدند که تولید خودروی پراید نه تنها به نفع مردم نیست بلکه پیامدهای منفی برای آنها خواهد داشت براین اساس تولید این خودرو را متوقف کرده اما خودروهای دیگر با همان مشخصات پراید اما با ظاهری متفاوت را وارد خط تولید کردند.
خانواده پراید در ایران
تولید پراید در واقع از از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچبک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدلهای اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو را کره جنوبی ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سالها فروش خوبی داشت اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش میرود برای مثال مدلهای هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمتترین خودروهای این شرکتها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سالهای گذشته شدهاست. پس از سالها جدال بر سر این خودرو، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.
پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدلهای مختلف تولید شدهاست. مدلهای مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچبک ۱۱۱، یک مدل لیفتبک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ میشوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانیهای جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته میشد و مدل هاچبک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.
سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدلهای ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ بهترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدلهای پراید میشوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفه یک ماهه در تولید را تجربه کرده بود.
انتقادات به ایمنی پراید
رئیس سازمان پزشکی قانونی وقت در سال ۹۲، پراید را رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد؛ بر این اساس وزارت صنعت در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف میشود و در راستای آغاز فرایند توقف تولید پراید، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد. البته این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد و شرکت سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را از سر گرفت.
در آبان ماه ۱۳۹۸، رئیس سایپا اعلام کرد که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز شدهاست و در تیرماه ۹۹ این خودرو بهطور کامل از رده خارج میشود. براین اساس تولید سایپا ۱۳۲ در دیماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در مرداد ۹۹ به پایان رسید و خودروهای تیبا، کوییک و ساینا جایگزین پراید شدند.
ایمن نبودن خودروهایی چون پراید علت اصلی خروج آنها از چرخه تولید بوده است؛ سردارسیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در سال ۹۹ به ایرنا درباره اقدام پلیس برای کاهش تصادفات رانندگی از رده خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ از مسیر تولید را یکی از این اقدامات برشمرد که هرچند خودروسازان توجیحاتی داشتند اما راهور نیز با دلایل فنی آمار و تحلیل هایی را گزارش کرد که در نهایت تصمیم به توقف این خودروها گرفته شود.
درخواست مردم از دولت
رضا درویش یک شهروند تهرانی است که از طریق خودروی پراید خود مسافرکشی میکند، در مورد ناایمن بودن این خبر میگوید: در سال ۸۹ خودرو پرایدم را خریداری کردم، بماند که با چه بدبختی این خودرو را خریدم تا نان زندگیام را درآورم، یکبار تصادف کردم آن هم تصادفی که هیچ نقشی در آن نداشتم، یعنی از دست رفتن کنترل خودرو و بیاحتیاطی عامل تصادف نبوده است بلکه ترکیدن چرخ عامل تصادف بود. بارها خواستم خودروام را عوض کنم اما شرایطش را نداشتم. این روزها صحبت از بالا بردن ایمنی خودرو است، کاش دولت یک فکری هم در مورد خودروهای بیکیفیتی که از قبل وارد چرخه شدهاند، بیندیشید تا ما نیز از شر این خودروهای ناایمن نجات پیدا کنیم.
احمد یک کارگر ساده است، از سال ۹۹ دارای یک خودرو پراید بوده و تاکنون نتوانسته خودروی خود را عوض کند؛ میگوید در سفرهای جادهای خیلی با احتیاط رانندگی میکنم تا اتفاقی برای خانوادهام رخ ندهد. در یکی از سفرهایی که در نوروز سال ۹۹ داشتم، شاهد تصادفی بودم که خودروی پراید به دو نیم شد، خیلی صحنه دردناک و عجیبی بود. باور نمیشد یک خودرو تا این حد نا ایمن و ضعیف باشد. تمام سرنشینان آن خودرو در دم جان باختند. ای کاش به فکر قشر کارگر باشند، ما که توان تعویض خودرو را نداریم، نیازمند کمک دولت هستیم تا به ما کمک کند تا حداقل بتوانیم از خودروهای دست دوم و ایمن استفاده کنیم.
زهرا یک شهروند تهرانی است که خانواده برادرش را در یک تصادف از دست داده است، میگوید: برادرم همراه همسر و ۲ فرزندش سوار خودروی پراید بودند که در اثر تصادف با خودروی سمند واژگون میشود و خودرو به دلیل سبک بودن به داخل دره سقوط میکند و همه سرنشینان خودرو کشته میشوند. از آن سال هر وقت خودروی پراید را میبینم، ناراحت میشوم از اینکه چرا نباید جان مردم برای خودروسازان مهم نباشد، آیا آنها حاضر هستند عزیزان خود را در چنین خودرویی سوار کنند؟ آیا نزد وجدان خود راحت هستند؟ چه بسیاری از هموطنانمان که در اثر برخورد این خودروی بیکیفیت جان خود را از دست داده یا معلول شدهاند. از دولت درخواست دارم فکری به حال آن دسته از اقشاری کنند که توان تعویض خودروی بیکیفیت خود را ندارند، کمک کنند تا مردم بتوانند با خودرویی ایمن خانواده خود را به مسافرت برده و با خیالی آسوده رانندگی کنند.
پس از دستورات رئیسجمهور به خودروسازان، وزیر صمت به طور میدانی پیگیر اجرای این دستورات شده است. فاطمی امین طی یک ماه اخیر دو بار از پارکینگ خودروسازان بازدید کرده تا میزان افزایش عرضه خودرو به مردم طبق دستور رئیسجمهور را رصد کند.
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ سیدرضا فاطمی امین در جریان بازدید از شرکت ایرانخودرو اعلام کرد: رئیسجمهوری در بازدید اخیر خود از شرکت ایرانخودرو، دستورهایی را در ۸ محور صادر و اهدافی را برای این صنعت تعیین کرد که از جمله آنها میتوان به لزوم افزایش ۱.۵ برابری میزان تولیدات خودرویی کشور در سال آینده، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و بروز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و ۶۰ هزار کیلومتر؛ اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تمامی این موارد در وزارت صنعت، معدن و تجارت احصاء شده و در تعامل با خودروسازان و متناسب با اهداف تعیینشده از دو خودروساز بزرگ کشور، برنامه اجرایی و عملیاتی لازم دریافت شده است که خوشبختانه بر اساس تحلیلهای از پیش انجام شده و اعلام آمادگی دو شرکت، امید فراوانی داریم در سال آینده همه اهداف محقق شده و شاهد جهش صنعت خودروسازی کشور باشیم.
آمادگی برای تولید خودروهای جدید
محمدرضا نجفیمنش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو در خصوص خروج خودروهای تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید سایپا و ایرانخودرو در سال جاری، از آمادگی کامل قطعهسازان برای تامین قطعات خودروهای جدید خبر داد.
با وجود سیاست درستی که دولت در پیش گرفته است، امید میرود تا در مورد خودروهای بیکیفیتی که در دست مردم مانده و از سوی دیگر توان خرید خودروی جدید با قیمتهای بالا را ندارند، فکری اندیشیده شود تا با کمک دولت شاهد کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات باشیم.
منبع: ابتکار