اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانتجارت

افتتاح فروشگاه صنایع‌ دستی ایران در اروپا همزمان با جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی»

در جریان بیست‌ودومین جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی»، وب‌سایت فروشگاه آنلاین صنایع دستی ایرانی در اروپا با هدف حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی به‌صورت برخط افتتاح شد. این رویداد، فرصتی برای گسترش صادرات صنایع دستی ایران و معرفی هنر فاخر ایرانی به بازارهای اروپا فراهم کرده است.

به‌روزترین‌ها| همزمان با برگزاری بیست و دومین جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی»، سایت فروشگاه مجازی صنایع دستی ایرانی در اروپا با حضور آرمان خالقی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران و صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با ارتباط مستقیم با شاهرخ میرزا حسینی رئیس مرکز تجاری ایران در اتحادیه اروپا، مرتضی مرادیان سفیر ایران در بوداپست کشور مجارستان، حسن ارگی رایزن تجاری ایران در مجارستان،‌ سالمی کارشناس و کنسول اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست و جمعی از فعالان اقتصادی صورت برخط افتتاح شد.

آرمان خالقی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بیست و دومین جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی»، با اشاره به هدف برگزاری این رویداد گفت: «در تلاشیم پلی بین تولیدکنندگان و نهادهای حاکمیتی دولت، مجلس و قوه قضاییه ایجاد کنیم تا صدای بخش تولید را به گوش مسئولان برسانیم و متقابلاً دیدگاه‌های مدیران دولتی را نیز به تولیدکنندگان منتقل کنیم.»

وی افزود: «جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» حاصل کار کارشناسی از استان‌ها و انجمن‌های تخصصی است که طی آن هر سال واحدهای نمونه معرفی می‌شوند. البته این یک راه مستمر است و تنها به دور هم جمع شدن در این مراسم ختم نمی‌شود.»

خالقی با تاکید بر پیگیری‌های پس از جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» گفت: «هماهنگی‌های زیادی قبل از برگزاری صورت می‌گیرد و پس از آن نیز پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی و جلسات با مقامات ادامه دارد.»

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن قدردانی از اصحاب رسانه در پوشش خبری جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» گفت: «همکاران ما در رسانه همواره در کنار ما بوده‌اند و بدون رسانه، صدای بخش تولید به جایی نمی‌رسد. از تلاش‌های آن‌ها در طول سال برای ارتباط با مدیران تشکل‌ها و انتقال پیام‌ها تشکر می‌کنم و این فضای تعاملی خوب بین ما و رسانه‌ها را باید غنیمت بدانیم.»

مجارستان، دروازه‌ای برای دسترسی ایران به بازارهای اروپای شرقی و مرکزی

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین با اشاره به آغاز همکاری‌های جدید برای توسعه روابط تجاری ایران و مجارستان همزمان با برگزاری جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» اعلام کرد: «خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اخیراً دفتر تجاری خود را در کشور مجارستان افتتاح کرده است. هدف اصلی این دفتر، تقویت روابط اقتصادی و ایجاد خط تجاری مستحکم بین ایران و کشورهای اروپای شرقی و مرکزی است.»

خالقی با اشاره به اینکه میرزا حسینی از ایرانیان موفق مقیم مجارستان و مدیر کالج بین‌المللی ابن‌سینا، مسئولیت مدیریت این دفتر را برعهده گرفته افزود: «آقای میرزا حسینی، با بیش از ۳۵ سال تجربه سکونت در مجارستان و مدیریت مجموعه‌های موفق تولیدی و خدماتی، شخصیتی خوش‌نام و افتخارآفرین برای جامعه ایرانی هستند. تلاش‌های ایشان می‌تواند بستر لازم برای توسعه صادرات و ارتقای همکاری بین دو کشور را فراهم کند.»

وی با درخواست از اتاق بازرگانی ایران برای ایفا کردم نقش فعال‌تری در پیشبرد مبادلات تجاری با کشور مجارستان ادامه داد: «این کشور، به عنوان دوست و دارای روابط تجاری مثبت با ایران، ظرفیت‌های ویژه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی دارد.»

خالقی با اشاره به ظرفیت فرش ایرانی در اروپا و نقش سایت فروشگاه مجازی صنایع دستی ایرانی در اروپا در برگرداندن فرش به جایگاه واقعی‌اش تصریح کرد: «برای احیای برند فرش ایرانی و جبران فرصت‌های از دست رفته، نیازمند حمایت اتاق ایران و کمیسیون‌های تخصصی هستیم. با برنامه‌ریزی و حمایت کمیسیون‌های فرش و صنایع دستی، امیدواریم نمایشگاهی شایسته در شهریور ماه برگزار کنیم تا راهی برای بازگشت فرش ایرانی به جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی باز شود.»

فروش آنلاین راه‌حلی برای حضور صنایع دستی ایران در اروپا

شاهرخ میرزا حسینی رئیس مرکز تجاری ایران در اتحادیه اروپا با اشاره به سی‌امین سالگرد تاسیس هلدینگ اویسینا، بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان و تجار ایرانی تاکید کرد و بیان داشت: «ما در زمینه توسعه صادرات محصولات ساختمانی و خدمات مهندسی و ساختمانی از ایران به مجارستان و از طریق این کشور به اروپای مرکزی و شرقی فعالیت می‌کنیم.»

وی همچنین از تاسیس یک شرکت ترابری بین‌المللی با مجوز دولت مجارستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از طریق این امکانات، بتوانند خدمات بهتری به تجار ایرانی ارائه دهند.

رئیس مرکز تجاری ایران در اتحادیه اروپا با اشاره به ثبت برند «هنر پارسی» در اروپا از بیش از ۱۰ سال پیش، گفت: «تا کنون بیش از هفت نمایشگاه بین‌المللی در این زمینه برگزار کرده‌ایم و به زودی اولین همایش و نمایشگاه فرش ایرانی را در ماه سپتامبر برگزار خواهیم کرد.»

وی همچنین به حضور هنرمندان صنایع دستی از شهرهای اصفهان، شیراز و تهران در نمایشگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: «با توجه به محدودیت‌های فروشگاه‌های فیزیکی، به این نتیجه رسیدیم که باید به صورت آنلاین و با رعایت قوانین و شرایط اروپایی فعالیت کنیم.»

میرزا حسینی از راه‌اندازی رسمی وب‌سایت فروش آنلاین محصولات ایرانی در اروپا همزمان با جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» خبر داد و تصریح کرد: «در این وب‌سایت، محصولات هموطنان صنعتگر و تاجر ما به صورت امانی عرضه می‌شود و تمامی مسئولیت‌ها از جمله گمرک، گارانتی، انبارداری، بازاریابی، بسته‌بندی و ارسال بر عهده ماست. همچنین این مرکز در ازای این خدمات، بخشی از سود فروش را طبق توافق با صاحبان محصولات برداشت می‌کند.»

رئیس مرکز تجاری ایران در اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که با حمایت وزارت گردشگری و صنایع دستی، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های بازرگانی، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران، بتوانند خدمات شایسته‌ای به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان صنایع دستی، فرش و آثار هنری ارائه دهند.

مجارستان، پلی طلایی برای توسعه صادرات ایران به اروپا

مرتضی مرادیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوداپست نیز با اشاره به برگزاری جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» تأکید کرد: «یکی از وظایف مهم سفارتخانه‌ها در خارج از کشور، حمایت از تولید و توسعه صادرات است. خوشبختانه طی یک سال اخیر که مأموریتم را در مجارستان آغاز کرده‌ام، دفتر اتاق خانه صنعت، ‌معدن و تجارت ایران در بوداپست بسیار فعال بوده و ما تلاش کرده‌ایم در راستای توسعه صادرات گام‌های جدی برداریم.»

مرادیان با اشاره به یکصدمین سالگرد آغاز روابط سیاسی ایران و مجارستان گفت: «بسیار خرسندم که امروز در این سالگرد ارزشمند، شاهد افتتاح و آغاز به کار فروش برخط صنایع دستی ایران در اروپا هستیم. این اقدام، دستاورد بزرگ و مهمی است که بی‌تردید تأثیرات مثبتی در آینده بر گسترش فروش و صادرات صنایع دستی به اروپا و سایر مناطق جهان خواهد داشت.»

وی در ادامه با اشاره به موقعیت راهبردی مجارستان، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که می‌دانید، مجارستان از نظر جغرافیایی شرایط ویژه‌ای در منطقه اروپا دارد. دو شب پیش نیز در مراسم بزرگداشت روز ملی مجارستان مطرح کردم که یکی از ویژگی‌های مشترک ایران و مجارستان، نقش آن‌ها به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب است. شروع به کار این دفتر در بوداپست اقدامی هوشمندانه به‌شمار می‌رود. با توجه به موقعیت مرکزی مجارستان در اروپا، امکان ارتباط مؤثرتر با شمال، جنوب، شرق و غرب قاره فراهم است و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه صادرات به کشورهای اروپایی ایجاد می‌کند.»

سفیر ایران در بوداپست افزود: «سفارت جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان بخشی از وظایف ذاتی خود، آماده حمایت کامل از این نوع اقدامات است. خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته، موفق شدیم وابستگی بازرگانی را در مجارستان مستقر کنیم و این اقدام با موافقت سازمان توسعه تجارت همراه بود. هم‌اکنون تنها نمایندگی بازرگانی ایران در اتحادیه اروپا در بوداپست فعالیت می‌کند و جناب آقای علوی، رایزن بازرگانی، از چند ماه پیش مأموریت خود را آغاز کرده‌اند.»

مرادیان در پایان ابراز امیدواری کرد: «با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌ویژه آقای دکتر میرزا حسینی، بتوانیم در مسیر توسعه صادرات گام‌های مؤثری برداریم. امیدوارم این اقدامات ارزشمند، سهم کوچکی در تقویت صادرات غیرنفتی کشور ایفا کند.»

صنایع دستی ایرانی، گنجینه‌ای برای معرفی فرهنگ و هویت ایران در جهان

حسن ارگی نماینده سازمان توسعه تجارت ایران در مجارستان با اشاره به برگزاری همزمان جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، ضمن تأکید بر اهمیت صنایع دستی به‌عنوان گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایرانی، گفت: «ایران با تاریخی چند هزارساله، میراثی غنی از هنر و صنایع دستی از جمله فرش‌های نفیس، میناکاری‌های درخشان، خاتم‌کاری و سفالگری را در خود جای داده است. این صنایع نه‌تنها نماد اصالت و هویت ملی هستند، بلکه فرصتی بی‌نظیر برای توسعه اقتصادی و معرفی فرهنگ ایرانی در بازارهای جهانی فراهم می‌آورند.»

وی با اشاره به رشد تجارت الکترونیک در زمینه صادرات صنایع دستی اظهار داشت: «این ظرفیت به ما امکان می‌دهد صنایع دستی ایران را به‌صورت گسترده‌تر به اروپا معرفی کنیم. هدف ما فراهم کردن فضایی برای تولیدکنندگان این بخش است تا در بازارهای جهانی بهتر بدرخشند.»

ارگی همچنین به اهمیت همدلی و همکاری در پیشبرد توسعه صادرات بین‌المللی پرداخت و افزود: «ما مذاکرات موثری را با اتاق‌های بازرگانی استان‌ها آغاز کرده‌ایم و نشست‌هایی نیز با اتاق مرکزی بازرگانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با حمایت‌های صورت‌گرفته، امیدواریم مسیر توسعه تجارت بین ایران و اروپا، به‌ویژه مجارستان به‌عنوان دروازه ورود به اتحادیه اروپا، هموارتر شود.»

وی در پایان از نگاه مثبت رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای تمجید کرد و اظهار امیدواری کرد که این چشم‌انداز در تقویت روابط تجاری میان دو کشور نقشی کلیدی ایفا کند.

صنایع دستی ایران، سفیری فرهنگی در خانه‌های مردم جهان

صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز اهمیت این اقدام را در تقویت حضور اقتصادی ایران در حوزه صنایع دستی و خدمات مهندسی مورد تأکید قرار داد و گفت: «جناب آقای دکتر مرادیان و جناب آقای دکتر میرزا حسینی با این کار بسیار ارزشمند، زمینه‌ای فراهم کرده‌اند که این مرکز بتواند توسعه روابط اقتصادی ایران را در حوزه صنایع دستی، مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی تقویت کند.» 

وی با قدردانی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران در کشور مجارستان تصریح کرد: « این مرکز به‌عنوان پایگاهی ارزشمند، ظرفیت قابل‌توجهی برای معرفی توانمندی‌های ایران ایجاد کرد.» 

حسن‌زاده ضمن اشاره به ارزش محصولات ایرانی، افزود: «محصولات ایرانی، به‌ویژه صنایع دستی مانند فرش دستباف، به‌عنوان نمادی از هنر و میراث ایران، همچون سفیری از فرهنگ کشورمان در خانه تمامی مردم جهان حضور دارند. امیدوارم این محصولات، به‌ویژه نزد مردم مجارستان، بتوانند آرامش و دل‌خوشی را به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره آنان رقم بزنند.» 

وی با اشاره به راه‌اندازی سایتی برای عرضه محصولات صنایع دستی ایران در مجارستان همزمان با برگزاری جشنواره «تولید ملی، افتخار ملی» اظهار امیدواری کرد: «این اقدامات، گام مؤثری در معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی ایران در بازارهای بین‌المللی باشد.» 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا